Gå til innhold
Arkivverket

[#51417] Jan Andersen Koldal og Magrethe Hansdtr. Eide, Samnanger.Hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Under vigde i Os finner jeg 01.11.1755 at Jan Andersen Koldal giftet seg med Magrete Hansdtr. Eide. Dette var i Haalandsdalen kirkesogn. Kan noen med god kjennskap til Fusa/Samnanger og som kanskje har tilgang til bygdebøkene der, hjelpe meg med hvem som var foreldrene til disse to? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her kan man se at den samme Jan var en tidligere synder. Men han fant tydeligvis tilgivelse hos Magrete.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Med forbehold om mulige feil; jeg har Jan Andersen Koldal som sønn av Anders Sjursen Koldal og Anna Engelsdtr Eikeland. Som Margrethes foreldre har jeg Hans Jansson Mentz Nedre Bolstad og Lisbeth Pedersdtr Linga.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid, og takk for rask respons.Det stemmer med et gammelt notat jeg fant i en kladdebok fra den tiden jeg begynte å grave i gamle slekter. Men jeg har selvsagt ikke notert hvor jeg har funnet opplysningene. Har du tilgang til bygdebøkene for området, og i så fall hva sier de om dette? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har dessverre ikke bygdebøkene for Fusa og Samnanger hjemme. Kanskje Kjellaug har dem tilgjengelig. Er ikke noen av disse kildene blitt skannet nå, mon tro.. Skal kikke. Mine notater er etter min salige far.Margretes søster, Malene, gm Olav Johannesson Helland er min formor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anita S J har noen referanser til bygdebøker på sin slektssideLenkeKanskje de kan være til hjelp.I følge samme slektsside var Engel Hanson Eikeland f 1687 onkel til Engel Hanson Steinsland f 1711, med samme dødsår, 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid for et interessant innspill.De to Engel Hansene har tidligere voldt meg en del problemer, ikke minst det at begge døde 1753. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har jo alle disse i min data, men er på ferie i Norge nå.Se om du finner noe av interesse her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for lenken til slektssiden din. Jeg skal sjekke den grundiger etter hvert, men det ser svært interessant ut.Fortsatt god ferie til deg Kjellaug. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg har bygdebøkene for Fusa, men kommer rett fra jobb nå, og skal opp på jobb igjen før 6 i morgen tidlig. Kan slå opp i morgen e.m.vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Det som står under Koldal, om Jan Andersen Koldal i bind II (s.351) av Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik er følgende:(Anders Sjurson Trengereid Koldal (1705-82) er far og han ble g i 1727 m Anna Engelsdotter Echeland (1708-86), som altså er mor til Jan)Jan 1733?-1755 (og her må det være en feil i bygdeboken) g.1765 Margrethe Hansdtr Eide f. på Holdhus 1730, b.Tveiterås i Fana.Jeg finner ikke hvem som er hennes foreldre. Har sett på Eide uten resultat. Kan sjekke Holdhus.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Tipper at det skal være omvendt, altså gift i 1755 og død i 1765, men det er ikke det som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for oppslag Siw Merethe. Nå er jo ikke bygdebøkene alltid til å stole på. Jan ble gift i Fana 01.11.1755 og han død på Tveiterås og ble gravlagt 14.02.1792. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Finner Margrethe og hennes foreldre på Holdhus Br. n 1 (I bind III, s 66)Her står en hel avhandling om Faren Hans Janson nedre Bolstad-Holdhus (Mentz) 1677-1731 og moren Elisabeth Pedersdtr Store-Linga, 1681/88-ca.1752.Hans gjekk heimefrå i 1731 og vart ikkje atterfunnen. Mennene i denne ætti brukte namnet Mentz og ætta truleg frå Hjaltland (Sjå Bolstad Nedre) Holdhus var Hans sin oldelsgard. Han vart gift i 1708 m Elisabeth Pedersdtr Store-Linga (Ho g II 1739 Anders Andersson Eide,men dei budde ikkje på Holdhus)Så står det at Margrethe født i 1730 ble g i 1754 (?) Jan Andersen Koldal, b. Tveiterås i Fana 1757, h.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da ser det ut for at mine notater stemmer med de øvriges, i hvertfall på disse punktene:Her er Anders aner i 3 generasjoner: 1. Koldal, Anders Sjursen ble født 1705. Han døde 1782. Generasjon 2 2. Langeland, Sjur Andersen ble født 1673. Han døde 1756. 3. Gjerdevik, Brita Hansdatter ble født 1666. Hun døde 1720.Generasjon 3 4. Langeland, Anders Monsen ble født 1636. Han døde 1724. 5. Olavsdatter, Brita ble født 1634. Hun døde 1714. 6. Lillevik, Hans Christophersen ble født 1640. Han døde 1686. 7. Sundfjord, Eli Eriksdatter ble født 1641. Hun døde 1712. og Annas aner i 4 generasjoner: 1. Echeland, Anna Engelsdatter ble født 1708. Hun døde 1786. Generasjon 2 2. Lundarvik, Engel Hansen ble født 1687. Han døde 1753, Ekeland. 