Gå til innhold
Arkivverket

[#51326] Feilskrevet navn


Gjest Jan Ekhaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ekhaugen

I 1900 telling Askøen nr 1247 er hele min familie feilskrevet, det gjelder Nr 2327 - 2336 der er etternavnet skrevet Hauland, dette er feil og skal være Haaland. Dette er min mors familie og jeg er 100 prst sikker, har også kontrollert folketellingslistene i riksarkivet. Dette gjorde jeg oppmerksom på for flere år siden. Jeg er forundret over at dette ikke er blitt rettet. I kirkebøker og på folketellingslister og i biografier fra min slekt er det alltid HAALAND. Håper arkivet nå kan rette dette. hilsen Jan (Haaland) Ekhaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tusen takk for at du gir beskjed om slikt. Jeg ser du også har lagt inn korrekturmelding og det er kjempefint. Dine korrekturmeldinger blir tatt vare på i et system på serveren vår. Alle korrekturmeldinger vil bli gjennomgått og kontrollert mot originalkilden.Korrekturmeldinger til databaser i Digitalpensjonatet og databaser registrert fra annet materiale enn folketellingene, blir jevnlig kontrollert og evt. rettet opp.Korrekturmeldingene til folketellingene er derimot litt mer omfattende. De må gjennomgåes der originalene er og, noen tellinger oppbevares i Riksarkivet og noen ved de ulike statsarkivene. Det er ikke satt av midler til å foreta korrekturarbeid, så det må skje ved siden av vanlig arbeid. Korrekturjobben er tidkrevende så de færreste har mulighet til å ta den jobben ved siden av sitt daglige arbeid. Digitalarkivet har derfor ikke hatt mulighet til å iverksette en kontroll av korrekturmeldingene for folketellingene enda. For å få den jobben gjort er vi helt avhengig av økte ressurser.Det er veldig beklagelig, men sånn er situasjonen. Jeg må nok be deg vente enda litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ekhaugen

Takk for et fyldig svar. Ja, jeg forstår at dette er en stor prosess og beklageligt at slikt oppstår, det har jo vært lest korrektur? Det er også beklagelig at en viktig gren av det offenlige som Arkivverket ikke har penger nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.