Gå til innhold
Arkivverket

[#51334] Hjelp til tyding av dåp, Løten


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Kan noen kyndige være så snill å hjelpe meg med disse kråketærne: Lenke Det er foreldrenes bosted, tittel på far, og faddere jeg sliter med. Resten har jeg klart selv :-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lenken din virker ikke, men det er vel henne (2 år) og moren du finner her i ft 1865 for Löiten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda her kom ikke innlegget mitt opp, men ser du på min lenke greier du det nok selv. Det jeg husker er at faren var utlagt ungkarl Helmer Monsen Hönningstda og moren pigen Marthe Gundersdtr Jönsrudbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her har vi eit stjerneeksempel på slurvete presteskift not vakker klokkarskrift (i Kjellaug si lenke)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Da ble det jo kjempeenkelt, jeg hadde til hensikt å lese prestens innføringer først i den tro at det var det enkleste. Så feil kan man ta!Takk for hjelpen damer :-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er nesten ein hovedregel at klokkarboka har finare skrift! Klokkaren var ofte ein skuleflink og edrueleg person frå bygda, utan at eg ikkje dermed har sagt at presten var det motsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skjerp deg frue, og les skikkeleg korrektur! Dette blei dobbel nekting. 'utan at eg dermed har sagt' blir vel rettare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aase har rett i det at klokkeren nesten bestandig har finere skrift-:)Da har du vel funnet Helmer Monsen i ft 1865 for Löiten, 38 år gammel (f. ca 1827): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60415&gardpostnr=119&personpostnr=761#nedre>LenkeFar: Paul Haarstad Estandort f. ca 1796 i Stange (rart at han heter Monss., når faren står som Paul/Povel.., kan han være bare hennes sönn selv om det står 'deres'?)Mor: Kari Christofersdtr f. ca 1802 i LöitenDa har vi Paul/Povel her med foreldre i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK jeg såg ikke at du allerede hadde funnet det-:) Det forklarer jo Mons-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.