Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut Kildet

[#51407] The Simpsons

Recommended Posts

Gjest Knut Kildet

The Simpsons kommer nå som helaftens film. Jeg har etpar spørsmål som kanskje en eller annan kan svare på. 1). Eksisterte 'Simpsons' som tegneserie før eller like etter krigen? 2) Mange av de opptredene hos the Simpsons har navn etter virkelige personer. Bl.a. etter Matt Groenings (skaperen av den moderne utgaven - evt.) mor som hadde pikenavnet Wiggum. Jeg ser etter telefonkatalogsøk at en hel del personer i Norge har samme etternavn, men skrevet slik: Wigum. Kan det tenkes at Matt Groenings mor var norsk? Navnet Groening klinger nederlandsk (?), men kan vel også være norsk Grøning eller Grøneng? Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arild Bergset

Eg såg litt på dette i går. Homer Groening, Matt sin far, står oppført i 1930-telling med foreldre som begge ættar frå Russland. Margaret Wiggum, mor til Matt, ættar frå Norge, med far Matias P. Wiggum. Han var visstnok fødd på garden Rusten på Otta i Gudbrandsdalen. Mor til Margaret, Ingeborg, var og fødd i Norge, utan at eg heil veit kvar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Wiggum kan være Veggum noen få km v for Otta, en mil s før Rusten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Kilder: SSDI - Ellis Island - US census - Minnesota Birth Index - Washington Death Index - Kirkebøker - Emigrantprotokoller - Ancestry.comMathias Wiggum ble født 8. aug. 1889 på Veggum i Sel. Han ble døpt i Sel 29. sept. 1889. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sel i Vågå, Ministerialbok nr. 8 (1886-1904), Fødte og døpte 1889, side 10. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6076&idx_id=6076&uid=ny&idx_side=-13>LenkeMathias Wiggum var sønn av Peder Christensen Veggum, født 28 Sep 1848 på Veggum Søndre, død 18 Apr 1931 på Sandbu og Mari Olsdtr Kvalen, født 1 des 1854 i Kvalen i Skåbu, død 3 okt 1932 på Sandbu. LenkeMathias (eller Matt) døde i Everett, Snohomish county i Washington 2. Januar 1969. Han var gift med Ingeborg Andersdatter Vistnes født 13. feb 1890 på Vistnes i Randaberg, Rogaland. Som datter aV Andreas Olsen og Rakel Jacobsdatter. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Randaberg i Hetland, Klokkerbok nr. B 6 (1878-1921), Fødte og døpte 1890, side 33. LenkeIngeborg er her i 1900:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Kildet

Du verden! Dette forumet er et 'funn'! At jeg skulle få slik respons, hadde jeg ikke drømt om -her serverer Jon alle Matt Groenings norske aner på et brett. På Wikipedia finner man hele The Simpsons persongalleri. Kanskje det er flere av de 'norske' som er 'innblandet'? Heter ikke bartenderen MO forresten? Hjertelig takk til alle!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Kildet

Mitt første spørsmål står ubesvart: Fantes Simpsons som tegneserie adskillig lenger tilbake enn 1989 (da Groening begynte å fremstille familien)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Kildet

En bekjent har ringt og minnet meg om tegneseriefiguren 'Adamson' som eksisterte for mange år tilbake (eksisterer fortsatt?). Adamson hadde (har?) omtrent samme fysiognomi som Simpson. Det er nok Adamson som har foresvevet meg da jeg stilte spørsmålet. Dermed kan vi kanskje fastslå at Simpson oppsto på 80-tallet, og at Groening muligens har hatt Adamson i tankene da han skapte sin figur?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Woll

Innlegg 7: Barney Gumble - fylliken på Mo's tavern - har opptil flere ganger blitt nevnt å ha norsk avstamning!Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive