Gå til innhold
Arkivverket

[#51411] Carl Johan Jacobsen født 5/5 1839 i Vestre Aker


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Carl Johan Jacobsen født 5/5 1839 fra Vestre Aker gifter seg 14/9 1873 i Larvik med Anne Gurine Kristoffersdatter. Carl Johan er da oppført å være sønn av Anton Jacobsen. Jeg har funnet en Carl Johan født 5/5 1839 på Aker, men her er barnefaren oppført å være Anton Andersen. Er det noen som vet om dette er 'min' Carl Johan med skrivefeil på faren, eller om det finnes en Carl Johan til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje blomquist

Forsøker å løfte denne opp igjen. Carl Johan Jacobsen ble født 5/5 1839 i Vestre Aker, døpt 9/6 1839 i Sagene menighet. Han er uekte sønn av Nicoline Didriksdatter og skomagersvend Anton Andersen (her tror jeg presten muligens har skrevet feil, og at det skal være Anton Jacobsen, side Carl Johan oppgir farens navn til å være Anton Jacobsen ved sin vielse). Jeg er ikke kar om å finne noe om Nicoline Didriksdatter. Så her trenger jeg hjelp, Anton vet jeg heller ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, jeg tror da at Terje kan lese, men siden det var snakk om sammenheng mellom Andersen og Jacobsennavnet, så ser det jo ut til at begge navnene er oppført ved Carls konfirmasjon. Kan hende han senere brukte bare Jacobsen?Her legger jeg inn forlovelsen i Larvik: Lenke Her står en opplysning om at Anne Gurine kom fra Sandefjord, selv om det heller ikke har noe med saken å gjøre. Har ikke greid å finne Nicoline Didriksdatter i folketellingen 1865. Mener det står at hun kom fra Nesodden? om jeg ikke leste feil?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett litt etter Carl Johan Jacobsen i 1865-tellingen, finner en som kan passe med alder og yrke skredder her i Tønsberg. Nest nederste mann? LenkeMoren Nicoline finner jeg ikke i 1865, ved søk på forskjellige navnvarianter.Ikke enkelt dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje blomquist

Hei Gunn og Berit. Takk skal dere ha. Dere er noen unikum til damer. Jeg fortsetter å lete, men er skikkelig takknemlig for hjelpa. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Blomquist

Siden 1 mnd er gått, forsøker jeg å løfte dette på nytt. Leter fremdeles etter Nicoline Didriksdatter, Anton har jeg foreløpig lagt på hylla.Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Dette var jeg virkelig imponert over. Tror ikke jeg hadde hadde kommet til å tenke i den retningen. Jeg bøyer meg i støvet.MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke enkelt å lete etter dåpen i kirkebøker for 1809 Nesodden. Måtte også gi opp letingen denne gangen.Lurer på om Nicoline kan være døpt et annet sted? Det sier vel ikke konfirmantinnføringen noe om?Spørs hvor foreldrene bodde da hun ble født?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Jeg tror nok også at hun muligens ikke er født på Nesodden. Ved konfirmasjonen står det Elingstad etter navnet hennes. Finnes det noe bygdebøker/slektsbøker for Nesodden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg har heller ikke funnet dåpen 7.7.1809 i Nesodden.Men, Nicoline Diderika Nilsdatter Ellingstad blir konfirmert på Nesodden i 1824, foreldre: Niels Didriksen og Dorothea Amundsdatter. LenkeHar vært gjennom disse kirkebøkene noen ganger, og jeg mener at innførselen ved denne konfirmasjonen er den eneste gangen disse folkene opptrer i kirkebøkene for Nesodden. Det er heller ikke sikkert at foreldrene bor på Ellingstad sammen med datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Uups!, så ikke før nå at konfirmasjonen allerede var funnet av Berit i klokkerboken.Men jeg vil tilføye at jeg er bortimot 100% sikker på at dette er eneste gang de opptrer i kirkebøkene for Nesodden ( har ikke sjekket flyttede ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.