Gå til innhold
Arkivverket

[#51345] Hjelp til tyding av innførsel i Grue kirkebok


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Kan noen hjelpe meg å tyde et ord i kirkeboka fra Grue i Hedmark? De gjelder dåpen til Elise, 1883, side 23 nr.25, Morens navn er Marthea Martinsdatter, Sagerud og farens navn er Gustav Nielsen, SÅ kommer det jeg ikke kan tyde, Aa......., Næs på Rommeriget. Trodde det var Aasheim, men finner ikke noe Aasheim i Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk for svar - men det er navnet på fødestedet hans i Nes som er det jeg tror/håper kan føre meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Vanskelig å tyde slutten. Kan tenkes å være en plass på - eller et bruk fradelt - gnr 9, bnr 2 Aasen i Nes. Synes som eneste aktuelle i Rygh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Vær klar over at det ikke nødvendigvis er fødestedet som er oppgitt på ham. Det kan like gjerne være det stedet han oppholdt seg på da hans barn ble døpt. Hvis jeg skulle gjette, ville jeg holde en knapp på den Gustav som Berit har funnet i FT 1865. Han som Kjellaug fant, hører nok hjemme i Nes, men ikke Nes på Romerike. I de skannede kirkebøkene finnes en Gustav med far Nils, døpt i Nes hovedsogn (Akershus) i 1857. Det kan være flere også, jeg har ikke sett gjennom alle. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg tror du har rett, Else. Jeg har nå funnet familien i Nes på Rom. gardshistorie, på Bråten under Bollerud. Der står det at Gustav er født i 1858, men jeg har ikke klart å finne ham i de scannede kirkebøkene. Moren, Karen Pedersdatter er født i Brandval, Solør så han har jo tilknytning til Solør. Takknemmelig for all hjelp! Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Hei igjen. Det er nok ikke rigtig mann vi har her alikevel. I 'Utflyttede' fra Nes finner jeg ham i 1880, han flytter ikke til Solør som jeg håpet, men til Tinn! Etter det finner jeg ham ingen steder, heller ikke ikke i Telemark. Så det er det nok ikke ham, dessverre.Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser dårlig ut ang. at han er den du leter etter. Men han reiste ikke til Tinn i 1880 selv om det står det. Han ble gift i Ås V.Toten i 1880. Se nr. 10 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Ja da er 'Totningen' utelukket. Nå tror jeg kanskje mer på Ole Nilsen i FT 1865 nr 5869. Han er rigtignok bare 6 år, men jeg vil se mer på den tråden. Han har slekt i Odalen, så kanskje - - - Nå drar jeg på en to-dagers tur. Takk for hjelpen. Forstår ikke hvordan du klarte å oppspore ham på Toten , Berit! Godt gjort. Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.