Gå til innhold
Arkivverket

[#51434] Elisæus Olsen fra Levanger f. 1837.


Gjest Øyvind Nilsen.
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen.

Hei! Er det noen som vet noe om denne karen? Han utvandret til Sverige i 1875 fra Trondheim eller Levanger.Han ble gift med Katarina Persdotter. Håper det er noen som har noe informasjon om dette. Hilsen Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Øyvind. Har du noe mer info om disse, så det kan bli lettere å forsøke å finne de ?Hvor er Elisæus født ?Jeg antar at det er i Sverige han ble gift og at Katarina Persdotter er Svensk ? Høres sånn ut på navnet. Aner du ca hvor/når hun er født ?Har du funnet han i 1865/1875 her i NOrge ?Hva er det du håper å finne ? Er det info om foreldre, søsken osv her i Norge, eller er det etter at han giftet seg, som f.eks hvor det ble av dem i Sverige, etterkommere ?Fint om du skriver ned alt du vet her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Anne Lene. Jeg vet det ble lite informasjon om Elisæus. Jeg har en mistanke til at det er den Elisæus jeg finner på gården Elnen østre i kommunen Beitstad. Men det mangler fødselsår på denne karen her så jeg er usikker på dette. Men jeg har info om at han skulle hatt ei søster Gurine som senere ble gift med en prest i Molde som heter Bye. Elisæus skulle vel ha reist til Sverige rundt 1875. Da skulle han ha tatt toget fra Levanger eller Trondheim. Den som heter Katarina som han ble gift med kom fra en plass som heter Tåsjø i Sverige. Jeg skulle ha visst om denne karen fra Elnen østre er den rette Elisæus? Hva het foreldrene til denne Elisæus. Hvor mange søsken hadde han? Med vennlig hilsen Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Du nevnte ikke fødselsåret på han du fant heller, men Elisæus Olsen Elnan f 1853 ble i 1882 gift med Hansine Gurine Hansdtr, etter at hun døde i 1891, ble han i 1900 gtift på nytt, så han er det ihvertfall ikke.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det var en Elisæus Eriksen f i 1836, med foreldre fra Halbostad og Holstad, men det sies i bygdeboka at han flyttet til Christiania i 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Toget kom ikke til Levanger før i 1902, så han reiste vel neppe med toget fra Levanger.Heller ikke Meråkerbanen var ferdig i 1875. Ruta fra Trondheim til riksgrensen ved Storlien ble åpnet først i 1881.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen!! Nei Elisæus var nok kan hende en mann som var langt føre sin tid, men det får da være grenser!Jeg forstår at jeg må ha fått mye feil informasjon om denne Elisæus. Jeg har også funnet ut Anne at denne Elisæus ikke kom fra Elnen. Jeg fant han som eier av elnen i 1886 matrikkelen, noe som ikke stemmer etter som han flyttet til Sverige i 1875. Jeg får prøve i den andre enden og legge inn etterlysning på anbytarforum etter Katarina Persdotter som han etter sigende skulle ha blitt gift med. Takk for de svar og oppklaringer jeg har fått!! Men denne Elisæus er for meg enda ett stort mysterium.... Med vennlig hilsen Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

HeiI FT 1900 i Molde finnes 'Pensjonert præsteenke, Elen Gurina Bye f. 1841 i Levanger landsogn'. Dette kan vel være den omtalte søsteren, Gurine? I 1900 bor en annen søster Anna Karoline Olsen f. 1855, hos Gurine. I FT 1865 finne en Anne K som datter av Ole Olsen (58 år) og Ragnil Elingdtr.(52år). Ved å sjekke litt i de scannede kirkebøkene for Levanger landsogn, finnes dåpen til Elen Gurine f.18.sept 1841. Foreldre er Ole Olsen og Ragnhild Elingsen. Den 1. oktober i 1854 (konf.nr.10 Levanger) blir en Elisæus Storborg konfirmert. Han er født i Klevenvald 30. mars 1839, og foreldrene heter Ole Olsen og Ragnhild Elingsen. Om det ikke er helt sikkert, er det mye som tyder på at det er denne Elisæus du leter etter. Kanskje har du et bedre utgangspunkt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Beklager at jeg ikke fikk svart noe mer i går.Forstår fra innleggene her at det er en mann som er vanskelig å finne og at du muligens har feil info på rundt disse to.Hva er du sikker på rundt hustrun Katarina. Er du sikker på navnet og at hun er fra Tåsjø ?Er du rimelig sikker på at Elisæus forlot norge ca 1875 og hans f. år ?Jeg tenkte å forsøke å gå andre vei og forsøke å finne hustrun Katarina i Sverige. Følge henner fremover i tid, og se om hun stiftet familie, og med hvem.Det er heller ikke enkelt å finne henne.Jeg henger meg opp i et par, men sannsynligheten for at det kan være feil er svært stor.Jeg finner en Elisæus Olsen født 18/4-34 i Norge, gift med Christina Ersdotter f 6/12-21. Så langt har jeg funnet barna som alle tre er født i Näs. Olof 17/4-60, Anders Eliseus 5/8-62 og Pehr 28/4-65. Familien finner jeg i telling for 1880, 1890 og 1900 for Näs, Jemtland. De bodde på plassen Ålsta. Elisæus skriver sitt navn som hhv Elisaeus, Eliseas og Eliseus. Han var dagsverkstorpare og gratialist. I 1900 var han enke og bodde alene.Usikkerheten er stor. Han er ikke født i 1837 men i 1834. Hustun heter ikke Katharina Persdotter men Christina Ersdotter. Hun er ikke født i Tåsjø men i Nes, men begge steder ligger i Jämtland. Og , ikke minst Elisæus finnes gift i sverige 15 år før du mener han forlot NOrge.Grunnen til at jeg allikevel tar dette med er jo i tilfelle du kan gjenkjenne noe av infoen om det mot formodning skulle være rett familie. Navnet Elisæus er jo heller ikke helt vanlig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den Eliseus nevnte i forrige innlegg, skal ha kommet fra Norge 25/?-1857 (mener det står 25/1 men er usikker), men det står ikke hvor han kom fra.Det er tatt ut lysning for paret i 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen.

Hei Anne! Takk for svar. Jeg har vært inne på anbytarforum og der har de funnet Eliseus som torpare i Tåsjø. Men Eliseus Olsen var f. 1839 i Levanger.Kona hans var f. 1855 og født i Alanes i Jemtland i sverige. Men jeg ere enda like intressert i mer om Eliseus og hanms foreldre og søsken. Er det noen som vet mer om dette? Mvh Øyvind Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

I kirkebok for byen Levanger 1836-1858, dp.nr17 1839 Elisæus født 30.03, dpt.16.06 1839 foreldre Ole Olsen hustru Ragnil Ellingsdatter. Der står bosted og yrkestittel, jeg tok bare med dette til deg.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen.

Hei Sol og Jan...... jeg tror også at disse er de rette Ole Olsen og Ragnhild Ellingsdatter. Jeg tror også at far til Ragnhild var Elling Pedersen . Jeg tror at jeg har funnet bryllupet til Ragnhild og Ole på FS. De giftet seg i 09.04. 1834 i Skogn i nord trøndelag. Der finner jeg far til Ragnhild som heter Elling Pedersen. Takk for svar folkens! Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.