Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bodil Ed Iversen

[#51323] Køje

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg forsker en slekt fra Finnskogen og har funnet følgende i Grue bygdebok: 'Eli Mathisdatter er født i 1829 og hun var av finsk herkomst, Mullikaene. Hun står oppført som husmann uten jord på Sagerudskøyen (Køyen) i Grue i 1875. Hun hørte til de svært fattige, huset hun bodde i er ei køje, det vil si et husvære gravd inn i en jordkolle og hvor tre av veggene var av jord. Det var en vanlig boform blant fattige i Solør på hennes tid'. Er det noen som vet noe om denne boformen, og/eller kan vise til tegninger eller foto av et slikt husvære? Hun bodde fortsatt i Sagerudskøjen i 1900.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Legger til et par samtidige skildringer.ELVERUM BYGDEBOK B.4. HERADSBYGDA S.82: Maleren Gerhard Munthe 1849 - 1929, ble født og vokste opp i Heradsbygda, Elverum. I sine erindringer skriver han: ” Før i Tiden boede mange fattigfolk i disse Sandmæler ( sandbakker ned mot Glomma ), men jeg mindes bare et sligt Hus, og der laa en Mængde Børn og grov i Sanden og de store slæbte paa de smaa. Moren var ude i Arbeide et eller andet steds, men Manden stod alltid oppe paa Skrænten og glante....... Jeg var naturligvis aldrig inde i denne Jordgamme, men den havde som alle de smaa Stuer nede ved Veien, en liden Kjælder til Gjeterne for at holde Stuen Gulvevarm ”ÅSMUND OLAVSON VINJE: Fra FERDAMINNE SUMAREN 1860: Etter å ha kjørt tog til fra Oslo til Eidsvoll, tar Vinje fatt på turen videre mot Odalen og Solør. ” Etter denne tvo mil breie skog er ein geiteveg på forfedra vis med jordhytter ikringom austigjennom ville skogen so der kom rjukande røyken opp gjenom eit rundt hol i bratte bakken. Halvnakne ungar og fillute og svarte foreldre kom ut or desse jordholane, liksom folk seier det er ikring Rom ”

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive