Gå til innhold
Arkivverket

[#51421] Rudsplads i Spydeberg: Hanna Karine Hansd./Hans Petters./Karen Olsd.


Gjest Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Øien Hauge

Jeg leter etter personene med navnene som jeg har skrevet med store bokstaver og informasjon om husmannsplassen Rudsplass i Spydeberg.I 1900-telling for 0301 Kristiania har jeg funnet en oldemor fra Spydeberg, for her gjenkjenner jeg farmor og søsknene hennes. Sannergade 13: Emil Johnsen, født 1873 (Mekanisk Arb. paa Chr. Maskinv.) HANNA KARINE JOHNSEN, født 1873 (fødested Spydeberg) datter: Harriet Johnsen, født 1894 (- som altså er min farmor) sønn: Rolf Johnsen, født 1895 sønn: Fritjof Johnsen, født 1897 (I samme husstand ser det ut som 'el Pige' Inga Marie Beklund, født 1885, hører til. Også hun er oppgitt med Spydeberg som fødested. Vet ikke hva slags forbindelse det eventuelt er her.)Blant de konfirmerte i Spydeberg 2. oktober 1887 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3899>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3899) fant jeg en som vel må være oldemor: (nr. 30.) HANNA KARINE HANSDATTER. Født 8/4 1873, døbt 15/6 1873. Fødested og bopæl Rudsplads. Foreldrene: (skredder? + ?) HANS PETTERSEN og (?) KAREN OLSDATTER RUDSPLADS. (Hvis noen kan tenke seg å tyde skriften jeg ikke kan lese, vil jeg være veldig takknemlig!)Det ser ut til å være samme familie i 1865-telling for 0123 Spydeberg: LenkeHans Peters, Husfader, Husmand uden Jord, Skrædder, alder 37 og Karen Olsd., hans Kone, alder 31. I 1865-tellingen har de barna Mina (9 år), Anne Helene (7 år), Mathea (2 år) og Amalia (14 år). Amalia er mannens datter fra første ekteskap, står det.Men jeg vil gjerne lenger tilbake!Hans Peterson er kanskje så vanlig at det kan bli vanskelig å finne?Så jeg prøver å finne ut mer om kona Karen Olsd Rudsplads først, og søker etter 'Rudsplads'. Via http://nr-skiptvet-ostfold.blogspot.com/ finner jeg tre søsken fra Rudsplads i Spydeberg som også har en Ole til far: Martinius, f. 1839, Kristian, f. 1837 og Dorthea, f. 1843. Foreldrene er Ole Mortenson og Berthe Maria (Gabriels?). Kan det være Karens foreldre?Rudsplads er ikke blant de husmannsplassene Spydeberg kommune har oppført i sitt hefte om husmannsplasser, men det ligger ute noen flyfoto av ulike gårder med Rud i navnet (Rud/Ruud, Rud østre osv.) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Inger Halvorsdtr ca 1790-1867 Barn: Hans f 1817 død som liten født på Ramstadplass Jens 1820 på Bergerplass Inger Maria 1822 Nygård antagelig under sundby gift med Elias Thorudåsen Hans 1825-1912 Unnerudplass gift 1857 m Karen Helene Olsdtr Johanes 1828 Sundbyplass Karen Johanne 1831 Sundbyplass Johan Henrich 1837 Skaugrimplass gift med Maren Andersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Inger Halvorsdtr ca 1790-1867 Barn: Hans f 1817 død som liten født på Ramstadplass Jens 1820 på Bergerplass Inger Maria 1822 Nygård antagelig under sundby gift med Elias Thorudåsen Hans 1825-1912 Unnerudplass gift 1857 m Karen Helene Olsdtr Johanes 1828 Sundbyplass Karen Johanne 1831 Sundbyplass Johan Henrich 1837 Skaugrimplass gift med Maren Andersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Inger Halvorsdtr ca 1790-1867 Barn: Hans f 1817 død som liten født på Ramstadplass Jens 1820 på Bergerplass Inger Maria 1822 Nygård antagelig under sundby gift med Elias Thorudåsen Hans 1825-1912 Unnerudplass gift 1857 m Karen Helene Olsdtr Johanes 1828 Sundbyplass Karen Johanne 1831 Sundbyplass