Gå til innhold
Arkivverket

[#51358] Transcript - gratis program for avskrift av kilder fra bilde


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Snublet over et gratis windows program for avskrift av kilder basert på bilder av kilden.Programmet har et vindu for å mer eller mindre automatisk vise/bla/scrolle i bildet av kilden og et vindu for å skrive inn tekst. F.eks kan bildet scrolles automatisk når man trykker linjeskift i tekstvinduet. Produserer rtf format.Programmet kan lastes ned herwww.jacobboerema.nl/en/Freeware.htm http://www.jacobboerema.nl/en/Freeware.htmProgrammet kan brukes til å skrive av kilder som man ellers kunne bruke regneark for å skrive av. Bruk da TAB for å skille kolonnene i tekstfeltet og legg merke til at man kan stille inn tabulator posisjonene. Ved bruk av TAB kan resultatet (teksten) kopieres og limes rett inn i et Excel regneark slik at 'tabulator posisjonene' i teksten blir kolonner i Excel.Dette burde være anvendelig for fritekst kilder, registre til kirkebøker og andre kilder der man i en database ville hatt et begrenset antal felter.Det kan lønne seg å bla litt i hjelpefila og å studere de ulike opsjonene for å få innsikt i hvordan programmet kan brukes. Se spesielt keyboard shortcuts. For de som kan avse noen Euro finnes det en litt mer avansert versjon av programmet, men mange vil nok klare seg uten denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for tipset. Har lastet det ned og testet litt enkelt. Virker ganske enkelt å kombinere de to delene (bilde & tekst) på samme skjerm - selv på min lille bærbare! (Skulle bare fått tak i et program som gav mere tid...!)Du har ikke tips om et program som gjør det lettvint å notere fra lydfiler?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Vet inte om jag förstår Din fråga rätt Jarl, men det finns ett program där man kan 'tala in' materialet i sin dator. Den svenska versionen finner Du här: http://www.voicexpress.se/ Själv har jag funderat på det här programmet för att underlätta 'inskrivning' av dombokstext, där ju ofta svårigheten är att man tappar var man är i stycket, när man lämnar 'lässkärmen' för att skriva. Inte för att jag hela tiden ser på tangentbordet när jag skriver, men det kanske inte är många av oss som kan skriva utan att då och då se på tangentbordet ... Programmet är dyrt men kan säkert spara mycket arbetstid, när man väl 'lärt det att höra' ... Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk Olle, det var interessant.Det jeg egentlig var på jakt etter var en enkel lyd-avspiller som kan brukes nå jeg skal skrive ned intervjuer jeg har gjort med f.eks. eldre slektninger. Har sett et som kalles TransScriber, men fikk det ikke helt til å virke.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Berit, eksempelet er kun ment å skulle vise hvordan Transcript kan brukes til å registrere data i kolonner og er ikke noe fullgodt eksempel på hvilke felter som skal være med. Hvilke felter som skal registreres bør evt. diskuteres med de som driver med registrering av registre for kirkebøkene.Til de som måtte være i tvil, Transcript kan også brukes til å registrere mødre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for godt tips. Veldig fint til å skrive av f eks skifter, eller andre ting en har liggende på PCen av avfotograferte eller skannede kilder. Ikke fullt så godt til navneregistre hvor vi bruker skannede kilder rett fra Internett, og hvor Excels evne til selv å kopiere felt som gjentas som f eks Olsen, Pedersdatter bidrar til rask og effetiv registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er vel forholdsvis enkelt å lagre bildene fra kirkeboka i en mappe før man starter avskrift, så det burde ikke være noen grunn til å ikke bruke Transcript. For de som ikke alltid er koplet opp via bredbånd gjør Transcript det da enkelt å bla i bildene.Det burde vel heller ikke være en betingelse at man har Excel for å kunne lage registre. Det er vel langt fra alle som har Excel. Med litt organisering burde man vel kunne gjøre avskriften i f.eks Transcript, og få hjelp av noen med Excel til å foreta bearbeidingen før utlegging på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette var et veldig greit program! Egner seg godt til avskrift av tekster.Ser på nettet at han som lager det har transkribert tusenvis av sider med rettsprotokoll. Det virker som om det har vært usenet-diskusjoner der noen har ment at dette kan løses enklere ved innebygde funksjoner i Windows (der to program kombineres i hvert sitt vindu). Jeg lar meg imidlertid begeistre over muligheten til å starte programmet slik at det automatisk henter fram det prosjektet jeg holder på med. Da kan jeg være i gang i løpet av få sekunder, og kan utnytte større og mindre pauser o.l. Dete kan bli veldig rasjonelt! Og øynene må jo også bli skånet ved at jeg kan la kilde-bilde og skrivemerket ligge svært nær hverande. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Personlig vil jeg nok fortsette å bruke Excel til navneregistre, men det er ikke nødvendig å bruke Excel. En kan godt bruke andre progam som dette, Word eller f eks Open Office (rtf-format). Jeg har lastet ned Open Office, fordi det er noen som bruker det istedenfor Excel.Jeg kommer helt sikkert til å bruke dette programmet mye til andre avskriftsjobber. Jeg synes det er et snedig program, og er glad for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Ja, enig med at dette er ett hendig lite program, og takker Geir for at han gjorde oss oppmerksom på at det eksisterer. Det ser ut som det har kjempefine muligheter for avskrift av hele sider, som håndskrevne bøker, brev, etc. som ikke stiller særlige krav til format. Uten at jeg har utforsket programmet veldig nøye ser det ut som det imidlertid mangler muligheten til å lage oppsett (maler om en vil), noe som gjør Excel så nyttig i kildeavskriftssammenheng. Kirkebøker (ihvertfall etter 1800) er satt opp etter et spesielt mønster, og det ville vært veldig nyttig om programmet lot en sette opp en mal med felt, slik at en kunne velge mal avhengig av hva slags kilde man avskrev og så fylle ut de definerte feltene. Det virker som dette programmet bare har ett stort rent tekstfelt, der man hver gang er avhengig av og tegne opp sitt eget format. I excel kan man predefinere felt, for eksempel for avskrift av fødte og døpte, etter 1800, lagre dette som en mal og gjenoppkalle denne malen hver gang man vil avskrive nevnte kildeformat.Har jeg gått glipp av en 'feature' i programmet, eller mangler denne muligheten helt?Imidlertid veldig lovende program og en god ide.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Uten at jeg har lastet ned eller fulgt diskusjonen, så forstår jeg det slik ifl. Nordberg at felter defineres ved oppstart av hver enkelt ny avskrift. Det vil da være enkelt å lage en mal og lagre denne før start av avskrift. Ved neste avskrift er det kun å kopiere den første lagde malen.Skal nok ta en kikk på programmet etter hvert.mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.