Gå til innhold
Arkivverket

[#51384] Min bestemors bror


Gjest Britt Nilgard
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Nilgard

Min bestemor: Astrid Nilgard f. Olsen 31.05,1900,døpt i Sagene kirke 27.05.1901, flyttet visstnok til Notodden, og etter vært til Rjukan i 1914. Far:Snedker Hans Olsen f. 1864 i Larvik, drev begravelsesbyrå i Rjukan, hvor han døde. Mor:Ingeborg Johanne Olsen f. 1859, Ullensager, døde også på Rjukan.Det jeg lurer på er en Bror som jeg ikke finner noe sted, vet desverre ikke hvor og når han ble født. Han het Erik og jeg tror at han brukte Olsen, eller også Himberg. Han jobbet for den engelse arme i India engang og han var gift med ei engelsk dame. Denne kona etterlyste sin mann, da han bare forsvant. Frelsesarmeen ble kontaktet av familien på Rjukan uten resultat. Her kommer en liste over min bestemors søsken. Erik? Andreas f. 1890 Ebba f. 1893 Anne Helene f. 1897 Astrid f. 31.05.1900, ble gift med Einar Nilgard.Blir glad for forsalg, ingen i slekta vet noe særlig mer enn det jeg vet, da slikt ikke ble snakket om før.Erik var nok familiens 'sorte får'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du er brennsikker på at Erik var helbror av din bestemor? Hva med en halvbror?Jeg finner nemlig en pleiesønn Erik Olsen her:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0612&kenr=008&bnr=0090&lnr=00>LenkeDenne Erik Olsen er født i Hole i Buskerud (nesten Ringerike) og er sønn av ugift tjenstejente Ingeborg Johanne Olsdatter (Olsdatter overstrøket) Andreasdatter f. 1860 og enkemann Erik Håkensen f. 1833.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole i Hole, Ministerialbok nr. I 8 (1878-1891), Fødte og døpte 1887, side 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Familien er i nybyggjarsamfunnet Rjukan i 1915, jf. Valmanntal for Tinn 1915:Olsen Hans Heimly snekker 1864 s. 98 Dal – RjukanOlsen Ingeb. Heimly hustru 1863 s. 98 Dal – RjukanBorn som ikkje har fylt 25 år seinast på valdagen 11. oktober 1915 er ikkje med.Eit mogleg treff på sonen Erik, i så fall Ingeborg sin son, jf. innlegg frå Jon Torp over:Olsen Erik Strandr. grd. anl.arb. 1887 s. 97 Dal – RjukanOlsen Gunda Strandr. grd. hustru 1888 s. 97 Dal – Rjukan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Familien er framleis på Rjukan i 1925, jf. Valmanntal for Tinn 1925:Hans Olsen Dalgate 2 2705 1864 snekker s. 57 DalIngeborg Olsen Dalgate 2 2505 1868 hustru s. 57 DalHelene Himberg Dalgate 2 1502 1897 kontordame s. 57 DalVidare det som ser ut som ein inngift svigerson på ei anna adresse:Hans Haddeland Vestfjorddalsgaten 3 1207 1899 lab. s. 133 DalEbba Haddeland Vestfjorddalsgaten 3 2211 1893 hustru s. 133 DalAstrid Himberg Vestfjorddalsgaten 3 3105 1900 hushj. s. 133 DalDenne siste må vel vera bestemor til spørsmålstillaren. Kan Britt Nilgard forklare kor Himberg-namnet kjem frå?Erik gift med Gunda (jf. 1915-manntalet nemnt i innlegg over) kan moglegvis framleis vera på Rjukan:(Fornamn manglar) Eriksen Gamlebyen 18 2812 1887 fab.arb. s. 63 DalGunda Olsen Gamlebyen 18 1408 1888 hustru s. 63 DalManglande samsvar i etternamn her er ikkje allverda å leggje vekt på. Dei bur på same adresse og truleg gifte med einannan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eit par små merknader:Heimly er adresse, Strandr. grd. er også adresse (Strandruds gård)Ingeborg som er oppført som fødd i 1863 i 1915 og 1868 i 1925: Det trykte valmanntalet har ei god del openberre og dessverre mindre openberre trykkfeil. Dette kan vere ein av dei mindre openberre trykkfeila, men som likevel kjem til syne når 1915- og 1925-dataene kjem ved sida av einannen. Eit tretal og eit åttetal kan likne kvarandre nokså mykje, særleg om utgangspunktet er handskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Nilgard

Hei Jon Torp(Washington DC)Mange takk for god hjelp!! Ja min oldemor er det som du har funnet på gamle trøgstad stasjon ullensager.Vet ikke hvor oldemor og Hans Olsen ble gift nei. Har funnet Oldefar Hans Olsen i 1865tellingen listenr. 330 under 707 Larvik som personnr. 3223, men jeg blir usikker på om jeg har funnet rette person.Skal undersøke mer da jeg har fått snakke med ei på 96 år som er ei niese av min oldefar Hans, slå den da!! Veit heller ikke mye om Andreas heller men har engang funnet en Andreas under Hønesfoss s.25 f. 18. feb 1890 døpt 08.juni samme år. Far Hans Olaf Olsen f. 1863 Larvik Mor Emma Andreasdtr. Ufff blir litt forvirra da. Også en takk til Anfinn Bernaas, Asker/Tinn for veldig god hjelp med opplysninger fra manntal i Tinn. Hvor finner du disse registrene da min venn, de er jo gull verd!?Heimly er metodistkirken i Rjukan det, min oldefar var vaktmester der. Himbergnavnet kommer fra Himberg rett sør for Holm motell og kafeteria v Larvik. Har fått kontakt med et søskenbarn av min bestemor som faktisk er hele 96 og bor på Tonstad nord for Flekkefjord! Min far kommer fra Rjukan og heter Hans Nilgard,født 1935. Far Astrid og Einar Nilgard, har ei tanta som heter Severinsen og flere slektninger på Rjukan. Ha en god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Nilgard

