Gå til innhold
Arkivverket

[#51371] Skifte Ytre Sogn - Ivar Jensen Indre Oppedal


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Finnes det skifte eller dødsmelding på Ivar Jensen Indre Oppedal f. Østerbø, som døde 10 desember 1857. I såfall hvem er nevnt som arvinger og eventuelle formyndere. Sjå pkt. 45. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Som arvinger står 'Moder og en ældre Broder.' Lensmannen har anmerket om dette dødsfallet og de to neste: 'Disse 3 ere omkomne paa Søen ved Kuldseiling.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk igjen Yngve.Sjølsagt stod ikkje navnet på mora eller broren, men mora var nok Sigrid Johannesdatter Næse og me veit at ho hadde sønnene Ivar J. og Johannes J. Johannes har eg enda ikkje funne kor vart av, men han lever jo tydeligvis.Ett spørsmål til deg Yngve, alle indisier tilseier at Ivar Jensen er far til uekte fødte Gjertrud Iversdatter, burde ikkje ho da vært oppført som arving ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Gløym mitt forrige spørsmål Yngve, her er jo sjølsagt svaret at de uekte tvillingene Ivar Iversen og Gjertrud Iversdatter ikkje var født da faren kullsegla og derved var de jo ikkje oppført som arvinger.Ser ett anna avvik at det står den eldre broren, men han skal være yngre, men eg får sjå om eg finn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Uektefødte barn i Norge hadde ikke arverett etter far før barneloven trådte i kraft 1. januar 1917, og den fikk bare effekt for barn født etter dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan presten ha skrevet feil når det gjelder Ivars bror, Johannes? Vi har jo dåpen hans i 1837, altså var han yngre enn Ivar. Eller kan det ha vært flere Ivar Jensen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser me på svar til Yngve i innlegg 5, så vil vel Gjertrud Iverdatter kun ved tilfeldighet være nevnt som arving etter sin onkel Johannes Jensen, der eg finn ein som døde i 1860 Hyllestad/Askvold f. ca1833.Da eg forespurte om faddrer til Gjertrud Iversdatter, så var jo ikkje de skanna kyrkjebøkene på nett. Eg hefta meg jo ikkje så mykje den gang at tvillingene var døpt på ulike gårder, noe som eg burde reagert på. Derved er nok faddrer blitt blingsa og me ser jo i Gjertrud sin dåp at faren er avdød og at ho er døpt på Indre Oppedal. Derved veit me at, fra barn vart unnfanga og til barn vart døpt må faren ha dødd. Når da også disse to tvillinger er døpt på samme gard som den avdøde Ivar Jensen, da snakker me kun om ein Ivar Jensen. Dåp Gjertrud, sjå heilt nederst. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11559&idx_id=11559&uid=ny&idx_side=-42>Lenke Her døpes broren Ivar, så pkt. 8 LenkeHer er dåp Gjertrud i ministralboken, men det er ikkje godt å lese om det står andre utfyllende opplysninger her, sjå pkt. 39 Lenke Her er dåp til Ivar samme bok, sjå pkt. 42, like dårlig å lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel for tidlig, men kan dødsmeldingen vedr Ivar og Johannes far, Jens Ivarsen (Bjordal), i 1843 fortelle noe mer?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Trur det er litt for tidlig Arnfrid når det gjelder faren, me vil nok ikkje finne noe annet enn det me allerede veit.Litt hell skal ein jo ha, når eg da søkte etter Johannes J. i Askvold, så fann eg dette under innflytting i 1852, der alder til denne Johannes J. stemmer veldig godt. Synest det står utflytting fra Vambråk og innflytting til Lundeland, heilt nede på siden. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11559&idx_id=11559&uid=ny&idx_side=-139>LenkeSer me videre på utflyttede i Sogn, så finn me følgende utflytting til Bergen. LenkeSå finn me denne mannen gift i Bergen, der også alder og prestegjeld stemmer. LenkeHer da samme mann og familie i folketelling 1900 i Bergen, busett i Knøsesmuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Veit ikkje heilt ka som skjer med linkene, men nok eingang kom feil link, her skulle da være rette link med utflytting til Askvoll og Lundeland Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig, forresten, dersom det er riktig Johannes som er funnet, at ingen av døtrene hans ble oppkslat etter farmoren...Jeg har avskrifter av pantebøker fra Kyrkjebø, -er det aktuelt å leite etter noe der? I tilfelle hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Er jo enig med deg at det er rart at mora ikkje blir oppkalt, men Jensine er vel etter faren hans og Østine etter faren hennes.Ser ikkje ut til at de eier så mykje desse folka, så det er nok lite å finne i pantebøkene vil eg tru, men ellers takk for tilbudet Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De to første linkene er definitivt riktige, de har samme adresse som Johannes J. og riktig/delvis riktig navn. Me får sjå kva dødsmeldingen seier, uten at eg har noen tru på at det gir meg noe nærmere bekreftelse.Min onkel kunne ikkje huske noen slektninger i Bergen, barna til Johannes var jo søskenbarn til Gjertrud Iversdatter, men me veit jo ikkje om disse tre søstrene igjen hadde barn, de ville i såfall være tremenninger til min bestemor og være på samme alder som min onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1875-tellingen er Johannes Jensen f 1837 oppført med fødested Hyllestad, mens Johannes Jensen f 1840 er oppført med fødested Ladvik. Den siste var gift med Orlaug og er vel identisk med Johannes Løland, mens den første var gm Gurine.I 1865 er det også en Johannes Jensen med fødested Hyllestad i Hyllestad Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Gurine Østensdtr er i tjeneste i Leirvik i 1865.Lundeland er nabogård til Hovland, der en Johannes Jensen er i tjeneste i 1865.Lundeland og Hovland er jo et stykke fra Leirvik, men Gurine kan jo være datter av en Østen i Lifjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

At dette er riktig Johannes Jensen kan me nok slå fast gjennom utflytting til Lundeland fra Vambråk, sjå link innlegg 12. Videre så finner me utflytting fra Lundeland til Bergen i link innlegg 10. Ser me til slutt på giftermål i Bergen, så finner me faren Jens Iversen Vambråk. Gurine sin far er Østen Nielsen Næs [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070323620187.jpg>Lenke Her er nok faren til Gurine i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Jammen trur eg ikkje at de har skrevet Jensen Jensen Vambråk som far til Johannes Jensen, mens fødselsdato stemmer, ja ja det er vel for å skape enda meir å leite etter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.