Gå til innhold
Arkivverket

[#51352] Bilde i Røros kirke


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Røros kirke,I Røros kirke henger fire prestebilder som ikke er beskrevet i informasjonsbrosjyren. Jeg fikk tatt bilder av alle fire straks føre en orgelkonsert så jeg fikk ikke tid til å kontrollere resultatet. På tre fikk jeg med navn og detaljer, Marcus Frederik Bang, Jens og Peter Abildgaard, men på den fjerde ble ikke navneskiltet leselig. Se vedlagt bilde. Er det noen som vet hvem dette er?Niels

bilete3151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, dette var vanskelig å lese ! Men ut fra platens overskrift, så tror jeg portrettet forestiller sogneprest Julius Begtrup.Foruten Begtrup og de tre som nevnes i innlegg 1, er også prestene: Svend Aschenberg, Peder Ditlefsen og Thorvald Lunde, portrettert i Røros kirke.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk for det, om ingen protesterer så setter jeg Julius Begtrup på dette bildet. Den eneste jeg fant på Internet som passer var født 1795 i Danmark.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Julius Begtrup og ektefellen Nicoline Frederikke, fikk 12 barn i tiden 1829 til 1851. De tre yngste er døpt på Røros. - De 9 andre i Trondheim.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Niels.Du har ikke tilfeldigvis tatt bilde av Hans Aasen også ?(Har bilde selv, men kun i S/H )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Det ble bare et raskt skudd i mørke, så det behøver bearbeides litt. Skall forsøke få gjort det om noen dager. Det vedlagte er bare gjort litt lysere og beskåret.Niels

bilete3159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Jeg har nå rettet opp og pyntet litt på bildet. Det er fortsatt ikke så bra, men jeg får unnskylde meg med at konserten skulle begynne og jeg ville ikke forstyrre. Håper noen som har veiene forbi Røros kan bidra med en bedre kopi senere.Mvh Niels

bilete3184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Og i tillegg til nevnte personer i innleggene 1, 2 og 5 er disse portrettert i Røros kirke:Directeur Leonhart Christian Borchgrevinck og hans kone Malena (Magdalena) Brun. Oberstiger Mathias Brun, Bergskriver Jens Finne, Præst i Thrm Hendrik Christian Borchgrevinck, Præst i Ringeriget Jens Borchgrevinck, Direktør Peder Hiort og gjemt bak alteret den lite likte Johannes Irgens med frue Elisabeth Sophie Henningsdatter Arnisæus.De flest av disse bildene henger på sogneprestens kontor og er derfor veldig lite kjent.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Magnus Klausmark

Stemmer det ikke også at det henger bilde av Svend Halvorsen Aspaas (1736-1816) der ? Han var med på å bygge kirken. Jeg leste det i en omfattende oppgave fra 2003 jeg fant ved å søke litt rundt på nettet.Gøy hvis det stemmer siden jeg nedstammer fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For fullstendighetens skyld: Det henger også et portrett av Johan Falkberget i Røros kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Niels HeggeFint at du tok foto av Hans Aasen maleriet. Han er en av mine aner. Kunne være artig å vite om det er mange etterkommere av ham i Brukarforum.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har Røros-aner, men har aldri hørt om ham. Hvem var han gift med, og hva het de barna du kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 12: Det er sikkert mange, både noenlunde sikre og høyst usikre:-).Til Magnus (10): Begge Verkets byggmestre Svend Aspås og Peder Ellingsen blir behørig nevnt ved guiding i Røros kirke, men jeg kan ikke huske det har vært nevnt noen avbildning av disse. 'Vanlige' folk ble vel heller sjelden avbildet på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Christian (13):På maleriet i Røros kirke er hans fødselsår angitt som 1557 og dødsår 1673. Han kom ifølge tradisjonen fra Sveg i Herjedalen og betegnes som 'Kobberets Finder' (1643/44). I manntallet for 1660-årene befinner han seg på Hitteråsen (Åsen gård) som ligger like ved Røros kirke:LenkeHans kones navn er ikke kjent. En sikker sønn er Peder Hansen (se lenken) gift med Maritte Steffensdatter. De hadde datteren Lucia som ble gift før 1701 med Hendrich Jonsen Ryen. De som er etterkommere av disse kan med noenlunde sikkerhet erklære seg som Hans Åsens etterkommere.Dette måtte bli nokså kort og summarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har vel NST og Genealogen? Der er to artikler om Hans Åsens nærmeste etterslekt, den første av Irgens og en senere av Finn Holden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Finn Holdens artikkel er å finne i Genealogen nr 1 2001.Retting til ovenforstående mitt ovenforstående innlegg: Hans Åsen skal ifølge tradisjonen være fra Myren gård i Tännäs sogn i Herjedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk skal du ha, Astrid! Ja jeg har NST komplett og Genealogen fra 1996, så Holdens artikkel skal jeg lese ikveld. Irgens' artikkel ser jeg etter i NSFs innholdsfortegnelse på deres hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hans Olsen Aasen var gift med Lucia. Barn: Peder Hansen Aasen g.m. Maritte, og Hans Hansen Ryen, ukjent hustru.Mine opplysninger er fra boka: Efterretninger om Røraas Kobberverk, Hjort og Krag, 1846. Udgivne med Tillæg af John Aas, Sognepræst. Bakerst i boka: Stamtavle over Hans Olsen Aasens efterkommere paa Gaarden Hitteraas, almindelig kaldet Aasen. Det er vel John Aas som har utarbeidet stamtavlen, ført frem til begynnelsen av 1820 årene.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.