Gå til innhold
Arkivverket

[#51355] Fra Skedsmo til Aker


Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Krafft Randa

En av mine forfedre Mads Larsen f 1710 var gift med Ane Haagensdatter f 1717. De bodde på Brekke i Vestre Aker. Jeg har funnet konf til alle barna og fødselen til de to siste i Aker.Søfren f 47Dorte f 50Kirsten f 52Karen f 53Gunil f 61 i AkerLars f 66 i AkerIflg FS skal denne familien ha kommet fra Skedsmo. Jeg klarer ikke å finne hverken fødsler eller vielsen til Mads og Ane, er det noen som har mulighet til å hjelpe meg, ihvertfall med hvor jeg skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg har sett denne siden, men Skedsmo er jo ganske stort, og tilhørende krb var ikke enkle å lese i man kan utlese fornavn men resten er ikke lesbart for mine øyne :)Men hvis du kunne finne noe i Skedmobøkene så hadde det vært fint, på denne siden i FS står det jo noen stedsnavn ex Kopperud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er samme vielse i Skedsmo 21. juni 1742 mellom Mads Lars. Kopperud og Anna Haagensdtr. ??? (nr.31 høyre side). Står ikke noe om Mads under Kopperud i bøkene.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg tror nok jeg har funnet vielsen deres Lenke Så da er jeg jo kommet litt på vei, jeg kan utlese : dito Mads Larsen Kopperud og Anne Haagensd. Fur??, resten har jeg vansker med.Du vet ikke tilfeldigvis hvor Kopperud eller Furulund er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er Kopperud i Skedsmo, men også i Nannestad og Ullensaker. Kan ikke se at det er Furulund i Skedsmo, men i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Joda, det er en plass under Kjeller i Skedsmo som heter Furulund. Der står bl.a.: I folketellingen 1701 omtales Jens Haagensen Furulund 56 år og sønnen Niels 14 år. I skattemanntallet 1717 nevnes husmannsplassen Furulund under Østre Kjeller. Plassen er av ringe beskaffenhet. Jens Haagensen Furulund døde 1719, 72 år gammel. Ellers er det lite nevnt om denne plassen før 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.