Johan Henrich 1837 Skaugrimplass gift med Maren Andersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Inger Halvorsdtr ca 1790-1867 Barn: Hans f 1817 død som liten født på Ramstadplass Jens 1820 på Bergerplass Inger Maria 1822 Nygård antagelig under sundby gift med Elias Thorudåsen Hans 1825-1912 Unnerudplass gift 1857 m Karen Helene Olsdtr Johanes 1828 Sundbyplass Karen Johanne 1831 Sundbyplass Johan Henrich 1837 Skaugrimplass gift med Maren Andersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Av en eller annen grunn kommer bare slutten av innlegget med uansett hva jeg prøver. Får bare vente ei stund og prøve på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Hei Randi, jeg er selvfølgelig spent på å se hele innlegget ditt! Hvis du i mellomtiden kunne tenke deg å sende det til meg på epost, er min adresse bente krøllalfa fjordinfo.no.Ellers følger jeg med her, så på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

I tilfelle dette skulle ha interesse for flere, legger jeg inn teksten som jeg har fått fra Randi Nesje Myhr. Krysser fingrene for at det ikke blir de samme tekniske problemene.--------------------------- Bygdebok for Spydeberg side 989 plassen Bråtan ( Rudsbråten) under Rud nordre gnr 31 (Midtbygda) Det er Rud også nord i bygda. 'Hans Petersen 1825-1912 fra Unnerudplass, skredder og kirketjener, sønn av Peter Nielsen og Inger Halvorsdtr. Hans Petersen er enkemann da han i 1857 gifter seg med Karen Helene Olsdtr f 1834, datter av Ole Olsen og Marie Andersdtr.Barn: Amalie ca 1851 ( datter av Hans i 1. ekteskap) Hanna Julie 1857 på Fossum, Mina 1858, Anne Hellene 1859 på Grini, Ragnhild Mathea 1864, Janette Augusta 1867 på Grini, Emma Mathilde 1870 på Grini, Hanna Karine 1873 på Rudsplass. Hans og Karen Helene bor på Bråtan i 1875. De kommer da fra Korsveien under Grini. Som vi ser er Hans bror til forrige bruker, Johan Petersen. Familien bor fortsatt på Bråtan eller Rudsplass i 1900. En søster av Hans Petersens far, Maria Nilsdtr ble i 1815 myrdet på prestegården.'Bygdeboka side 484 Sørli under Ramstad: Peter Nilsen f ca 1788 gift 1817 med Inger Halvorsdtr ca 1790-1867 Barn: Hans f 1817 død som liten født på Ramstadplass Jens 1820 på Bergerplass Inger Maria 1822 Nygård antagelig under Sundby gift med Elias Thorudåsen Hans 1825-1912 Unnerudplass gift 1857 m Karen Helene Olsdtr Johanes 1828 Sundbyplass Karen Johanne 1831 Sundbyplass Johan Henrich 1837 Skaugrimplass gift med Maren Andersdtr ( han som bodde på Rudsplass eller Bråtan før Hans) ---------------------------Hjertelig takk for hjelpen! Dette var over forventning mye, og jeg gleder meg til å ta fatt på alle de nye trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I bygdeboka under Molle gnr 2 side 65. Molle har delvis vært under prestegården i Spydeberg i tidligere perioder. Sommeren 1815 ble det begått et mord på plassen Dalen under prestegården. Maria Nielsdatter hadde vært i tjeneste siden St. Hans. Hun sov i låven om natta. I dokumentene fra sorenskriveren går det frem at hun hadde flere nattlige besøk og at hesten til Hans Larsen ved flere anledninger var blitt observert utenfor låven. En morgen møtte hun ikke på jobb og var ikke å se. Seinere ble hun funnet mishandlet til døde ved Glomma. Drapsmannen ble tatt først tre år etter ugjerningen. Halshoggingen skulle foregå i full offentlighet, til skrekk og advarsel for andre. Mollehøgda ble valgt som rettersted. Mollehøgda ligger ved dagens avkjøring fra fylkesveien til Molle vestre. Hodet