Gå til innhold
Arkivverket

[#51370] Noen med tilgang til kirkebok for Rødøy 1762?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tatt utskrift av en side i kirkeboka for Rødøy Dom. Cantate 1762, men sliter med å forstå hvorfor mine ane Lars Mickelsen og kona har fått publics absolvenet. Det kan jo se ut som om at det har noe med et barns død å gjøre.Det jeg tror jeg forstår: Publics absolvenet Dom. Cantate(1762) noe med Rosing(kanskje presten) publics absolvenet Lars Mickelson Waage og qu(forkortelse for quinde?) for tagit ??? for et spædt barn ????? med frygt og sandtro(???) død paa en madrass(??), dog ??? til nogen. Så kommer mye jeg ikke forstår, og noe med en nabo. På slutten står det: og altsaa trolig at det ??? moderens skyld.Det menes kanskje at barnet døde trolig døde uten eller med moderens skyld? Synd ikke denne kirkeboka er innscannet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde vel tilføye at det barnet som var sped her kanskje var datteren Olava som ble døpt 29.09.1761. Jeg har heller ikke noe på henne senere, og min ane er Olavas søster Elisabeth døpt 04.02.1749 som var gift med Nils Hansen fra Segelfore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for opplysningen, og nå ser jeg jo at der jeg trodde det sto noe om madrass står det moderens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Det jeg leser er følgende:«Dom: Cantate Tieneste ved Hr. Rosing. Publ: absolveret Lars Michelsen Waage og qvd, som haved kommet i skade for et spædt Barn, der lenge haved været sygt, og fantes død paa Moderens Bryst, dog uden Tegn til nogen udvortes voldsom Behandling, som af Naboe-qvdr er beviist, og altsaa trolig at det er skeed uden nogen Moderens skyld.» I margen er bemerket: «Publ. absol: efter forlangende»Jeg kan ikke se at der er reist noen tiltale hverken mot Lars eller hans kone Berit på bygdetinget, noe man kan se i slike saker - krybbedød var nok et ukjent begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk for dette svaret Terje. Det var sikkert lille Olava døpt 29.09.1761 som døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Du vil se at 10/4 1762 ble det jordsatt et barn fra Våga som var 1/2 år gammelt. Foreldrenes navn er ikke nevnt. Heller ikke barnets navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kan jo stemme med den Olava som ble døpt 29.09.1761, men dessverre har jeg ikke tilgang til kirkebøkene for Rødøy annet enn gjennom mikrofilm på fjernlån. Skulle gjerne hatt papirkopier for både Rødøy og Lurøy 1760-67 slik som jeg tok for Træna, men det ble for mange sider å kopiere. Det var bare 10 sider for Træna. Dessuten måtte jeg prioritere steder som ikke er utlaft på internett(vi har jo fellesdatabasen for Rødøy). Det koster 5 kroner pr. side å ta kopier her fra kopimaskina, men jeg har ofte fått det billigere når jeg har tatt mange kopier. Så jeg tok bare den ene siden som gjaldt saken i 1762 for Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.