Gå til innhold
Arkivverket

[#51305] Ingebret Mortensen gm. Lucie Hansdatter, Tolga 1758.


Gjest Arild Sollie
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Sollie

Jeg er på jakt etter en av mine aner som heter Karen Engebretsdatter/Embretsdatter/Ingebrigtsdatter; f.ca 1763-1768. Hun og familien kan gjenfinnes i Leksvik ved ft. 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f11718&gardpostnr=40&personpostnr=530&merk=530#ovre>LenkeEt mulig spor er først nevnte fadder ved dåp av datteren Gurina Olsdatter i 1800; Ingebrigt Kroen. Etter det jeg kan se er dette en viss herr Ingebrigt Mortensen 69 år, gift med Lucie Hansdatter 67 år; begge bosatt i Leksvik ved ft. 1801 her:LenkeI mangel av kilder har jeg søkt på FamilySearch etter giftermål og fødsler. Får et funn; i Tolga prestegjeld blir to med slike navn gift i 1758. Får videre opp fem barn døpt i Tolga; Morten 1760, Hans 1763, Sophia 1770, Ole 1775, Ingeborg 1777.(altså ingen Karen; men det er rom for en Karen mellom 1763 – 1770 hvis så fremt i fall…)Mulig at datteren Sophia bor på samme gård som foreldrene ved ft. 1801. Også mulig at det er sønnen Hans vi gjenfinner ved ft. 1801 i Tolga her (gård 139):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ole og Kaen får datteren Kari i Stadsbygd i 1798, hvis det kunne være til noen hjelp. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Takk for svar Johan.Joda jeg har registrert dette og tror vel det er de samme. Har også registrert de fem fadderne her og leter videre på dem også (Anders Larsen Skånøy, Gisken Olsdatter Nøst, Mathias Olsen Flataunet, Dordi Christoffersdatter Flataunet, Elen Hansdatter Haugen).Dette skjer i Skaugdalen i Rissa kommune, og det er ikke så mange kilometer i luftlinje over til bosted ved neste barnefødsel i 1800 (Båvasshaugen i Leksvik).Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Er det noen med tilgang på kirkebøkene for Tolgen for nevnte periode som kan sjekke hvilken gård/plass de bodde på ved giftermål 1758 og barnefødsler i peroden 1760-1777?Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Har prøvd å 'kartlegge' denne familien, men KB Tolgen 1733-1767 er, ihvertfall for meg, lite tilgjengelig, så særlig langt er jeg ikke kommet.Ved dåp: Ole-1770, Sophia-1775 og Ingeborg-1777 er Tolgen hytteplads/Tolgen oppgitt som bosted.Lette, men fant ikke konfirmasjonen til noen av barna, noe som kan tyde på at de flyttet før 1780.Eggens bygdebok for Tolga (1968) har lite å bidra med. Side 329 under Tolgensgjelten nevnes en Morten Embretsen født 1704 som forsvinner fra Tolga, sønn av Embret Mortensen og Bergitte Olsdt.Roger de Robelin har samlet stoff om familiene rundt smeltehytta på Tolga, og iflg. ham har nevnte Morten (Ingebrigtsen) f 1704 bl.a. sønnen, Ingebrigt f 1735. Mora er Karen Benjaminsdt Grue, noe som sannynliggjør at han har ei datter Karen også.Ei passende Lucia Hansdt er døpt på Røros 17.3.1737, far: Hans Anders. Indsæt, gift 1736 med Sophia Olsd.?? Trønæs. (Kfr. kirkebøkene på nettet).At mora her heter Sophia indikerer jo at denne Lucie er identisk med 'din' Lucie, men sikker dokumentasjon er det ikke.Beklageligvis lite 'fast fisk' herfra, men kanskje en eller annen brikke til puslespillet.Mvh Marie T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Tusen takk for svar Marie. Det var til stor hjelp.Når du skriver at kirkeboka for Tolga er vanskelig tilgjengelig er det fordi den er så utydelig skrevet eller er det noe annet?Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Fra Kulturkontoret her har jeg lånt en kopi av KB 1733-67. Den starter på fol.50 (År 1742) og er neppe komplett. Ellers er noe smått og tett, skrifta innimellom vanskelig å tyde, og kronologi - samt kirkelige handlinger i de ulike sogn (Vingelen, Tolgen og Ous) virker uryddig/uoversiktlig. (Kanhende er det bare slik at jeg ikke har skjønt 'systemet'). En mer dreven skrifttyder vil sikkert kunne lese det meste.Jeg mener å huske fra noen år tilbake at det var enklere ved hjelp av en mikrofilmleser som de har på biblioteket, så jeg vil anbefale deg å be biblioteket låne inn kirkeboka på mikrofilm.Har/får du en brukbar oversikt over denne familien/slekten, er jeg svært interessert. E-mailadressa mi finnes vel under DIS-forum.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei! Vet ikke om du er kommet noe lenger med denne familien siden sist. Uansett vil jeg opplyse at det IKKE er Ingebret Mortensens sønn Hans vi finner på gard 139 ved FT 1801 (1). Faren her heter Embret Embretsen i flg. Os bygdebok III/220. Hvor vår Hans befinner seg i 1801 har jeg ikke klart å bringe på det rene. Mulig han er død ung.I (5) nevnes Lucie Hansdt's mor. Ut fra andre kilder finner jeg at hun heter Sophie HANSDT Trønæs, ikke Olsdt??Kirkebøker for Leksvik er digitalisert og søkbare på nettet, og det vil forundre meg mye om det ikke er 'våre' Lucia og Ingebret som gravlegges der henholdsvis 1821 og 1811. Fra Tolga er hele familien borte ved FT 1801.Sannsyligvis er det sønnen Morten Ingebretsen vi finner under Bratsberg, Strinden i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Sollie

Heisann.Takk for nye innspill Marie, det var til stor hjelp. Det var nesten litt flaut at jeg ikke har oppdaget dette selv, men jeg hadde liksom 'bestemt meg' på at de må ha forlatt Leksvika før de døde. Men det hadde de ikke, dette er nok helt riktig og gir helt klart nye spor.Det skal bli spennende å forsøke å finne ut om dette er de samme folka som de som reiste fra Tolga. Jeg har ikke kommet noe lenger, det har vært som å lete etter nåla i høystakken.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.