Gå til innhold
Arkivverket

[#51428] Gjerstad/Vegårshei; Hvem var Ole Jonsen g. 18/11 1770 m. Kjersti Tallaksdtr.?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har problemer med å få plassert ovenfor nevnte ane. Ole Jonsen giftet seg altså 18/11 1770 i Vegårshei med Kjersti Tallaksdtr. Hun var døpt 12/11 1747 som datter til Tallak Andersen og Ingeborg Jonsdtr. Lindtveit-Mo. De bodde på Østre Lindtveit. Hennes slektsforhold har jeg relativt god oversikt over, men det eneste jeg vet om Ole Jonsen, er at han muligens hadde en tilknytning til Dalane i Vegårshei, og at han noen år bygslet plassen Sundodden u/Vestøl i Gjerstad. Det kan ellers se ut til at han kan ha hatt tilknytning til gårder på begge sider av Vegårshei/Gjerstad-grensen.Min linje går videre fra dattera Johanne Olsdtr. (døpt i vegårshei 10/12 1775), som i Vegårsheiboka kalles Johanne Olsdtr. Vestøl. Hun var gift med skredder Eivind Tengelsen Nes, og paret bodde en stund på Sundodden - men flyttet ellers litt rundt. I ft. 1801 var de bosatt i Øygardslia, der det også bodde ei 73 år gammel enke (og 'betler'), 73 år gamle Helje Olsdtr. (muligens en slektning av Ole Jonsen?).Jeg har en del kildearbeid å gjøre for å komme videre, men kaster likevel ut denne etterlysningen, ifall den skulle treffe noen 'hjemme'. FS-IGI oppgir denne barneflokken som Ole Jonsens og Kjersti Tallaksdatters avkom:1. Tallak Olsen, døpt 9/12 1770 i Vegårshei. Tvilling.2. Tellef Olsen, døpt 9/12 1770 i Vegårshei. Tvilling.3. Ingeborg Olsdtr., døpt 16/5 1773 i Vegårshei. Tvilling.4. Karen Olsdtr., døpt 16/5 1773 i Vegårshei. Tvilling.5. Johanne Olsdtr., døpt 10/12 1775 i Vegårshei (min ane).6. Tallak Olsen, døpt 13/5 1781 i Vegårshei.7. Anders Olsen, døpt 12/10 1783 i Vegårshei.8. Jon Olsen, døpt 31/5 1789 i Gjerstad.9. Ole Olsen, døpt 3/4 1791 i Gjerstad.10. Tellef Olsen, døpt 4/10 1795 i Vegårshei.-------------------------Det har vært problematisk å finne de ovennevnte igjen i ft. 1801. Johanne er grei (se tidligere i innlegget). Her er noen alternativer når det gjelder noen av de øvrige:På gården Fone (Fogne) i Gjerstad finner vi da bl.a. følgende: Tellef Olsen, 31 år, bonde og gårdbeboer 'af 1 lidet stykke nylig skyldsat'. Han er gift med Ingebor Svenumsdtr. (25 år), og hos seg har de barnaOle Tellefsen (3) og Kirsti tellefsdtr. (2). Også Tellefs mor, den 52 år gamle enka Kirsti Tallaksdtr., bor der - samt Tellefs yngre bror Ole Olsen (10 år).På Vestøl (Væstøl) finner vi Jon Olsen, tjenestedreng, 12 år gammel.På Vestøl finner vi dessuten ei Kari Olsdtr., 28 år, gift med bonde Peder Olsen (33 år). Di har barna Ole Pedersen (6) og Anne Pedersdtr. (3), og 'i folloug' hos dem er hans foreldre Ole Olsen (62) og Anne Pedersdtr. (66).På plassen 'Fiskekiøn Moen' under Taxeraas (Vegårshei) finner vi Ingebor Olsdtr., 29 år, gift med 'inderste der i huse', skomaker Svend Olsen (32) og barna Ole Svendsen 'ældre' (7) og Ole Svendsen 'yngre' (6).Til slutt: På Ljøstad i Vegårshei finner vi tjenestedrengen Anders Olsen, 19 år. Det blir opplyst at han 'holder sig der', og at han 'lærer sig til at sye klæder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo kanskje føye til at Ole Jonsens svigerfar, Tallak Andersen Ø. Lindtveit, opprinnelig var fra Gjerstad. Han var f. ca. 1719 på Søndre Lunden (sønn til Anders Svendsen S. Lunden og Mari Torjusdtr. Brokeland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Forlovererklæring