Gå til innhold
Arkivverket

[#51410] Far til Marie Magdalene Olufsdatter Vasdal - igjen


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Leter etter far til min oldemor, Marie Magdalene Olufsdatter Vasdal, døpt i Domkirka i Trondheim 30. juni 1872. Mor var Lavine Mortine Magnusdatter Vasdal fra Hitra, født 1848. Far oppgis ved dåpen å være en løsarbeider Oluf Johansen, f. ca. 1848-50 i Trondheim. Jeg finner en mulig kandidat i FT 1875 - Oluf Johansen, født 1850 og bor på Kirkesletten som er dagarbeider ved simpels forefaldende arbeid. På Kirkesletten bor også båtfører Johannes Johansen med familie, f. 1844. Kanskje en bror?Har leid profesjonell slektsgransker for å finne denne karen uten hell. Vi finner ham ikke født, døpt eller konfirmert i Trondheim og heller ikke hans død.Det eneste vi har funnet ut er at det i Trondheims amtsbidragsjournal, sak nr. 39 i 1874 er oppgitt at Oluf skulle oppholde seg i Hammerfest (kanskje på båten til Johannes båtfører?). Dette ble opplyst av Trondheims byfogd som den 14. februar 1874 returnerte Hitra fattigkommisjons søknad om barnebidrag til Lavine Mortine Magnusdatter. Barnefaren var ikke å finne i Finnmark. Den 24.10. s.å. ble saken tatt opp igjen, og Hitra fattigkommisjon opplyste nå at Oluf skulle befinne seg i Trondheim. Han karakteriseres nå som løssjauer av Trondheim. Men vi finner ikke mer om saken i journalene for 1874-1876.Tidligere trodde vi at Marie kunne være datter av teologen Oluf Christian Johansen Amundsen, f. 28.05. 1850 i Vår Frue Sogn, sønn av garvermester Johan Andreas Amundsen og hustru Anne Bergitte født Strøm. Han var i 1875 teolog i Tromsø. At han var teolog, fritar ham jo selvsagt ikke som mulig barnefar, siden teologene etter sigende tar eroticum før de tar teologicum (Kåre Hasselberg og Berit Lånke). Mellomnavnet Magdalene kan kanskje bety noe her? Faddere ved dåpen til Marie var: Glassmester J. Opager og madama Johanna Opager, K. Lundemoe, madame Elen Laulo og pige Ingeborg Nilsdatter.Flere Olufer er sjekket ut av saken, men nå fant jeg en Oluf Ludvig Julius Johannesen Dahl som er født 21. juni 1847 i Trondheim. Sønn av foreldre Johannes Dahl og Karen Larsdatter - kilde Jesus Christ - Family Search. Men finner ikke mer om ham heller - hvor skal man lete?Jeg antar at dette er et håpløst tilfelle å finne ut av, men prøver i tilfelle noen skulle klare å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Sier med en gang at jeg nok ikke kan bidra med stort. Dette blir antagelig en hard nøtt å knekke. Synes jo den Oluf Johansen du finner på Kirkesletten virker som en sannsynlig kandidat - og tok derfor utgangspunkt i Johannes Johansen som muligens kan være en bror. Fant dåpen til Jon Sevrin (f. 1874), sønn av Johannes og Johanne Johansen (Bakklandet/Bakke). Det er der opplyst at foreldrene ble viet i 1868, men klarer ikke å finne denne vielsen i noen av menighetene jeg har lett i (Bakke/Vår Frue/Domkirken/Strinda (Lade). Tenkte det kanskje kunne være et spor videre om foreldrene til Johannes Johansen kunne spores (om han nå er en bror). Ved leting i Tr.hjems adressebok finner jeg en Oluf Johansen, arb. i Vollafallet 9 i 1888 og 1889. Har ikke hatt tid til å søke så mye mer, men fant han ikke i adresseboken i de påfølgende år.Skal lete videre så snart jeg får tid..Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Takk skal du ha så langt. Nå drar jeg til Meråker på en ukes ferie - kanskje blir det multer til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tar du utgangspunkt i hva som står i kirkeboken for Marie Magdalenes dåp, så står det at faren var født i 1848 og adressen var Sygehuset. I folketellingen for 1865 finnes det en Oluf C. Johans. i Munkegaden 18. Han er født i 1848 i Trondhjem, foreldre er Arnt Johans. (uten næringsdrift) og Else Johans. Jordemoder. En jordmor med familie bor kanskje på sykehusområdet? Oluf selv er Posementarbeider i 1865. Kanskje dette kan være et riktig spor? Vennlig hilsen Grete Jøraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marit Snilsberg