til drapsmannen ble satt på en stake til skrekk og advarsel for en som reiste forbi. Dette var altså søster til Peter Nielsen, og altså tante til din Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er vielsen til Peter Nielsen ig Inger Halvorsdtr i 1817 Lenke Det står Egeberg på adresse til Inger. Jeg finner henne ikke nevnt i bygdeboka under Ekeberg i Spydeberg og der er ingen Halvor. De står AAgeberg på Peter Nielsen, det er sannsynligvis Åkeberg. Jeg har sett i foreløpig utkast til bygdeboka hvor heller ikke han er omtalt eller noen Nils på dette tidspunkt. Sannsynligvis har de bodd på disse gårdene som tjenere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er Peter døpt 29 august Lenke. Står Hamborg under Fossum. finner han da i bygdeboka side 909: Niels Hansen 1761 født på Sagbakken under Mørk søndre, husmann med jord. Gift 1887 med Johanne Thorersdtr ca 1767 født i Nestingdalen. Barn:Jens 1787-1788, Jens 1789-1792, Maria 1791- 1815 ( hun som ble myrdet), Peter 1792 gift 1817 med Inger Halvorsdtr, Holm født 1794 gift 1821 med Susanne Bredesdtr, Elias 1795, Thorer 1797-1798, Johannes 1798-1802, Haagina 1801-1802, Thorer 1803, gift 1838 med Abigael Mathisdtr, Elen 1805, Johannes 1808. Alle barna er født på Hamborg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Dette var jo fantastisk - hjertelig takk, Randi!Jeg søkte selvfølgelig i går kveld etter opplysninger om dette mordet du hadde nevnt, det blir jo en eksotisk bit til familiehistorien. Og så lette jeg etter Peters dåp. Men klarte ikke å finne mer om noen av delene. Så det var virkelig en stor glede å motta alt dette fra deg i dag!For et par dager siden var Spydeberg bare stedet der farmors mor var født, nå føles det nesten som 'hjemme', med masse slekt rundt i bygda ;-)Jeg skjønner at jeg bør be biblioteket bestille inn Spydeberg bygdebok. Nå har jeg jo et godt utgangspunkt for å lese og lete. Den du bruker, er det den fra 2003? Bør jeg bestille begge bindene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Det vil si, jeg fant jo begravelsen til Maria Nilsd. i 1815 LenkeDessverre kan jeg ikke lese hva presten har anmerket i protokollen, kan noen hjelpe meg med ordet som står i kolonnen til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Spennende navn, Hamborg (innlegg 12)!Fant en artikkel på Språkrådets sider om utenlandske stedsnavn i Norge, hvis noen er interessert Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Spydeberg bygdebok bind 1/1 og 1/2 foreligger fra 2003. Disse omhandler Midtbygda. Det neste som kommer er Nordbygda som begynner å nærme seg å bli ferdig. Akkurat nå er jeg på ferie i Spydeberg og har derfor tilgang på endel av opplysningene fra denne delen. ( Mor mi er i bygdebokkomiteen) Den siste delen som omhandler den søndre delen av Spydeberg kommer sist.Jeg har funnet litt opplysninger under plassen Nestingdalen under Nestingen gnr 88. Nestingen ligger ved Smalelva. Langs denne elva har det fra tidlig av vært mange møller. En lang periode var det også mye industri som f.eks papirfabrikk. Det er også et kraftverk som fortsatt står der ( men ikke er i drift). Det er mye spennede historie fra dette området og det bodde i perioder mye folk der.Da Johanne Thorersdatter bodde der var det mølledrift, men industrieventyret var ikke igang.Far til Johanne heter i følge utkastet til bygdeboka Thorer Pedersen. Han hadde barna Johanne født 1767, Rønnaug f 1768. 