3. Mentz Bolstad, Magdalena Jansdatter ble født 1688. Hun døde 1764. Generasjon 3 4. Gjøen, Hans Engelsen ble født 1659. Han døde 1737. 5. Håvik, Magdela Andersdatter ble født 1665, Håvik, Strandvik, Fusa. Hun døde 1703, Lundarvik, Fusa. 6. Mentz Nedre Bolstad, Jan Torkildsen ble født 1648, Bolstad, Fusa. Han døde 1721, Bolstad, Fusa. 7. Gjøen, Anna Hansdatter ble født 1641, Gjøen, Fusa. Hun døde 1688, Bolstad, Fusa. Generasjon 4 8. Gjøen, Ingjald Hansen ble født 1635. Han døde 1702. 9. Aga, Kristi Torgilsdatter ble født 1639, Aga, Ullensvang. Hun døde 1717, Eide, Strandvik, Fusa. 10. Håvik, Anders Stensen ble født 1633, Håvik, Strandvik, Fusa. Han døde 1711, Håvik, Strandvik, Fusa. 11. Håvik, Ingeborg ble født 1633. Hun døde 1705, Håvik, Strandvik, Fusa. 12. Mentz Vevatne til Nedre Bolstad, Torkel Johansen ble født 1607, Vevatne, Tysnes. Han døde 1662. 13. Egeland, Magdela Olsdatter ble født 1614, Fusa. Hun døde 1673. 14. Gjøen, Hans Ingjaldsen ble født 1592, Håvik, Strandvik, Fusa. Han døde 1658. 15. Måge, Kristi Knutsdatter ble født 1602, Måge, Ullensvang. Hun døde 1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og Hans Janson Mentz (Nedre Bolstad) i 3 generasjoner: Generasjon 1 1. Mentz Nedre Bolstad ble født 1667, Bolstad, Fusa. Han døde 1731, Holdhus, Fusa. Generasjon 2 2. Mentz Nedre Bolstad, Jan Torkildsen ble født 1648, Bolstad, Fusa. Han døde 1721, Bolstad, Fusa. 3. Gjøen, Anna Hansdatter ble født 1641, Gjøen, Fusa. Hun døde 1688, Bolstad, Fusa. Generasjon 3 4. Mentz Vevatne til Nedre Bolstad, Torkel Johansen ble født 1607, Vevatne, Tysnes. Han døde 1662. 5. Egeland, Magdela Olsdatter ble født 1614, Fusa, HO. Hun døde 1673. 6. Gjøen, Hans Ingjaldsen ble født 1592, Håvik, Strandvik, Fusa. Han døde 1658. 7. Måge, Kristi Knutsdatter ble født 1602, Måge, Ullensvang. Hun døde 1684-00-00. og Lisbeth Lingas aner i 3 generasjoner:Generasjon 1 1. Linga, Lisbet Pedersdatter ble født 1688, Linga, Strandebarm. Hun døde 1752. Generasjon 2 2. på Linga, Peder Ivarshus Rasmussen ble født 1660, Store Linga, Strandebarm. Han døde 1727, Stor Linga, Strandebarm. 3. Eliasdatter, Margreta ble født 1660, Skånevik. Hun døde 1711, Stor Linga, Strandebarm. Generasjon 3 4. Pedersen, Rasmus ble født 1625. Han døde 1676. 5. Galtung, Magdalena Christine Lauritzdatter ble født 1617, Torsnes, Jondal. Hun døde 1681, Håbrekke, Strandebarm. 6. Heltberg, Elias Andersen ble født 1615. Han døde 1690, Skånevik. 7. Galtung, Lisbet Lauritzdatter ble født 1630, Torsnes, Jondal. Hun døde 1690, Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Arnfrid: Hmm, så det er kanskje nærliggende å tro at Anna og Margrete var i slekt som mer enn svigermor/svigerdatter? Har du funnet noen forbindelse med Mentzene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Siw Merethe.Beklager forvirringen jeg skapte i innlegg nr.14. De ble selvsagt viet i Os.LenkeOg til Arnfrid.Hjertelig takk for oppsummeringen. Da ser det ut til å stemme med mine opplysninger. Takk for hjelpen til dere begge. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(19) Ja, Margrete Hansdatter Holdhus var kusine til Anna Engelsdatter Echeland. Deres felles forfedre er Jan Torkildsen Mentz Nedre Bolstad og Anna Hansdatter Gjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Ja, jeg så akkurat forbindelsen nå, men var/er dessverre altfor tom i hodet etter ferien til å klare å regne ut slektskapet:-) Takk for oppklaringen Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt artig forresten, hvis jeg får lov, -Lisbeth Linga er en slags nøkkelperson i min slektsforskning.Da jeg overtok etter min sal far slektsforskningen på min fars side, ca 1980, var det kun Lisbeths aner som gikk lenger tilbake enn til 11 generasjoner (regnet fra min sønn). Dette var selvsagt pga Lisbeths 'adelige' bakgrunn. I dag har jeg, ved hjelp av dere andre slektsforskere, både amatører og profesjonelle, kommet langt tilbake også mht andre deler av slekten.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Så interessant å høre:-) Det er jo et enkelt navn å huske også. Det eneste jeg forbinder med Linga (også 'off topic') er min niese som ikke kunne snakke rent da hun var 2. Hun så en svane og ble helt i hundre og veivet med armene, så sa moren: Det er en svane, og hun repliserte: Linga litt en fugl:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det må nok skyldes min adelige bakgrunn, at vi fikk servert champagne til frokost de 14 dagene vi var på Madeira i sommer. Jeg aner bare ikke hvordan det er blitt kjent. Jeg har prøvd å holde det skjult i alle år for å unngå å bli invitert i alle disse coctailselskapene som er vanlig blant de adelige.Men nå når sannheten er kommet for en dag, blir det vel ikke fred å få. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.