Gå til innhold
Arkivverket

[#51311] Skrifttyding i fangeprotokoll fra1869


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Trenger hjelp under Signalement og Klædedragt samt under Medbragte og siste kolonne Anmærkninger om Arbeide.Dette er hva jeg selv har tydet:Signalement: Höide-65 Sprog norsk Haar blondt Øine blaa St??r???? Kroget(?)lillefinger paa höire HaandKlædedragt: graa Vadmels Bukkser(?) ?öier? ?ri??? ??dd ?????? v?gt, Larsen(?),Skjorterödt og hvit(?) H?leskjorte brune? Duffels h/k???, graa Uldströmper og StövlerMedbragte: 1Pengepung hvori(?) 12 1/2 ?? 1St ????? og 1 Pibe(?)?????kker?Anmærkninger: Opförsel meget godt. flettet(?) ?uler?

bilete3139.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Skal bidra med litt:5.linje: Statur? 9.linje: Vadmels Frakke 10.linje: do. Vmtøies Bugse 12.linje: Vest, Læreds 13.linje: Skjorte, rødt og 14.linje: hvit halsskjorte 15.linje: brun Duffels 16.linje: hue graa Uldstrø... 17.linje: og Støvler1 Pengepung hvori 12 1/2 s(killing) 1 St. Tobak og 1 Pibesnaddeflettet Halm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

UTROLIG BRA, Per!! Tusen tusen takk! Er selvfølgelig enig i all din tolking. Det er jo så tydelig når man først vet! Bortsett fra at jeg stusser over prikken/streken over 'halm' i anmerkn., men den hører kanskje til H'en? Er jo rimelig at de flettet halm, men hadde aldri klart å tyde det uten din hjelp!Nå mangler bare linje 11 ang klesdrakten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

En ting til: Hva er en halsskjorte? Kan det tenkes at det skal stå halsskjerf siden skjorte er nevnt først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

På linje 11 og 12 mener jeg det står: rutet værkens Vest. Det står helt klart halsskjærf på linje 14.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk for supre tydninger! Men hva i all verden er en værkensvest? Og hvis den er rutete kan det vel dårlig stemme at det står læreds etterpå? (jeg trodde det stod Larsen her ettersom vedkommende heter Larsen, men hva det har å gjøre mitt i kleshaugen, se det har jeg ikke svar på?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tusen tusen takk til dere begge for kjempeinnsats!Nå vet jeg mye mer om min tippoldefar! Svigerfaren hans var på gamledager uheldig m en bråtebrann som svidde av mye skog. Min tippoldefar var tilstede. De var begge først dømt for 6 mnd straffarbeid, men fikk benådning til 2o dager på vann og brød og gamle svigefar slapp å sitte. Min tippoldefar kom seg visst aldri helt etter dette fengselsoppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.