Gå til innhold
Arkivverket

[#51348] Gamle slektsnavn fra Christiansand, og deres opphav.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Den gamle kirkebok for Kristiansand(1734)etter bybrannen har endel slektsnavn som jeg gjerne skulle hatt endel opplysninger om. Navnet Jerdal tidlig på 1800 tallet sitt opphav,trodde kansje det kom fra Kvinesdal, eller muligens Rogaland, men nei.Bakover i tid blir navnet forandret til Gierdall og Hierrdall. Likedan kommer navnet Just inn, trolig det samme som Justis, etternavnene Motrum og Toftum, det siste minner om Tofte i Vestfold.Til slutt navnet Aust, som også står skrevet Austi. Finnes det noen med kjennskap til disse slektsnavnene, har forsøkt Leavy sin byhistorie, men noe konkret finner jeg ikke. Gode tips mottas med stor takk.Mvh. Torleif Odland Er bortreist på ferie fra dagsdato, til mandag 30.7.med et lønnlig håp om noen gode tips når jeg vender hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

I folketellingen 1801 er navnet skrevet Jerdahl. I Vest-Agder er det nevnet i Lechnes Sogn, og i Buskerud i Røgen Sogn.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Jeg har tidligere søkt opprinnelsen til navnet Muthrum, se innlegg 17176. Min tippoldemor het Wilhelmine Willemsdatter Muthrum og var født i Chistiansand i 1797. Navnet skrives på mange ulike måter, Muthrum, Motrum, Mutram osv..Som du ser av innlegget jeg henviser til, kan det også ha sin opprinnelse på de britiske øyer - Motram. Ta gjerne kontakt med meg direkte: tvebol@online.no Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.