Gå til innhold
Arkivverket

[#51372] En ungeflokk fra Dypvåg. Aust-Agder


Gjest Leif  Engnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif  Engnæs

Maren Kristine Halvorsdatter ble født på gården Reinsfjell 15. november 1858 og døpt 15. desember 1858 i Dypvåg. Hun var datter av Tømmermann Halvor Halvorsen Reinsfjell og Maren Kirstine Johannesdatter.Hun hadde også søknene Berte, Julie, Jørgen og Gottfred. Jeg kan imidlertid ikke finne disse i kirkebøkene for Dypvåg. Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor disse fire er døpt.Mvh. Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Engmo

Hei. Ble litt forvirret først, for på 1865-tellinga har jo Halvor ei helt annen hustru ! Men så sjekket jeg litt,og fant ut at alle barna som er med på tellinga er Maren Kirstine Johannesdatters barn,hun døde på barselseng 6/12 1858 etter at yngste barnet Maren Kirstine var født.Så disse andre barna du nevner må vel være halvsøsken, som Halvor fikk med Anne Marie Abrahamsdatter, som han giftet seg med 11/06 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Oops !! Ser i etterkant at Anne Abrahamsdatter var 53 år da hun giftet seg,skal vel godt gjøres at hun rakk å få disse 4 barna du nevner !! Kanskje er det ikke rett familie jeg har funnet? Eller kanskje disse barna ble født såpass tidlig at de er flyttet ut av redet ved 1865-tellinga. Halvor og Maren Kirstine giftet seg jo i 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Engnæs

Joda, det er ingen tvil om at du har funnet den riktige familien, men det kan tenkes at de søsknene som jeg har fått vite navnene på av en gammel slektning ikke var søsken her.Tusen takk skal du ha for det du har funnet. Det har definitivt gitt et nytt perspektiv på denne delen av familien.Mvh. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Familien er omtalt på sidene 1204-1205 i Dypvåg gårds- og slektshistorie. Halvor Halvorsen Reinsfjell og Maren Kirstine Johannesdtr. fikk visstnok i alt 7 barn, alle angivelig f. i Dypvåg.Jeg står på farten akkurat nå, men kan komme tilbake med flere detaljer i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall tre, du finner nok flere dersom du leter i kirkebökene: 1844:Clement Olavus: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=788&idx_id=788&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke: Lenke 1846: Halvor Olavus: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke 1849: Johan Emil: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, de bør nok være å finne i kirkeboka alle sammen. Her er i hvert fall de opplysningene jeg nevnte i mitt forrige innlegg fra Dypvåg gårds- og slektshistorie:HALVOR HALVORSEN REINSFJELL, f. 1813; gift 1) 1843 m. MAREN KIRSTINE JOHANNESDTR. (f. 1821, d. 37 år gl. i des. 1858, datter til Johannes Bjørnsen Gjøseidmyra); g. 2) 1860 m. ANNE MARIE ABRAHAMSDTR. (f. 1814, d. 1882, datter til Abraham Ånonsen Gjøsøya). Barn i 1. ekteskapet:1. Clemet Olavus Halvorsen, f. 1844, d. 1846, 2 3/4 år gl.2. Halvor Olavus Halvorsen, f. 1846, konf. 1861, matros, d. ugift da skonnerten 'Solid' gikk vekk i 1868.3. Johan Emil Halvorsen, f. 1849, d. 9 år gl. 1859.4. Anne Åselie Halvorsdtr., f. 1852, konf. 1866, g. 1874 m. arbeidsmann Peder Severin Sigurdsen Valle-Tvedestrand-Reinsfjell (f. 1853).5. Halvor Martin Halvorsen, f. 1855, konf. 1869; gift 1878 m. Gundine Amalie Pedersdtr. fra Nes i Dypvåg (f. 1853). Halvor Martin overtok Reinsfjell, og HAN hadde 7 barn.6. Maren Kirstine Halvorsdtr., f. 1858, konf. 1873. Lagnad ukjent.------------Det ble altså 6 barn (ikke 7 som jeg påsto tidligere. Halvor Halvorsen Reinsfjell var sønn til Halvor Halvorsen Reinsfjell sr. (f. 1780, muligens på Støle i Holt; begikk ant. selvmord i 1832) og Anne Pedersdtr. Gangdalen (ca. 1787-1872). Halvor Halvorsen Reinsfjell jr. var skipstømmermann og gårdbruker. Han døde i mars 1885 (skifte 26/10 1885). 22/3 1860 var det skifte etter den første kona, Maren Kirstine Johannesdtr.------------------------Som vi ser, er det ikke helt overensstemmelse mellom det Dypvågboka opplyser om barna til Halvor Halvorsen Reinsfjell og den barneflokken som er presentert i innlegg 1 - men derimot 'stemmer' de barna Kjellaug Robberstad Petit har funnet i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Engnæs

Tusen takk alle sammen. Dette var fantastisk. De navnene jeg har fått oppgitt må nok høre til et annet sted.Uansett så er altså det sjette og yngste barnet. Maren Kirstine, min tippoldemor. Min morfarsmormor.Mvh. Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.