Har nå funnet min riktige oldefar på en av Himberggårdene i Sandar i 1865, sammen med hele sin familie. Så nå kan jeg glemme alt jeg har funnet tidligere, jeg har en gang funnet en annen Hans Olsen sønn av Ole Bredal og Wilhelmine(gammel losætt fra Nevlunghavn, ja ja dette må jeg regne med vedr. denne hobbyn.Helle Andrea Olsdatter,yngste søstra til Hans Olsen, er mor til hu som jeg har fått kontakt med på 96 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden du har funnet slekta på Himberg i Sandar så er dette vel familien i 1865? LenkeOm du trenger oppslag i gårdshistorie for Sandar, har jeg både Lorens Bergs gamle Sandeherred bygdebok og Wilhelm Møller 3 bind om Sandar.Om du oppgir din mail kan jeg godt sende deg kopier av det som står om Himberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et dødsfall på Himberg , en mulig bror som dør? Lenke Om du søker på Vestfoldslekt, kan det hende du finner flere opplysninger om familien. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Nilgard

Tusen takk så glad jeg er at slike som du finnes da jeg ikke vet nok om slektsgranskingskildene, det er mange, bruker mest bygdebøker og folketellinger. Min e-mail er:bnilgard@online.noTar imot e-mail fra andre slektsgranskere jeg, ikke redd for uønsket postheller. Hvis noen har noe å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kan scanne det som står under Himberg i mine Sandarbøker i morgen . Så sender jeg de sidene til deg på e-mail.Bare hyggelig om jeg kan hjelpe med opplysninger fra de kilder jeg har.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til innlegg 9:Valmanntala finst på Rjukan bibliotek. Eg har digitalisert 1915- og 1925-manntalet, og dei skulle ha vore ute på Digitalarkivet forlengst.Når dei ikkje er det er det fordi eg har streva ein del med dokumentasjonen, og i eitt sokn manglar det dessutan delvis etternamn i 1915-manntalet. Kvart individ må derfor identifiserast sikkert før eg kan gje dei 'rett' etternamn. Dette tek nok framleis noko tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har nå scannet og sender deg en mappe med det som kan være av interesse for deg om Himberg gårdene. ( Ligger i Sandar på grensen til Tjølling)Lykke til med slektsforskinga.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til den snekker Hans Olsen m/ fam som du etterlyser i 1. innlegg. Her i 1900: LenkeDet er bare en ting jeg stusser på her , og det er at det er ført at Hans Olsen er født i Larvik?Det er selvfølgelig mulig at han kan være født der og at foreldre som vi fant på Himberg i 1865 har vært i Larvik ved fødselen. ( Forresten var Larvik den nærmeste by til Himberg i Sandar. ) Alder passer bra med sønn Hans Olsen som er oppført som 2 år i folketellingen. Familien har tydligvis flyttet langt bort senere, så da er det ikke lett å samle alle trådene.Lykke til i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete litt etter Ingeborg Johanne Olsen født i Ullensaker ca 1859. Her fant jeg kun en brukbar kandidat: LenkeLegg merke til at det står en kommentar i høyre felt. med Olsen. Jeg tenkte at hun brukte mannens etternavn i 1900 for det var vanlig, men hun kan også ha kalt seg Olsen før?Artig om du kan finne slekt tilbake her også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Nilgard

Takk Gunn, ref. innlegg 18 og 19 så har jeg funnet slekta mi både på Trøgstad og i Kr.ania, og jeg vet med sikkerhet at de er de, min bestemor var baby, født 31.05.1900 Fint, er glad for det du sender meg om Himberg. Har vært på Himberg i fjor sommer, men da visste jeg ikke nok så da tar jeg en tur tilbake, jeg ble tatt godt imot på gården enda de eller jeg ikke skjønte koblinga, men jeg visst at bestemor hadde skyldskap på en eller annen måte til Himberg. Spennende hobby som blir besettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Nilgard

Anfinn Bernaas ref. innlegg 16. Litt av en jobb du har påtatt deg, det er det mange som er glade for inkl. meg! Ei i slekta mi har jobba på Rjukan biblio i over 40 år, tror hu har sluttet nå, har ikke snakket med henne på noen år.Vi har felles oldemor fra Fredrikstad. Min e-mail: bnilgard@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heijeg fant kun en Ingeborg Johanne i kirkebøkene for 1859du finner henne på de digitaliserte kirkebøkene på: Akershus, Ullensaker ministralbok i15a , 1851-1862 på side 135, som nr 184 midt på siden.Hus er datter av en jernbanebetjent i christiania Anders Olsen og født 30.06.1859 og døpt 14.08.1859mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.