Gå til innhold
Arkivverket

[#51333] Kanelken


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Jeg finner Kanelken som kvinnenavn på 1700-tallet i grubemiljø Kvikne og Innset.Har andre støtt på dette navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ft 1801 har 5 med dette namnet i ulike former - Kanelken, Kanilken, Kannilken, og ca 20 variantar med r, Karnilske etc. Eg tippar det er same namnet, avleidd av Kornelius. -ken (-chen) er forminskande kjæleform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I mitt nabolag bodde ei Kanelken, en snau kilometer unna meg har vi bl.a ei sterk vann-åre som bærer navnet Kanelken-kjølda. Og vi har Kanelken-moen bl.a., Dette var nok et forholdsvis vanlig navn i Nord-Østerdal på 17-1800 tallet. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert Kanelken hos Lars Svendsen Kommandant, bruker av Kommandantplass på Kvikne fkr 1685, og hans etterslekt. Hans opprinnelse er ukjent. Johan Falkberget i 'Den fjerde nattevakt' side 91 nevner: 'Kanelken hans Tuft-Iver'Mange takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Skolelærer Anders Odden (1881-1948) i Rørostraktene etterlot seg en del skrifter (dagboknotater, barndomsinner etc.), som i 1994 ble utgitt i bokform. Han omtaler sin mormor som 'a'Kanelken-bestemor' (s. 24). I en familieoversikt i samme bok er hun benevnt Cornelia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.