Denne Oluf Christian var født 24.05. 1849 av foreldre arbeider Arent Johansen og hustru Else født Reendahl. Han ble gift i domkirka 20.10. 1870 og var da bakermester i Trondheim. Så det kan ikke være ham. Men tusen takk for tipset. Kanskje det dukker opp flere Oluf'er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Til Anna Nilsen Båtføreren Johannes Johansen har to barn døpt, Ingeborg Amalie, født 30.05. 1872 i Domsognet og Johan Severin, f. 04.06. 1874 på Bakklandet. Mor er Hanna (eller Johanna) Serine f. 1846 Herstad. Ved Johans dåp oppgis det at foreldrene ble gift i 1868, men jeg finner ikke dette paret gift i Trondheim verken i 1868 eller nedover mot 1872. Så det er vel sannsynlig at Johannes og Oluf er innflyttere til byen selv om begge i f.t. 1875 oppgis å være født i Trondheim. Men å finne ut hvor de kom fra, er ikke enkelt. Men takk for all hjelp så langt. Dette er en skikkelig nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Ja som du sier - dette er en skikkelig nøtt. Lar derfor tankene vandre fritt i håp om at det kan sette andre på et eller annet spor. For det første vet vi ikke om den Oluf vi finner på Kirkesletten er rett person. For det andre vet vi heller ikke om den Johannes vi finner der virkelig er i slekt med Oluf, selv om det synes sannsynlig. Har prøvd å se litt på fadderne til Marie Magdalene i dag. Det har du antagelig gjort selv, men nevner det nå allikevel.Finner glassmester Jakob Opager & hustru Johanna i Indre Baklandets Nygade i 1865 og i Baklandets Nygade 15 i 1875. Sammen med dem bor i 1865 Adolph Lundemann som er Johannas sønn fra et tidligere ekteskap og født i Kristiansund (antar han er den A Lundmoe nevnt som fadder for Marie M. Johanna er i 1865 husholderske hos J Opager, men blir altså senere gift med han (17/8-1867 faktisk). I dåpen til John Sevrin i 1874 blir Johannes Johansens hustru Johanne nevnt Johanne Herstad. Uten at jeg har noen annen forbindelse fant jeg under ny leting etter deres giftermål i 1868 en Peter Martin Herstad gift i Trondheim i 1867 og med oppgitt fødested n. Stjørdalen. Når det gjelder adressen 'Sygehuset' som er oppgitt i Marie Magdalenes dåp, så tror jeg den kan være like relevant for mor som for far. Adressen står på egen linje, og siden de ikke var gift kan vel dette like gjerne være mors adresse. Tenker spes. siden den som meldte dåpen var sygehusinspektør Mattheson. Kanskje ble Lavina syk under svangerskapet? Dette må antagelig dreie seg om Kalvskinnet sykehus i Kongens gt.Ble litt usammenhengende dette er jeg redd, men håper jeg kan gi noen en spore til nye oppdagelser i denne tråden Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Må også nevne når det gjelder Marie Magdalenes faddere at Elen Laulo var hustru til 'billedhugger i domkirken' Ole Laulo fra Frons prgj i Gudbrandsdal, og at de også bodde i Baklandets Nygade 15 ved tellingen i 1875.Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Hei. Dette var interessant, og du har gjort en flott jobb, Anna. Det kan jo tyde på at Oluf og Johannes er brødre, og jeg tror at dette er riktig Oluf. Det mener slektsgransker Kåre Hasselberg også etter at vi har 'sjekket ut noen andre Oluf'er av saken. Jeg har sett på fadderne ved Maries dåp tidligere uten å finne noe slektsskap på morsiden. Din hypotese om at A. Lundemoe som var fadder ved Maries dåp er identisk med Adolph Lundemann, sønn av Johanna fra et tidligere ekteskap, virker rimelig. Men hvor kom de fra? Kristiansund, Stjørdal, Fron i Gudbrandsdal kan jo være aktuelle steder. Båtfører tyder kanskje på en kystkommune? Håper at andre også kan bidra noe i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