1773 og Hans født 1769. Det står ikke noe mer opplysninger om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Dette kan være Inger Halvorsdatter Lenke i 1801 på en plass under Svenneby. Den eneste i kommunene i nærheten som heter Inger Halvorsdatter og er på en alder som passer. Hvis det er henne finner vi følgende under Svenneby på plassen Spennivegg: Husmannen , Christen, var død i 1796 da hans datter Ragnhild Christensdtr. døde. Ragnhilds mor, Mari (Maren) Olsdtr., var i 1796 gift med Halvor Josephsen. Vi vet ikke om Christen Christensen var husmann i Spennivegg. Mari Olsdtr. hadde med de to barna da hun giftet seg med Halvor Josephsen. ’ Halvor Josephsen, 1768- Gift m.) Mari(Maren) Olsdtr., 1761- 1808 Barn til Christen og Mari: Christen 1791- Ragnhild -1796 Barn til Halvor og Mari: Johannes 1791- Inger 1793- La(u )rine 1797- Hans 1799- Både La(u)rine og Hans er født i Spennivegg, og Ragnhild døde der i 1796 Familien flyttet til Nyland. Mari Olsdtr. døde i Nyland, så det må ha vært før 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Hei Randi - alt du har funnet ut for meg! Jeg skjems nesten… Hjertelig takk for all hjelpen!- Det var da et utrolig hell for meg at du har ferie hos mor akkurat nå ;-) og at du har hatt tid til å slå opp.Vet du om det er noe kart på nettet som viser hvor i kommunen disse plassene ligger? Jeg har lastet ned et hefte med liste over husmannsplassene i Spydeberg (utarbeidet av Syver Liverud). I heftet står det at alle plassene skal være avmerket på 2 kart som befinner seg på kommunehuset. Kan disse kartene være avfotografert/digitalisert senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Dette kan være familien til Karen Olsdatter i 1865 Lenke. Holtet i Spydeberg sogn er under Bjaberg. Ole Olsen d. 1867 Husmann med jord Gift 1831 m.) Marie Andreasdtr. Se Ekeberg Ole og Marias barn i følge kirkebok: Marthin f. 1832 Konf. 1846 B: B.h. Karen Helene f. 1834 K:1849 g. 1857m. Hans Petersen Bråtan Rudsplass Ane Maria f. 1837 Johanes f. 1840 Johane f. 1842 Konf: 1857 B: B.h. Maren f. 1845 Konf. 1860 B: B.h. Ellen Julie f. 1849 d. 1858Vet ikke om noen digitale kart med husmannsplassene. Du vil finne Rudsplass/ Bråtan, Grini, Korsvegen, Sørli under Ramstad, Hamborg under fossum i den bygdeboka som er kommet ut. Nestingdalen og Spennivegg og Nydal under Svenneby kommer i den delen som blir utgitt i 2008. Sagbakken under Mørk og Holtet under Bjaberg kommer i den siste boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Og det (23) bekrefter jo at det var hennes familie som du hadde funnet i innlegg 22, for der står de jo oppført som foreldrene hennes!Jeg føler meg flau over å få SÅ mye opplysninger servert rett i hånden. Men jeg er veldig, veldig takknemlig for at du har villet gjøre deg så mye umake!Farmors forfedre har vært en avstengt tråd så lenge, jeg ga egentlig litt opp for noen år siden. Nå 'opplyses' jo hele Spydeberg - og det vrimler av 'mine' på alle husmannsplasser. Utrolig kjekt!Også takk for oversikten med hvilke husmannsplasser som dekkes i hvilke bind. Da bestiller jeg de to første bøkene på biblioteket og venter med spenning på de neste.Nå skal det skrives inn i systemet her (Reunion for Mac), og så spørs det om ikke husbonden og jeg må svinge innom Spydeberg neste år for å se disse stedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Hei Randi, det er noe som er uklart i listen over Thorer Pedersens barn, i innlegg 16. Kan jeg bry deg med å sjekke hva som er knyttet til året 1773, som står alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.