Gå til innhold
Arkivverket

[#51354] Svar til tema 50678 angående Gjallarhorn og slekt i Hallingdalen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Håper jeg er tilgitt av Terje Østro for å starte nytt tema på dette, men det er den eneste måten jeg kan få svart på. Har nå forsøkt å legge inn svar i tema 50678 3 ganger uten å lykkes. Det er mulig å legge inn svar i andre tema merkelig nok.Til Terje Østro: Jeg stilte spørsmål om aner i Hallingdalen for 3-4 år siden, og du mener at det alltid er greit å vente med å svare for å se hva slikt tjener til. Har det tjent til noe at du ikke har svart? Hvor mange år skal det gå før det er tjent med å svare?Jeg har aldri ment å stille hverken taktiske eller sleipe spørsmål, og jeg forstår rett og slett ikke tankegangen din her. Jeg vet faktisk ikke om dine påstander er mer dokumentert enn det som er skrevet i de andre kildene, og de må jo også ha hatt sine kilder som de da ikke har skrevet om. Hvis du ble fornærmet over at jeg sidestilte deg og din påståtte dokumentasjon med noe som du mener er udokumentert så håper jeg at du tilgir meg, siden jeg ikke mente å stille taktiske og sleipe spørsmål. Jeg regner jo ikke med å bli trodd da.Selvfølgelig er jeg interessert i alt som er å vite om Gaute Børtnes. Jeg har drevet mye med slektsforskning for andre på alle andre steder enn i Hallingdalen(hvor jeg selv har hatt muligheter for å studere kirkebøker og skifter), men i dette tilfellet spurte jeg for meg selv. På den tiden var jeg heller ikke istandt til å lese originaldokument fra 1600-tallet, og har ikke kommet lengre enn til å lese skifter på mikrofilm(foreløbig kun ett skifte fra Hallingdalen). Ikke alle er like drevne til å lese originalkilder fra 1600-tallet som du sikkert er, og det skal en viss trening til å lese slike dokumenter riktig. Så mye trening har jeg ikke enda, men håper jo å få det.Jeg har heller ikke spurt om noe jeg visste svar på, for hvis jeg hadde gjort det hadde jeg selvfølgelig ikke spurt. Jeg har vel vært 90-95 % sikker på svaret, men altså ikke 100 % sikker.Takk for opplysningen om at Gaute Børtnes var fra Gunhildsgard i Votndalen.Til Aase: Takk for støtten. Nei det er ingen skjult agenda hos meg med spørsmålene jeg stiller på Digitalarkivet, og jeg forstår rett og slett ikke Terje Østros tankegang her. Ja jeg er en amatørslektsforsker som i dette tilfellet setter sammen informasjon fra noen kilder, for å få svar på hva som er riktig. Etterhvert prøver jeg jo også å finne dokumentasjon fra originalkilder i større grad, og er godt igang med skiftene for Trøndelag og noen fra Helgeland fra mikrofilm. Foreløbig har jeg kun lest ett skifte fra Hallingdalen, men regner med å få jobbet mer med originalkilder utenom kirkebøkene i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.