Gå til innhold
Arkivverket

[#51412] Ole Olsen, Fossem i Jølster, når døde han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg sakser et innlegg fra Barbara Lose hvor hun spør hvor lenge Ole Olsen var registrert som bruker av Fossem. ' Under Døde i Fana 1712-1799 fant jeg noe annet som tyder på at Anders Olsen Fossheim er identisk med Anders Olsen Hop: En Rachel Andersdatter I. Hope ble gravlagd i Fana 8. april 1759, 9 år gammel. Lenke Ifølge Familiysearch VRI fikk 'Anders Fossem' en datter Rachel, dåpt 30. november 1749!Jeg er interessert i Anders Olsens foreldre. Hans mor Ragnild Andersdatter døde 1743, men jeg finner Ole Olsen Fossheim's død ikke oppført i kirkeboken. Er det kjent hvor lenge han var bruker i Fossheim?Mvh. Barbara Lose ' Er det kjent hvor lenge Ole Olsen satt som bruker på Fossheim, og vet man noe mer om opphavet til Ole og hustruen Ragnhild Andersdtr.? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Olsen står som bruker og (fra 1727 eier) av 2 1/2 pund smørs leie i Fossheim til 1738, da Sakkarias Olsen overtok. Han hadde bygslet i 1712, og giftet seg samme år med Ragnhild Andersdatter Sunde. Jeg har tatt for gitt at Ragnhild er den Ragnhild Andersdatter som nevnes som datter av Anders Nilsen Sunde/Dvergsdal i skiftet i 1728, hans enkes navn var Dorthe Olsdatter, arvingene var barna Ole, Dorthe, Ragnhild og Ingeborg.I 1701-manntallet nevnes Ole Olsen, 8 år gammel, på Fossheim. Han var sønn av Ole Bendiksen. Under Store Nordiske Krig så mange unge menn et poeng i å gifte seg i ung alder, for å slippe utskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svært raskt svar.Vet man når Ole døde, eller må vi bare anta at han døde i 1738. Han var jo angivelig bare 46 år da Sakkarias overtok, og det var vel for ungt til ' å pensjonere' seg selv på den tiden. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk til dere begge for hjelpen.Jeg lurer på om Dordi Olsdatter er opprinnelig fra Sunde fordi Anders Nilsen Dvergsdal er oppført under Sunde i 1701.Anders Nilsen er fra Dvergsdal, sønn av Helge Nilsdatter fra Leirgrovbakke og hennes 1. mann Nils Nilsen Dvergsdal:'Skiftet er datert 31. oktober 1701 og ble holdt hos ektefellene Bendix Arnesen og Helge Nilsdatter Dvergsdal. Det var 8 barn. Seks var fra hennes første ekteskap, de yngste to var felles: Niels Nielsen, i Bergen, ANDERS NILSEN SUNDE, Olle Nielsen Møklebust, Joen Nielsen Dvergsdal, Niels Bendixen Dvergsdal, som skulle få bruket etter foreldrene, Lisbet Nielsdatter Kjelsnes, Randi Nielsdatter Søgnesand og Anne Bendiksdatter Møklebust. (Bendix Arnesen var trolig fra Sandalen i Jølster, Helge Nielsdatter var fra Leirgrovbakken. Hun hadde først vært gift med Niels Nielsen Dvergsdal (død ca. 1665).)'Kan Dorthe Olsdatter være barn av Odd Oddsen Sunde (ca 1630 - 20. feb 1681)? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Olsen Fosseim utstedte skjøte til sønnen Zacharias 5. oktober 1737 for 98 riksdaler. Summen er overraskende høy, for normalen var en daler per mark, og da skulle det ha vært 60 riksdaler.Dette betyr at Ole Olsen var i live mot slutten av 1737. Det står ikke noe i skjøtet om kår, så selgeren hadde kanskje planer? Kanskje kan man finne Ole som fadder, kanskje hadde han tenkt på å flytte til Fana, som flere av sønnene gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole er et så håpløst vanlig navn i Jølster (og i storparten av Norge)!Dorthe KAN være datter av Ole Oddsen Sunde etter sin alder, men det finnes så vidt jeg vet ikke noen kilde som understøtter en slik gjetning. Og det er mange titalls andre Ole i nærheten på samme tid!Navnet Odd dukker ikke opp i Dorthe's etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har letet etter Ole Olsen som fadder. Jeg trodde jeg fant ham ved dåpen til Johannes Olsens 1. barn Oluf i 1749, Lenke men denne Ole Olsen kan jo være barnefarens bror O.O. junior, som flyttet til Fana og senere Askøy.Ja, Ole er håpløst vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Pussig at navnet Odd / Aad ikke dukker opp i Vigde i Jølster, heller ikke i Manntalet 1701 eller FT 1801 (Jølster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Til alle som er interessert i Ole Olsen Fossheims familie:I bygdeboken er det oppgitt at hans sønn Zacharias Olsen døde i 1800. Nå finner jeg i kirkeboken (Mini A4, Helgheim i Jølster, p. 190 Lenke ) at hans kone Anne Iversdatter Fossheim (fra Befring) døde 22. november 1788, 86 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Babara for innspillene dine. Det er slett ikke første gang at navnet Ole Olsen har skapt problemer for meg i min jakt på slekt.Jeg trodde jo først at sønnen overtok gården fordi Ole døde i 1737/38. Men i følge Yngve, så var ikke det tilfelle.Hva skulle så Ole bruke pengene for gården til. Skulle han flytte på seg, for så å kjøpe en ny gård et annet sted?Vi vet jo at kona Ragnhild levde til 1743. Så det er ikke mye som tyder på at de har dradd noe sted før det.Og da har vi i første omgang en periode på 5-6 år å sjekke ut. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var to samtidige Sakkarias Olsen på Fossheim. 'Den eldre' var bygdeprokurator, og levde til 1800. 'Den yngre' giftet seg som enkemann med Christi Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve for oppklaring av hvem som var hvem av de to Sakkarias Olsen på Fossheim. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.