for Peder Olsen Væstøl og Kari Olsdtr. Væstøl-Eje: LenkeKari Olsdtr. KAN altså være datter til Ole Jonsen og Kjersti Tallaksdtr. - og Væstøl-Eje kan godt være Sundodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje kan oppkallingsmønsteret være et spor. Ole og Kjersti fikk altså først to tvillingpar. En av guttetvillingene, Tallak, er oppkalt etter morfaren - mens en av jentetvillingene, Ingeborg, er oppkalt etter mormora. Den andre guttetvillingen, Tellef, er - overraskende nok - ikke oppkalt etter farfaren. Navnet Jon dukker først opp senere uti søskenflokken. Tellef er sannsynligvis likevel hentet fra farsslekta. Kanskje har Ole Jonsens far vært en Jon Tellefsen? Eller Ole kan ha hatt en tidlig død bror ved navn Tellef? Den andre jentetvillingen, Kari/Karen, er sannsynligvis oppkalt etter farmora.Det er vel ut fra dette ikke urimelig å anta at Ole Jonsens foreldre har vært Jon (Tellefsen?) og Karen NNdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge Vegårsheiboka bodde Ole Jonsens og Kjersti Tallaksdatters datter Johanne Olsdtr. og ektemannen Eivind Tengelsen i Øygardslia 1800-1808. De hadde først bodd på Sundodden u/Vestøl, deretter på Vestre Lindtveit. Fra Øygardslia flyttet de så til Haukestøl - for så, fra 1812, å bosette seg på Digernes.I 1801 bodde de altså, som vi har sett, i Øygardslia - sammen med den 73 år gamle enka Helje Olsdtr. Hvem var hun? Vegårsheiboka forteller at hun var enke etter Jon Olsen Øygardslia (1724-1792). Han hadde tidligere vært gift med Helje Jakobsdtr. Romundstad. Helje Olsdtr. var f. 1727 som datter til Ola Gjermundsen Bulia-Vik-Bjørmyr (opprinnelig ant. fra Vegusdal) og Gunhild Kjetilsdtr. Ubergsmoen.Jeg har altså tidligere spekulert på om det kan ha vært et mulig slektskap mellom denne Helje Olsdtr. og den etterlyste Ole Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg også - i denne enetalen - ta med forlovererklæringen fra 1797 mellom Tellef Olsen og Ingeborg Svenumsdtr.: Lenke De befinner seg altså på Fone i 1801, sammen med hans mor Kirsti Tallaksdtr. og lillebror Ole Olsen. At han i forlovererklæringen er kalt Tellef Olsen Store Huggetoe, kan bety at han var tjenestekar der (jeg vil tro at vitnene, som antagelig er far og sønn, i så fall har vært hans arbeidsgivere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ole Jonsens svigerfar Tallak Andersen f 1719 på Søndre Lunden i Gjerstad var iflg. Gjerstadboka sønn til Anders Svendsen Søndre Lunden og hans 2.kone Kirsti Nilsdatter Rød, datter til Nils Kjelsen Rød og Ingeborg Gunnarsdatter/Grundesdatter .Anders Svendsen S. Lunden var g. 1g. m Mari Torjusdatter Brokeland og hun var død i 1712 da det var skifte etter Torjus Brokeland. Mvh. Anne K. Landholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg prøve å følge Ole Jonsens kone, Kjersti Tallaksdtr. - for om mulig å finne en 'åpning' den veien. Hun var altså datter til Tallak Andersen (f. 1716 el. 1719 i Søndre Lunden, Gjerstad; død i gårdspest på Ø. Lindtveit 1764) og Ingeborg Jonsdtr. (1728-1799). Ingeborg Jonsdatters foreldre var Jon Halvorsen Lindtveit Mo (1688-1749) og hans 2. kone (av 3) Siri Tallaksdtr. Gisletveit-Selåsdalen. Ingeborg Jonsdtr. giftet seg som enke med Anders Olsen Rugnes (1727-1775).Kjersti Tallaksdtr. giftet seg altså 1770 med Ole Jonsen. Hallvard Tveiten hevder i Vegårshei-boka at de bodde på Østre Lindtveit i 1770-åra. I 1789 og 1791 ser det så ut til at de får to barn døpt i Gjerstad. Antakelig er de da bosatt på Sundodden u/Vestøl. Yngstebarnet (f. 1795) ser imidlertid ut til å være døpt i Vegårshei, så da må de ha vært på flyttefot nok en gang (Øygardslia?). En gang mellom 1795 og 1801 må så Ole Jonsen være død, for i 1801 er Kjersti Tallaksdtr. enke. Hun er da bosatt på Fone i Gjerstad i husholdningen til sønnen Tellef Olsen og svigerdattera Ingeborg Svenumsdtr. Hos seg har hun også den 10 år gamle sønnen Ole.Nok en Gjerstad-tilknytning: Dattera Anne er i 1801 bosatt på Vestøl med ektemannen Peder Olsen - og en annen av Kjerstis sønner, Jon Olsen, er tjenestedreng samme sted.Jeg kan jo eller minne om at Vestøl, Sundodden, Øygardslia (og for så vidt også Lindtveit og Mo) ligger i det samme området (som omfatter det nord-østlige Vegårshei og det nordvestlige Gjerstad. Sundodden ligger ved Vegårsvannet (på Gjerstad-sida). Må ikke forveksles med den atskillig større innsjøen Vegår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anne (7): Nå fant jeg en noe annen framstilling av Tallak Andersens slektsforhold i Dypvågboka (s. 2318). Det gjorde meg en smule forvirret.Der kalles nemlig Tallaks mor Kirsti Nilsdtr. Brokeland (skifte 1/6 1746), gift med enkemannen Anders Svensen Lunden. Barn: Jens, Tallak, Nils, Mari og Aslaug.Kirstis foreldre er identifisert som Nils Jørgensen Brokeland (f. ca. 1664; sønn av Jørgen Brokeland, f. ca. 1613) og Tarjer Andersdtr. Lauve (død i juni 1725, 72 år 5 mnd. 3 uker; datter til Anders Jensen Lauve-Bjorvatn - en sønnesønn av presten Peder Jensen i Gjerstad).Kirsti Nilsdatters søsken: 1. Jens Nilsen Brokeland (f. ca. 1694, skifte 27/11 1733) g. 1716 m. Ingerid Nilsdtr. Lunden (oppgav boet 25/2 1752). Barn: Nils, Jørgen, Kittel, Tarjer. 2. Anne Nilsdtr. Brokeland (oppgav boet 25/8 1741) g.m. Gunvald Eivindsen Brokeland (skifte 12/10 1729). Barn: Eivind, Nils, Ola, Tallak, Kari, Svanaug, Mari, Tarjer, Anne.Hvordan samsvarer dette med Gjerstadsoga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Ser at Gjerstadboka b.3. s.369 skriver at Kirsten Nilsdatter var gift med Kield Nielsen Rød. Kanskje var hun gift flere ganger ?m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje det, ja. Dermed var hun altså muligens ikke datter, men svigerdatter til Nils Kjeldsen Rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Tallak Andersen f 1719 på Søndre Lunden iGjerstad: Foreldre: Anders Svensen , 20 1/2 år i 1699 gm Mari Torjusdatter Brokeland, datter til Torjus Steensen Brokeland. De fikk sønnen Sven f ca 1704. Han var 8 år på skiftet etter Torjus Brokeland i 1712, mora var død då. Anders g.2g. m Kirsti Nilsdatter Røed , datter til Nils og Ingeborg Gunnarsdatter. De døpte Jens i 1710, Mari i 1713, Ingborg i 1716,Tallak i 1719,Aslau i 1721, Mali i 1725, Nils, (1727-1751), Mari f 1712, gm Nils J. Brokeland. Kirsti (Kjersti) døde i 1746. Anders Svensen døde i 1759, 83 år gl. (gjerstadboka s.616) Kirsti Nilsdatter Rød, datter til : Nils Kjelsen Rød ( 44 år i 1701) gift med Ingeborg Grundesdatter d.ca 1722. De hadde sønnene Kjel og Elling, og døtrene Kirsten som var gift med Anders Svensen Lunden, og Ragnei som var gift med Hans Mortensen Byholt. Det viser ser at Ingeborg var datter til Grunde Torkelsen Gledje i Holt (1604-1676) og Rannei Omundsdatter Ramlet, ho levde 1679. Nils Kjelsen døde 1722.( 6/12 1722, 60 år og 16 dager gl. står det) (gjerstadboka s. 504) Håper dette er oppklarende Oddbjørn !Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Kirsten Nilsdatter Brokeland (gj.b.s 369, datter til Nils Jørgensen Brokeland gm. Tarjer Lauve datter til Anders Jensen Lauve.) gift med Kjel Nilsen Rød som var 15 år i 1701, de ble trolovet i 1713. Kjel sønn til Nils Kjeldsen Rød d.1722 g.m. Ingeborg Grundesdatter d 1722. Som vi ser er Kirsti Nilsdatter g.m. Anders Svensen Lunden og Kjel Nilsen Rød g.m. Kirsten Nilsdatter Brokeland søsken. (gjerstadboka s. 504)Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg var innom Statsarkivet i Kristiansand i dag og lette litt i de aktuelle kirkebøkene for Gjerstad/Vegårshei - og bladde dessuten i Gjerstad-heftene. Relevante skifter fant jeg dessverre ikke.Noe sikkert opphav for Ole Jonsen ble ikke avklart, men han kalles Ole Johnsen Dahlene når han gifter seg i 1770. Dahlene (Dalane) var utgått fra Ljøstad og ligger geografisk i det samme området som Sundodden. Det ser ut til at de nygifte (Ole Jonsen og Kjersti Tallaksdtr.) bosetter seg på Lindtveit rett etter vielsen (Kjerstis barndomshjem), der de har adresse når de eldste tvillingene blir født noen uker etter vielsen. I begynnelsen av 1770-åra flytter de så til Sundodden, der de blir boende til Ole Jonsen dør 71 år gammel i 1798 (begr. 26/2). Ole kalles VæstølEje ved alle de senere barnedåpene (Sundodden under Væstøl ved siste dåp i 1795) og Sundodden ved begravelsen.Gjerstadsoga har et sluttkapittel i hefte IV om plassene ved Vegårsvannet, deriblant ei side om Sundodden (s. 878). Der refereres det til en Tor Larsen Vestøl som har kastet fram en hypotese om Ole Jonsen Sundoddens opphav. Han KAN ha vært sønn til Jon Tellefsen Øygarden (Fossbrekk) og Gunhild Lagesdtr. Jon Tellefsen var antakelig bror til Torbor Tellefsdtr. Vestøl. Hypotesen høres plausibel ut, i hvert fall dersom en antar at Ole Jonsen var f. i Gjerstad. Faktisk blir denne hypotesen da eneste alternativ. Jon Tellefsen Øgaardens og Gunhild Lagesdatters sønn Ole Jonsen ble døpt i Gjerstad i 1727 (Faddere: Helje Vestøl, Erich Vævestad, Torbiørn ...., Tellev Vestøl og Jellou Vestøl).En hake ved hypotesen er det imidlertid at ingen av Ole Jonsen Sundoddens og Kjersti Tallaksdatters døtre ble kalt Gunhild.Revidert oversikt over Ole Jonsens og Kjersti Tallaksdatters barn:1. Tallak Olsen, f. 1770 (døpt i Vegårshei). Tvilling. Død som liten.2. Tellef Olsen, f. 1770 (døpt i Vegårshei). Tvilling. Ant. identisk med den Tellef Olsen som giftet seg 1797 med Ingeborg Svenumsdtr. (Svartekjøn?), og som i 1801 er bosatt på en plass under Fone.3. Ingeborg Olsdtr., f. 1773 (døpt i Vegårshei). Tvilling. Gift 1795 med Svend Olsen Stranda, Moland, Vegårshei (Gj.boka s. 878). I 1801 bosatt på 'Fiskekiøn Moen' under Taxeraas (Vegårshei). Svend Olsen er da skomaker. '...kom til Fossen (rundt 1807) etter Jakob Jakobsen og Berte Hansdtr' (Gj.b. s. 878, der det henvises til omtalen av gården Nordbø).4. Karen Olsdtr., f. 1773 (døpt i Vegårshei). Tvilling. Gift 1794 med Peder Olsen Vik. Plassen Vik lå litt sør for Sundodden og var også et Vestøl-eie.5. Johanne Olsdtr., f. 1775 (døpt i Vegårshei). Gift 1798 med Eivind Tengelsen Nes (mine 3xtippoldeforeldre). Eivind var skredder. Bodde til ca. 1800 på Sundodden, deretter (1800-1808) i Øygardslia, så på Lindtveit, dernest Haukestøl - for så fra 1812 i bosette seg på Digernes.6. Siri Olsdtr., f. 1778 (døpt i Vegårshei; mora har fått feil fornavn i kb.: Ingeborg Tallaksdtr.).7. Tallak Olsen, f. 1781 (døpt i Vegårshei). 'Kom til Bråtane, Sunde' (Gj.b. s. 878, der det henvises videre til s. 438-439).8. Anders Olsen, f. 1783 (døpt i Vegårshei). Tjenestedreng på Ljøstad i 1801, der han dessuten 'lærer sig at sye Klæder'.9. Gro Olsdtr., f. 1786 (døpt i Gjerstad; mora har fått feil patronym i kb.: Kjersti Jonsdtr.). Gift med Jon Pedersen Sutste (Sudesté), Mo, Vegårshei.10. Jon Olsen, f. 1789 (døpt i Gjerstad). Tjenestedreng på Vestøl i 1801.11. Ole Olsen, f. 1791 (dåpen kirkebokført i Gjerstad, men dåpen foregikk i 'Heiens Kirke'). Ant. identisk med den Ole Olsen, 10 år, som sammen med mora Kjersti Tallaksdtr. oppholder seg på (en plass under) Fone i 1801 (se for øvrig omtalen av Tellef Olsen ovenfor).12. Tellef Olsen, f. 1795 (døpt i Vegårshei). Død som liten.Gjerstadboka kan for øvrig ellers fortelle følgende om Ole Jonsen Sundodden (med referanse til flere lokale tradisjonsbærere): 'Det har elles vore sagt at Ola Jonsen var gift 3 gonger og skulle etter Knut Løite ha 17 born. 'Det har au vore nemnt 18, men Jakob Grøtåna har aldri sagt meir 'ell 16' '. Jeg har foreløpig ikke lett etter de ev. 2 andre ekteskapene (eller mulige barn derfra), men det er jo ikke urimelig at han kan ha vært gift tidligere. Han var tross alt en moden mann på godt over 40 år da han giftet seg med Kjersti Tallaksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg snublet nettopp over et interessant navn i Vegårsheiboka: 'Ole Joenssøn Skomager', g. 1759 i Vegårshei m. Karen Grundesdtr. Lauve. Han skal da ha bodd på plassen Lauvnes u/Lauve. Paret fikk dattera Gunhild i 1760.Måten han er presentert på, tyder på at H. Tveiten ikke kjente hans bakgrunn. Antakelig var han da innflytter. Det som umiddelbart pirret min nysgjerrighet, var at Karen Grundesdatters søster, Kjersti Grundesdtr. Lauve, var gift med Torbjørn Andersen Moland - og han var en av forloverne da Ole Jonsen Dalane/Sundodden og Kjersti Tallaksdtr. giftet seg. Jeg kan ikke se at Torbjørn Andersen Moland var noen nær slektning av Kjersti Tallaksdtr. Interessant er det dessuten at Karen Grundesdatters bror, Erik Grundesen Lauve, ble gift med Kjersti Toresdtr. Dalane - og flyttet dit. Dette paret bodde der samtidig med Ole Jonsen.Spørsmålet som melder seg da, er selvsagt om 'Ole Joenssøn Skomager' rett og slett kan være identisk med Ole Jonsen Dalane/Sundodden? Et par momenter som det i så fall også er naturlig å trekke inn her, er at Ole Joenssøn og Karen Grundesdtr. kalte dattera Gunhild. Om vi så husker på hypotesen om at Ole Jonsen Sundodden kan ha vært sønn til Jon Ellefsen Øygarden (Gjerstad) og Gunhild Lagesdtr., og at han hadde vært gift mer enn en gang - ja, så har vi et spor som definitivt må følges opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Mysteriet' Ole Jonsen er nok fortsatt et stykke unna en løsning. Jeg sjekket trolovelsen mellom 'Ole Joenssøn Skomager' og Karen Grundesdatter Løve/Lauve på SAK i dag - uten å bli så mye klokere. De fikk dattera Gunhild i 1760, sønnene Jon og Grunde hhv. i 1762 og 1765. Ved vielsen og ved Gunhilds dåp kalles Ole Jonsen for Løve, senere for Wigerstøl. Der er en del sammenfall mellom fadderne her og fadderne for Ole Jonsen Sundoddens/Kjersti Tallaksdatter Lindtveits barn, men det hjelper ikke så mye, i