Gå til innhold
Arkivverket

[#51316] Barn født av foreldre i 'Udtraadt, intet Samfund' - hvordan spore de opp?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Denne familien Lenke jeg i 1900 folketellingen i Bergen. Jeg har klart å finne fødselsdato for Immanuel og Rigmor Thora. Men, søk i kirkebøkene har ikke gitt noe resultat for Elfrida f. 1898 i Nordfjordeid. Hvordan spore opp barn hvor foreldrene og barna er Udtraadt, intet Samfund? Skulle så gjerne hatt riktig fødselsdato på Elfrida siden hun emigrerte til Amerika og jeg finner henne ikke igjen etter 1920. Med en fødselsdato så hadde det vært lettere å spore henne opp i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei SolfridEr du sikker på at alle hadde meldt seg ut av statskirken? Ser på lenken din at alle de tre barna er medlem av statskirken (ihvert fall i 1900 tellingen). Det trenger selvfølgelig ikke være riktig det som står i tellingen. Kikket på andre familier i Bergen som hadde meldt seg ut, og det var variasjoner. Noen familier hadde alle meldt seg ut, andre var det bare en av foreldrene.Du sier at du har funnet de to andre barnas fødselsdatoer, den ene står i tellingen, men hvor fant du den andre? Ble han døpt i kirken?Hvis ikke barna var meldt ut, kan det hende at Elfrida ble konfirmert i Amerika. Vet du hvor hun reiste? Hun var jo bare 13 da hun reiste, så det er jo en mulighet for at du kan finne henne konfirmert der borte rundt 1915. Akkurat hvordan du skal gjøre det, er jeg usikker på for jeg har ikke forsket der borte.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei LailaJeg er ikke sikker på om barna er utmeldt. I folketellingen 1900 for Bergen der står det en 'S' bak som viser vel at de står i statskirken. Men, det står også hvor barna er født og jeg har ikke klart å spore opp noen av de i kirkebøkene som ligger på nettet. Så jeg er ikke helt sikker på hva foreldrene har gjort i denne situasjonen.Jeg har funnet Immanuel sin fødselsdato via familysearch. Thora Rigmor fant jeg også først på familysearch, men hennes datter har bekreftet senere at den datoen er rett. Problemet nå er at datteren til Thora Rigmor svært gjerne vil finne etterkommere av hennes tante Elfrida, men jeg finner Elfrida i 1920 folketellingen i USA, men der slutter alle spor og jeg tror det blir vanskelig å spore henne opp uten en fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Dette er informasjonen jeg har om henne fra hun reiste fra Norge til USA:18.09.1912: Emigrerte fra Stavanger til Illinois, USA, reiste til sin onkel og sammen med sin mormor Alida Olsen. Hun skrev seg for Elfrida Olsen. Hun ankommer New York i følge Ellis Island 01 okt 1912.1920 census: Omoth, Frieda, age 21 born 1898 Norway, White Chicago, Cook, Illinois.Noen som vet hvor jeg eventuelt kan finne henne konfirmert i Illinois?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg prøver å løfte denne saken opp igjen i håp om at noen kan hjelpe meg å spore opp Elfrida. Jeg sliter fortsatt med å finne henne døpt i kirkebøkene for Nordfjordeid. Hvilket kirkesogn ville det være naturlig å høre under når man bodde i Nordfjordeid?Foreldrene Carl Andreas Mikel Andersen Aamodt f. 10 apr 1870 og Elisabet Olsdatter f. 27.09.1875 var begge fra Stavanger. Carl Andreas døde i følge familysearch 02.03.1902, men jeg finner ikke ut hvor. Jeg finner heller ikke ut hvor Elisabet døde. Finnes det registrert i Bergen utflyttede etter 1900?. Det er siste spor jeg har av Carl Andreas, Elisabet. Elfrida har jeg opplysninger om fra 1912. Men, hva som skjedde mellom 1900 og 1912 vet jeg ikke noe om. Siden Elfrida emigrerer til Amerika med sin mormor så går jeg utifra at hennes mor Elisabet er død. Trenger sårt hjelp her da alle mine søk ikke har gitt noen resultater :-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.