Gå til innhold
Arkivverket

[#51303] Sørum - Halvor Gulbrandsen Edsvold g. 1774 i Skedsmo med Bodil Kristoffersdatter


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ungkar Halvor Gulbrandsen fra Edsvold i Sørum giter seg 7 okt 1774 i Skedsmo med enke Bodil Kristoffersdatter - vielse nr. 23.LenkeI FT for 1801 under Edsvold i Sørum finnes ekeparet med felles sønn Gulbrand 25 år og Bodils datter, Christine 31 år fra 1. ekteskap.Har noen kjenskap til hvem Bodils første ektemann Ole og deres barn var? Datteren Christine er konfirmert fra Edsvold i Sørum i 1785, men jeg finner henne ikke døpt i Sørum.Siden moren giftet seg for annen gang i Skedsmo, hadde vel familine trolig forbindelse dit, men kib med døpte for den perioden er ikke skannet.Kan noen hjelpe meg med denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette kan være Bodil eller ( Boels) 1. ekteskap? LenkeOm dette paret her fått en datter Christina har jeg ikke funnet ut, men det er vel mulig å søke litt på vielsesstedet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn, takk - det har jeg gjort, dessverre uten resultat. Har også lett etter en Ole død mellom 1770 og 74 uten å finne noen jeg mener er den rette. Men jeg fortsetter! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

PS. Da jeg sjekket vielsen du fant i FS i kib heter Ole Larsen Flatner, og etter hva jeg kan huske er denne gården i Nannestad - så det er nok plasser å lete! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne gården du mener da? LenkeIngen Ole her i 1801, så han kan jo være død før.Håper det går an å finne ut dette av kirkebøker, eller ved hjelp av lokale slektforskere.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ole Larsen på Vesle-Flatner i Gjerdrum var iflg. BB f. 1720 og døde 1800, gift 1770 med Boel Kristoffersdtr. f. ca.1723 og døde 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da var du like langt Guro! Pussig med navnlikheten og vielsesdato.Hvilken Ole som var gift med Bodil , enke vites da ikke.Men da trenger du ikke lete etter Ole Larsen.Siden Christina er konfirmert i Sørum, kan det jo være du finner hennes dåp. det står vel i så fall fars navn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjenJeg ser fra vielsen til Bodil/Boel og Halvor at det står nevnt at de ble trolovet på (gården) Sørum i Skedsmo, og at hun ser ut til å være bosatt på denne gården.Er det noen med tilgang til Skedsmo bygdebok som kunne sjekket om det er noe mer å finne om henne på en av Sørum-gårdene i Skedsmo? Kan ektemannen Ole ha drevet en av disse gårdene for en periode?Uten at man nødvendigvis kommer videre av den grunn, kan jeg opplyse om at Boel/Bodil Christophersdatter var datter av Christopher Amundsen og Berthe Christophersdatter på Østre Sørum i Skedsmo.I år 1786 nevnes Halvor Gulbrandsen Eidsval da han på vegne av sin kone Boel Christophersdatter selger en eierandel i Østre Sørum til Boels bror Jens Christphersen Sørum.Jeg har nedskrevet (trolig fra Skedsmo bygdebok) at Boel skal være født i år 1732.Kanskje er også Boels første ekteskap å finne blant de viede i Skedsmo en gang før 1774?Guro: Christopher Amundsen og Berthe Christophersdatter er for øvrig Anne Kirstine Mikkelsdatters farfar og farmor (se debatt #51118) og dermed også Ragnhild Hansdatters svigerforeldre (se #51119).Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Her var det en del interessante betraktninger, Håkon.Jeg har lett en del i kib for Skedsmo etter en Ole gift med Boel Christoffersdatter - uten hell foreløpig, men jeg fortsetter.Kanskje det kunne vært lurt å legge inn en forespørsel om noen kunne slå opp i Skedsmo BB å sjekke om de finner noe om Boel som du foreslår? Jeg tar for meg kib først.Kan hende at dette er et blindspor, men iom at Berthe var på Edsvold ved vielsen til Chritian Paulsen Melby fra Skedsmo, og Boel har forbindelse til Sørum i Skedsmo mener jeg det er verdt å utforske.Takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Da fikk jeg sjekket opp Skedsmo bygdebok selv, men dessverre var det ikke noe mer å finne om verken Boel eller Halvor under Sørum-gårdene.Om Boel stod det at hun var født i 1732 og gift annen gang med Halvor Gulbrandsen Eidsval - og det var jo akkurat det vi visste fra før.Vi får fortsette letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.