Gå til innhold
Arkivverket

[#51409] Amundsen/ Sahlquist


Gjest Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Jeg har fått et spørsmål fra noen amerikanere som leter etter knytningen til Roald Amundsen. Jeg har ikke greid å finne den gjennom farssiden hans, selv om det godt kan være det, men kjenner lite til morssiden hans.De vet at da Roald Amundsen kom til USA ca 1913 så pyntet deres oldemor Petra Erikka Roed seg i sine fineste stas for å spise lunsj med Cousin Roald.Petras mor var Oline Olson. She was born in March 3, 1821--(her birthplace unknown, but perhaps in Fredrikstad, Sarpsborg, Borg area.Married a Mathias E. Roed who was born Dec. 23 1818, died August 28?, 1887 (birthplace also unknown). Petra, their daughter, was born in Stavern Petra spoke of summering on the Hvaler Islands at the home of her cousin Roald Amundsen. When Roald Amundsen came to the U.S. on a money-gathering tour (around 1913, I think--probably in Seattle or Everett--my Dad was about 8 years old--Petra put on her best dress and gloves and went to have lunch with him.Petra selv skal visnok være 12-13 år eldre enn Roald Amundsen.Noen som kjenner til om knytningen kan være via Roald's mor Hanna Sahlquist, eller om det kan være en via hans far, som jeg ikke har funnet.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Anne! Tidligere i år svarte jeg på et spørsmål fra en Shirley Early vedr. Hanna Sahlquist på Norway-listen, Roots Web, og det kunne hende du kunne finne en sammenheng via innleggene som fulgte. Se LenkeMvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hjertlig takk Cathrine. Jeg har sett dette du la ut for Shirley tidligere. Det må være enten Oline Olson eller Mathias Roed som er knytningen, men jeg greier ikke å finne knytning gjennom noen av dem. Nå vet jeg heller ikke Mathias farsnavn, men antar det kan være Eriksen ut ifra datterens navn og hans initial for mellomnavn. Får håpe det er noen som kanskje kjenner til ekteskapene til søsknene til foreldrene, men med amerikaneres bruk av cousin, kan det vel også ha vært tremenning.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Ja du kan nok ha rett i det. Det er nok mulig å finne ut av, bare man har tid til å sjekke kirkebøkene grundig nok. Eller så er det forhåpentligvis noen som sitter inne med opplysningene om dette, og som gir lyd fra seg. Ja, jeg forstår godt at det ville være artig å få bekreftet et slektskap til Roald Amundsen - og 1st eller 2nd cousin spiller nok liten rolle!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.