Gå til innhold
Arkivverket

[#51339] Opprinnelsen til 'Bilthugger ' Svend Svaneberg, levde ca. 1671-1749 Baerum Verk


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

'Bilthugger' Svend Erichsen Svaneberg f. ca. 1671, doed 23/2-1749 Baerum Verk. Intet skifte.Fra 1717 var han i mange aar 'bilthugger' (sannsynligvis treskjaerer for relieffer til de stoepte jernovnene fra Baerum Verk.)Han lagde ogsaa flere vakre deler til Tanum kirke omkring 1723. - De er der den dag idag. Kuriositet: i 1719 tok han ut patent(?) paa en isplog med sag....Jeg har lenge trodd at han var svensk, men tegneren og forfatteren Davidsen mener han kom fra 'Svineberg' i Baerum - et ukjent sted for meg (= eller en plass under Grini eller Grav ? -Ukjent kilde).Oddbjoern Johannesen og flere andre synes godt kjent i Baerum-historien (spesielt hammersmedene ?) og noen kan kanskje kaste mere lys over denne kunstneren fra en fjern fortid ?Jeg haar fulgt en lang rekke svenske hammersmeder ut fra min interesse for jernverket i Maridalen (bygget i Ankers tid av min forfader Svend Christophersen Hammer f.1770 paa Baerum verk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg må nok dessverre si at Bærums verks historie ikke tilhører mitt 'kjerneområde', og jeg er nok derfor til lite hjelp her. 'Svend Bilthugger' kjenner jeg bare fra Øivind Davidsens bok Jernverksfolk under elve konger, som du vel også refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for svar. Ja, dette er 'bilthugger' Svaneberg og hans familie. (Jeg kjenner ogsaa 2 andre barn, men det er mulig at de boer sjekkes). Men disse skifte-opplysningene kjenner jeg. Jeg tror egentlig ikke at vi noengang skal finne opprinnelsen til Svend Erichsen Svaneberg ? Vennlig hilsen, Helge Naess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg har et forslag: I 2003 anmeldte jeg boken Svanberg-slekten 1700-2000, utgitt av Helge Olsen i 2001 (Gjallarhorn nr.33, s. 132-134). Opphavet til denne slekten var et sted ved samme navn i Svanskog i Värmland.Det bør være et spor å kunne forfølge. Gå gjerne inn på svenske Anbytarforum, og legg inn en etterlysning under rett socken i den topografiske strukturen.Vennlig hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Are Gustavsen: Mange takk for interessant forslag. Dette var helt ukjent for meg. Hilsen, Helge N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

BERIT: Du har hjulpet meg godt, mange ganger, og hjertelig takk igjen. Det er ubegripelig alt det du kan klare ! Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Man bør kanskje også legge inn en etterlysning under landskap/Värmland/socknar/SvanskogVennlig hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for all hjelpsomhet, noe som er saa karakteristisk for digitalarkivet.Jeg har lett etter Helge Olsens bok fra 2001 om Svanberg-slekten, men den finnes ikke hos NB,Oslo - det var kanskje ikke plikt-avlevering for den ?Husker Are S. Gustavsen forlagets navn, eller var det et privattrykk, f.eks. av Vestfold Slektshistorielag ?Til Berit Knudsen - du gir rett oppskrift paa leting i Anbytarforum, men slik hadde jeg ogsaa gjort det selv. Den andre som forespurte fra Norge(om Svanberg): - hans spm. synes vaere urelatert til dette.Beste hilsen til alle - fra gamle Helge Naess i London (det kan vaere litt slitsomt av og til aa sitte saa langt fra kildene !)Helge Naess, London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Boken til Helge Olsen er ikke regulært utgitt. Han kan trolig kontaktes privat i Sandefjord.Dog er det slik at personene han beskriver kom til Norge midt på 1800-tallet, først til Østfold og senere til Sandeherred.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.