En ting til. Har lett etter om Oluf er død og begravet i Trondheim etter 1880 for der skal det stå fødested. Men jeg har ikke funnet ham ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Fadder A. Lundemoe må nok være Ane Lundemoe f 1852 i Strinda (Marie M sin kom jo også fra Strinda)siden Adolph Lundemann var bare 18 år i 1872 (i 1875 hadde han bare etternavnet Eriksen), og kunne vel ikke som umyndig være fadder? I 1875 tellingen er det bare en Ingeborg Nilsdatter i Trondheim, f 1848, hun var da gift Wold og bodde på Kirkesletten. Så det virker som om fadderene peker mot, etter alt arbeidet du har lagt ned for å komme fram til Oluf på Kirkesletten må være din oldemors far, er riktig. (ekteparet Opager er kristne baptister, fru Laulo tilhører kirken og de to andre er åpenbart venninner av din tippoldemor). vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Eller lar ikke nøtten seg knekke? Var inne på på DIS-Norge/Gen. ressurser, fant kirkebokavskriften som bekreftet MM sin dåp. Det er Lavine som har adressen Sygehuset (en vanlig adresse for folk som bor på sykehusområdet, ikke nødvendigvis at folk er innlagt). Oluf står der med bare navn og fødselsår, ingenting annet. Når så dette navnet ikke kan knyttes til noen av fadderene (har sjekket dette!!), så står du egentlig bom fast. Denne Oluf kan jo være fra hvor som helst - en ung mann på gjennomreise? Eller bekrefter bidragssaken at barnefaren var født i Trondheim? Ellers er fadder Ingeborg født i Leksvik (gården Grandeøren). Fadder Opager bor sammen med sin mor (og hushjelpen med sine barn) i Trondheim i 1865. Men i 1867 er han registret som innflytter fra Strinda til Bakklandet sammen med hushjelpen og barna, ingen mor her. Samme mann bor i Trondheim i 1875, da gift med hushjelpen, har også et pleiebarn. I og med at kirkeboken ikke sier mer om Oluf, og navnet hans ikke kan knyttes til noen av fadderne, så blir alt annet bare ren gjetning. Lykke til! vennlig hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anna Nilsen

Hei igjen Marit, Dette har antagelig ikke noe med din ettersøkning å gjøre, men det er et pussig sammentreff så nevner det allikevel. Var inne på Dis (Trønderslekt) og så tilfeldigvis en etterlysning etter en Olav(Olaf) Johansen Vasdal som i 1899 fikk et barn med innleggerens oldemor i Trondheim. Innleggeren lurte på hvor Vasdal-navnet stammet fra, og trodde muligens Vassfjellet/Klæbu. I ditt tilfelle stammet jo Vasdal-navnet fra mors-slekten, men Oluf Johansen ville jo ikke vært for gammel til å få barn i 1899, så tenkte bare han muligens kunne oppgitt det navnet. Svæært langsøkt, men når det ikke er så mange andre spor... Men kanskje er denne O Johansen også fra Hitra? Innlegget var forøvrig fra 2006.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marit Snilsberg

Det er en Oluf Johansen Vasdal som bodde på Hoemsli, Byåsen og som var oppgitt far til Olga Vasdal, f. 1899 i Trondheim. Han oppføres som tjener på Hoemsli. Olga ble gift med Sivert Oskar Heimstad, f 1894 Bjørnør og omtales som løsarbeider på Hoemsli, hun som hjemmeværende datter Hoemsli. Ved søk på registeringssentral for historiske data finner jeg på Hoemsli i 1900: Mali Johansen hm, ug, arbeidskone f. 1842 Melhus. Barn: Olaf Johansen, 1881, Inga Johansen, 1884, Artur Johansen 1890, Olga Johansen 1893. Det kan jo være en sammenheng her. Kanskje 'min' Oluf kan være identisk med far til Olga, slik at han flyttet fra Kirkesletten og var tjener på Hoemsli. Han kan ha fått barn i 1890 årene (var født 1848-50). Er det mulig å finne ut noe mer om dette? Jeg har lett i kirkebøkene for Bakklandet for å finne evt. død på Oluf, men har hittil ikke funnet noe. Vanskelig å tyde det som står, samt at det mangler mange sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Marit Snilsberg

Jeg klarer ikke å gi meg å finne ut av denne Oluf. Det eneste jeg vet er at han bodde på Kirkesletten i ft 1875. Men kan jeg finne ut når og hvor han døde? Kanskje det kan finnes noen opplysninger der. Hvordan går jeg frem? Har prøvd å lete i døde personer, men først er det vanskelig å lese teksten i de scannede kirkebøker og så forsvinner plutselig noen sider - dvs. programmet går i stå. Jeg er takknemlig hvis noen kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.