Gå til innhold
Arkivverket

[#51436] Pernille Pedersdatter Strømshaug i Råde, hvor kom hun fra og hvor ble hun av?


Gjest Stian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Kristiansen

Den 22. juli 1827 døpes min tipptippoldemor Inger Mathea Olsdatter i Råde kirke. Se Lenke, innførsel nr 27. Hun er uekte født av Pernille Pedersdatter og Ole Erichsen Guldhaugen under Strømshaug. Det står noe etter navnet til Pernille Pedersdatter som jeg ikke klarer å tyde. Jeg har ikke klart å finne ut hvor Pernille kom fra eller hvor hun ble av. Hennes datter havnet på Rostad på Rolvsøy (Tune) hvor hun giftet seg 12. mai 1847 med Anders Johannesen født på Walle på Rolvsøy. Pernille og Ole giftet seg tydeligvis ikke, da Ole Erichsen giftet seg med Elen Olsdatter den 17. nov. 1829. Inger Mathea hadde kanskje ikke kontakt med sin far eller visste kanskje ikke hvem han var, da det i oppføring av fars navn på innførselen av Inger Matheas vielse står oppført Pernille Pedersdatter. Litt rart da hun jo bar sin fars navn i sitt etternavn (olsdatter). Er det noen som kan hjelpe meg med hvor Pernille Pedersdatter kom fra og hvor hun ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Stian Kristiansen !Jeg trot det står: Pige Pernille Pedersdatter, oppholdsted paa rundsvold under gaarden Borge. og Ukonfimert dreng ole Eriksen Guldhaugen under Strømshaug. For håpe dette kan hjelpe deg litt på vei.Vennlig hilsen Liv Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.