og med at det var svært tette slektsforbindelser i dette området ('alle var i slekt med alle').Et annet sted i Tveitens Vegårsheisoge har jeg nå sett at 'Ole Joenssøn Skomager' er identifisert som sønn til Jon Olsen Vigerstøl og Helje Olsdtr. Myre, og da passer det jo godt at en av forloverne for 'Ole Skomager' var hans fetter, Ole (Olsen) Myre. Og Ole Jonsen Vigerstøl kan ikke være identisk med Ole Jonsen Dalane/Sundodden, siden sistnevnte var ca. 10 år eldre.La meg ellers nytte høvet til å rette opp et par skrivefeil i siste avsnitt i mitt forrige innlegg: Navnene på Ole Jonsen Sundoddens MULIGE foreldre var Jon Tellevsen Øygarden (u/Fossbrekk i Gjerstad) og Gunhild Lassesdtr. De fikk barna Tellef, Ole, Anders og Torborg i perioden 1724-1734, og i Gjerstadsoga, hefte II, s. 286 ser det av framstillinga ut til at denne familien forsvinner fra Øygarden før barna blir voksne. Det er vel ikke utenkelig at noen av dem kan ha spasert over Vegårshei-grensa? I tillegg til at Ole muligens gjorde det, har jeg også sett en Tellef Jonsen som gifter seg i Vegårshei 1752 med Siri Jonsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En familie det gjenstår å sjekke i primærkildene er paret Joen Olsen og Tarjer Joensdtr., som jf. IGI får følgende barn døpt i Vegårshei:1. Ole Joensen, døpt 1/1 1727.2. Siri Joensdtr., døpt 9/4 1730.3. Ingeborg Joensdtr., døpt 3/11 1732.4. Joen Joensen, døpt 21/8 1735.5. Jens Joensen, døpt 8/2 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne Ole Jonsen er også uaktuell. Han var fra Nærestad og flyttet senere til Mønekjenn.Jeg får starte litt fra 'scratch' igjen, og muligens ta utgangspunkt i kausjonistene for Ole Jonsen og Kjersti Tallaksdtr. i 1770 (Torbjørn Andersen Moland og Ola Rasmussen Kvifte), samt fadderne for barna deres - og se om det finnes en åpning den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

'Gjeldende' hypotese er at Ole Jonsen er identisk med den Ole som ble f. i Gjerstad i 1727 som sønn av Jon Tellefsen Øgaarden og Gunhild Lagesdtr. (Lassesdtr.?): Lenke (nest øverste dåp, høyre side).Se også innlegg 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jon Tellefsen og Gunhild Lagesdtr. giftet seg i Gjerstad Dom. 4. e. Tr. 1720, og jeg har funnet følgende barn i FS:1. Inger Jonsdtr. (døpt 17/11 1720)2. Inger Jonsdtr. (26/5 1722).3. Tellev Jonsen (3/9 1724).4. Ole Jonsen (1/1 1727 - muligens 'min' mann, altså).5. Guri Jonsdtr. (27/12 1728).6. Anders Jonsen (6/1 1731).7. Torbor Jonsdtr. (28/2 1734).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved de to første barnedåpene (1720 og 1722) ser det ut til at kirkeboka kaller barnefaren Jon Tellevsen Marsæt. Sener kalles han konsekvent Jon Tellevsen Ø(de)gaarden. Ved mange av barnedåpene er flertallet av fadderne fra Vestøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! I Gjerstadboka er det nevnt en Jon døpt 1695 som sønn av Tellef Andersen Marset ( 1640-1720) og kona Guri Olsdatter ( d. 1714, 60 år gl). Enka etter Ola, bror til Jon , ble gift 2g med Lars Andersen fra Moland på Vegårshei, som var en bror av Torbjørn Andersen Moland og Jens Andersen Vestøl.Det står og at Jon Tellefsen bare bodde en kort tid på Markset (Marset) . Og at han antaglig flytta derfra omtrent samtidig som broren døde (1721)Han var gift med Gunhild Lagesdatter, og bla.bosatt på Ødegarden.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.