Gå til innhold
Arkivverket

[#51386] Oppbevaring av gamle dokumenter


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg har arvet noen gamle dokumenter, bl.a. et par skjøter fra 1861 og 1899. Det eldste er veldig sprøtt og sprukkent. Er det noen som veit hvordan jeg kan best mulig oppbevare disse uten at de blir mer ødelagt? Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Gå til en bokhandel/papirhandel og kjøp papp-omslag av syrefritt materiale. Oppbevar dokumentene flatt og utbrettet i slike omslag. Og hold dem for all del unna plastmaterialer. Plasten kan avgi stoffer som påvirker papiret i dokumentene. Reparasjoner med tape er 'bannlyst'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for hjelpen. Da skal jeg ta det ut av plastomslaget det ligger i nå. Hvordan vil det være å ramme de inn og la de henge på veggen? Vil det svekke kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Hvorfor ikke fotografere, helst digitalt (eller kopiere)? Da kan originalen ligge trygt forvart i bankboks og du kan nyte av kopien på veggen. Kanskje noen andre i familien også vil ha en kopi?Dette har jeg gjort både med dokumenter og gamle fotografier.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Å ramme inn dokumentene og henge dem på veggen vil jeg ikke anbefale. Lys over lang tid kan svekke både papiret og blekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.