Gå til innhold
Arkivverket

[#51313] Tydehjelp merknad ved vielse


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Har en vielse i Lademoen kirkebok, under dissentere Lenke Her har jeg vanskeligheter med merknaden på vielse nr 9 mellom Konrad og Inga. Ser at det er hans 2 ekteskap og lurer på om det står noe om første ektemake av han i merknadsfeltet ?Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI den første rubrikken vedr. ekteskapet er det kun skrevet at det er oppløst ved Konegelig Bevilgning av 13/8-15. I den andre rubrikken hadde jeg litt problemer med å tyde, men synes at det står noe om utmeldelse fra kirken av den 6/9-15. Kan ikke se at det står navn på hans første kone noen plass.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Tror det står : Hans, ste. egteskap oppløst ved bevilgjning 15/8-15. Han utmeldt av statskirken 6/9.15. Men bekjenner seg til den kristne tro. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Tusen takk, da vil jeg tro at hans første ektemake ikke er død, men at det er snakk om skillsmisse ?Ville vel neppe stått ekteskap oppløst ved kongelig bevilgning om første ektefelle var død ?Er det noen som kjenner til reglene på den tiden om man ønsket skillsmisse, måtte alle søke om kongelig bevilgning eller var det i særtilfeller ?Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.