Gå til innhold
Arkivverket

[#51373] Hjelp til tyding av Kirkebok - Konfirmasjon 1827


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Hei, jeg trenger hjelp til å tyde konfirmasjonen funned på følgende side:Lenke Konfirmerte piker, nr. 22 (den siste). Det jeg får ut av det er:Kari Olsdr Kruge?? , så i siste kolonne under vaksinasjon er det vanskelig å lese men tror det står:????? (klarer ingenting av første linje) kopp. Attestert af ?? Johansd Jordmoder(?).Min tipp tipp oldemor het Kari Olsd Kruke og fikk sitt første barn i 1828 og giftet seg i Des 1829 hvor hun oppgis å være 25 år. Kan det være trolig at hun var 23 da hun ble konfirmert? Hun oppgis å være 27 i 1835 da hun utflyttet, hvis det er riktig var hun var 20 da hun ble konfirmert... HVIS dette er henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Det står nok ikke Kruge. Gårsnavnet begynner med en tydelig R. Jeg tror det står Ringnæs. I vaksinasjonsrubrikken står det 'Haft de naturlige børnekopp. Attesteret af Rønnog Johnsdr. Jordemoder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen_karlsen

Det er ihvertfall ingen tvil om at dette ordet begynner på en stor R. Du har den samme bokstaven i gutt nr. 36 - Raastad. Imidlertid synes jeg at det i tillegg slutter på den sammendratte bokstaven st, altså:R.....st.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Førebokstaven i føre- og etternamnet er ikkje like, så k er det ikkje. Der er dessutan ein gard i Vågå som heiter Ringneset, med ein 12 år gammal Ole i 1801 - han kan tenkjast å rekke ein konfirmant i 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei og takk for hjelpen.Det gleder meg at det er stor enighet om at det ikke står Kruge. Jeg vet at min tipp tipp oldemor het Kari Olsdatter og var fra Kruge i Heidal (Vågå) og var litt fortvilet over at jeg trodde jeg hadde funnet 2 kandidater. Jeg tror at jeg med en viss sikkerhet kan si at dette er min Kari:Lenkenr. 23 Kari Olsdr KrugeEjet, f. 4 Marsh 1808. Det korresponderer perfekt med hennes alder oppgitt i senere kilder. Jeg sa i min første post at hun oppgis å være 25 under vielsen, men etter å ha dobbeltsjekket (og sammanlignet med Klokkerbok) står det 21.Takk for hjelpen alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.