Gå til innhold
Arkivverket

[#51314] Hur finner man föräldrarna i Trondheim?


Gjest Niklas Bodin
 Del

Recommended Posts

Gjest Niklas Bodin

Hej!jag har funnit en norsk förfader, Peder jonsson, född i Trondheim 1840.12.28 och hittade honom i Melhus, där han konfirerades 1856. Däremot fann jag honom inte i födelseböcker i varken Melhus eller Trondheim.Tack vare konfirmationsboken fick jag föräldrarnas namn: Jon Pedersson och Elen Johansdotter.Hur kan man finna familjen i Trondheim 1840 - om de inte finns i dopboken?

bilete3141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

Kan modern heta Elin kanske? Finns det några kvinnor som heter Elen i Norge? I Sverige kan man heta Ellen...med dubbla l!/Niklas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

OOOPS! Hade nog för bråttom - det stod ju Peder - inte Jon Pedersson...Får nog ha hjälp!/Niklas - med norska & vallonska anor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

1865? De skulle kunna bo kvar i Melhus.Sonen Peder Jonsson flyttade till Sverige 1862 och blev gift där - men inga släktingar till honom nämns någonsin i Sverige - under dop eller vigslar eller liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

FaktaPEDER JONSSON Född 1840.12.28 Trondheim (ej hittad i dopbok!) Konfirmerad 1856 Melhus (hittad i Melhusarkivet/bild ovan!)Far: Jon Pedersson Mor: Elen Johansdotter Bor i Trondheim 1840 och i Melhus 1856Det är allt jag vet...men vill veta mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Her er vel Peder når han forlater Melhus. Lenke Finner ikke foreldrene i Melhus i 1865-tellingen,men kan fort ha oversett noe på denne tiden av døgnet. Du spurte om det var mulig å hete Elen med en l, og det var helt vanlig. Har også sett Elie/Elen/Ellen som navnevarianter på samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

TACK!! Men vad står det för orter mm på familjen och pigorna? Svårt att lista ut för en svensk gutt som mig. Ser att hustrun Elen johansdotter saknas...62. 2/11 1861 Ung John Pedersson 31 år Skevien??? Lundemo?63. 1861 Pige Eli Andersdotter 30/1 36 Luldalen? Hunn...?64. O.s.v. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

Undrar om det inte bara är Peder som är från 'min familj' i den här listan. Denne Jon (31år) är för ung för att vara far till Peder (21år).Peder har uppgivit 1857 som utflyttningsdatum...och flyttar från Skov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du må se under nr. 64: Dreng (=tjenestekar) Peder Johnsen. Hans fødselsdato kan vel tolkes som 28/12-40. Utflyttet til Sverige - med attest av 1/11-61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Året for flytting i andre kolonne ser for meg ut å være 1851!Det var ikke alltid folk meldte fra om flytting før de trengte attest om dåp og konfirmasjon, f. eks for å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

1851 låter tidigt för en flytt för en dräng på 11 år......och vilka är orterna? Känner någon från Melhus/Trondheim igen dessa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår deg rett, og om du ikke får forventet svar, så si fra.Stedet han flytter fra er Melhus, men det står ikke hvilken gård han hørte hjemme på der. Det står at han flyttet til Sverige, ingenting mer.Heller ikke ved konfirmasjonen står noe gårdsnavn, noen som kan gjøre det vanskelig å lokalisere ham og foreldrene i Melhus og eventuelt i bygdebok for Melhus.Angående hans dåp i Trondheim: Her må du lete i flere kirkebøker. Trondheim/Domkirken og Trondheim/Vår Frue, videre lønner det seg å se på Bakklandet og Ila. Alt dette finnes under skannede kirkebøker for Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Niklas: Til innlegg (10): Det du forsøker å tyde som 'Skov' er kun siste endelse i navnet hans: ..sen (John-sen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror jeg fant ham hos mormonerne - døpt i Domkirken i Trondheim:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Peter JOHNSEN Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 28 Dec 1840 Place: Christening: 08 Apr 1841 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: John PEDERSEN Mother: Elen JOHANSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426527 Source Dates: 1839 - 1847 Film or Fiche Number: 126826 Collection Details: Domkirken; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Melhusboka er i tre bind (Forfatter Jon O Rød). Jeg kjenner ikke noe særlig til den, men har slått opp i den et par ganger.Jeg skal på biblioteket i morgen, og kan da, forutsatt at det er et ledig leseapparat, se hva som står i kirkeboka for Domkirken ved Peders dåp. Det står sikkert mer i kirkeboka enn det gjør hos mormonerne. Mer informasjon kan gjøre det lettere å slå opp i Melhusboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

Kan detta vara fadern?John PEDERSEN Skotvold (Kaasmand) Född: 1812.09.10 Gimse Död: 1898.06.02 i Rate (?), MelhusDöd av gigtfeber Källa: LenkePassar bra tidsmässigt då han fick sonen Peder 1840 - då John var 28 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Her er Jon Pedersen Skotvold i 1865-tellingen. Kan ikke utelukke at det er din John, men isåfall må han ha giftet seg på nytt. Lenke Jeg undret også over at det ser ut til å stå 1851 som på året Peder flyttet fra Melhus. (se innlegg 12) Kan hele familien ha reist, men kun Peder stå oppført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

Intressant! Det var samma person som jag fann i dödbok i Melhus 1898:Har kollat dödbok 1883-1908 i Melhus: EN enda lämplig finns; JOHN PEDERSEN Gift kaasmand, Skotvold (gård?), Rate (kvarter?), Melhus F: 1812.09.10 Gimse? D: 1898.06.02 av giktfeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niklas Bodin

Beate!Endast sonen Peder reste till Sverige 1861, där han snabbt gjorde en piga gravid. Tycker det är konstigt att man antecknat flytten redan 1851 - då han var blott 11 år!!! Han konfirmeras i Melhus 1856!Barnet föddes (oäkta) i Hudiksvall 1862 och fadern, norrmannen Peder Jonsen, kom tillbaka lagom till dopet och stannade sedan kvar i Sverige. Han är min morfars farfar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.