Gå til innhold
Arkivverket

[#51341] Ole på Holm i Hedrum 1704, hjelp til tyding


Gjest Egil Theie
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

I Lardal kirkebok 1704-1725 side 7 står det om en Ole som flytter til Holm i Hedrum. Kan noen hjelpe til med tyding?Det aktuelle stedet er høyre side, linje 25 flg. For meg virker det som det står Linnesværk. Er det noen som har bygdeboken som omhandler den? Ifølge en oversikt over gårdene skal Lindsverk være på side 592, ant. bind 2. Siden finnes her: LenkeI Hedrum bygdebok under Holm nevnes en Ole Olsen gm. Berte Sørensdatter. Der nevnes også at han ikke står i skattelistene for 1701 og nok er utenbysfra. Det er skifte etter begge ektefellene i 1709 og de har barna Søren, Ole og Anna. Kan dette være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

SIde 595-96.Oluf Olsen Lindsverk, født c. 1652, sønn til Oluf Augrimsen Lindsverk og Live Jonsdatter. Gift med Birte Sørensdatter, datter til Søren Hansen Gavelstad og Karen Olsdatter.Barn: 1. Ola Olsen, 2. Søren Olsen, nevnt 1674. I et skjøte fra 1713 nevnes en Iver Sørensen Bakke i Våle som barnebarn her. I dette dokumentet selger han sammen med Erik Jonsen V. Opsal, Ander Andersen Sverkholt og Anders Mathisen Holtan sin odelsrett i Lindsverk til Ole Helgesen.Denne Iver Sørensen som får bygsel på Vestre Bakke i Våle i 1708 flytter i 1715 til Åsenden. En bror Abraham Sørensen på Gjelstad.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hjertelig takk for det Torbjørn. Da er det ingen tvil om at Ole Olsen på Holm kommer fra Lardal. Ole og Berte har som nevnt i 1 også datteren Anna.Jeg forstår din avskrift slik at Søren Olsen er nevnt 1674. I skiftet i 1709 er han oppført med 24 år, Ole er 16 år og Anna 18 år. Sørens eventuelle barn Iver kan umulig få bygsel i 1708 og nevnes i skjøte i 1713. Er det noen sammenblanding her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Oversatt: Ole Linnesverek som med sin heele familie flytede till Holm udi Hudrumb sogn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Feil fra min side. Rettelse:Ola Augrimsen Linnesverk. Gift med Live Jonsdatter. Barn: 1. Søren Olsen. Han drev halve gården i 1664. Nevnt 1674. Det er selvfølgelig han som er far til Iver og Abraham Sørenssønner. 2. Ola Olsen, gift med Birte Sørensdatter. Til Holm og fikk barna Søren,Ole og Anne.Stemmer det bedre da. :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Da står det som jeg trodde i kirkeboken. Takk igjen. Jeg ser at Anders Mathisen Holtan var gm. Turi Olsd. Kan dette være en søster til Ole Olsen (datter av Oluf Augrimsen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

5: Da får jeg dette til å gå opp. Takk igjen. Jeg får gå gjennom gårdene Lindsverk og Gavelstad i Lardal. Ole og Berte er mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.