Gå til innhold
Arkivverket

[#51437] Nicolai Nilsen, Søndre Land


Gjest Einar F. Løsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar F. Løsnes

Hei!Er det noen som har kjennskap til Nicolai Nilsen født 26.09.1850 i Hasvold, Søndre Land. Hans far var Nils JohannesenNicolai Nilsen giftet seg første gang med Elen Martine Hansdatter f. 1853 i 1877, Styrvoll, Lardal. Andre gang med Johanne Marie Mikaelsen født 1869 på Støvland, Hvarnes, Hedrum, vet ikke hvor de giftet seg, kanskje i Hvarnes. De bodde på Flaatten i Styrvold i Lardal. jeg har 5 barn i hvert av ekteskapene.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Nicolai Nilsen Flaaten med familie i 1900. LenkeFant ikke Nicolai i 1865 i Søndre land i farten, men skal kikke litt bedre.Kan foreldrene ha flyttet fra Hasvold i 1865?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par Nicolai Nielsener på Søndre land i 1865 i ca passe alder, men fedres navn passer ikke med Nils Johannesen.Denne karen er ført litt merkelig som du ser? LenkeDen andre jeg fant var 16 år i 1865, far Nils Nilsen?Digital kirkebok finner jeg ikke så tidlig som 1850. Håper noen i lokalområdet kan hjelpe deg med dette.Fant heller ingen som passet på Fam.s.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er første vielse for Nicolai: LenkeFars navn er tydelig Nils Johannessen som du også har funnet . Her oppgis Sveen som mulig gårdsnavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg konfirmasjonen til Nicolai Nilsen i søndre Land 1. okt 1865. Her står også forledrenes navn ført. Mor: Anne M. Nilsdatter. Klikk på forstørrelsesikonet så er det lett lesbart: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for hjelp, Anne Lene! Jeg lurer på om det kan være rett Nicolai Nilsen jeg har funnet i innlegg nr. 3?LenkeI så fall må vel Anne Matheas navn ha blitt skrevet bare med mellomnavn. Det jeg lurer på er om moren kan ha giftet seg om igjen, og far Nils Johannesen død før 1865?Har ikke greid å finne andre som passer i Søndre land i 1865, samme år som Nicolai ble konfirmert?Får kikke litt på Anne Lenes lenke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Gunn og Anne Lene. Tusen takk for all hjelp så langt. Mye av det dere har funnet er kjent for meg, men spesielt interessant var linken med dåpen på FS. Jeg tror ikke Nicolai Nilsen sønn av Martin Olsen er den rette, da jo hans far skal være Nils Johannesen og mor Anne Marthe Nilsdatter. Det er selvfølgelig en mulighet for at Martin Olsen kan være stefaren.mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg dåpen til Hans Anton Nikolaisen i Lardal i 1878: LenkeTenkte barndåpene kunne gi svar på noe.Skal kikke litt på de andre barndåpene også for å se om jeg kan finne hvilke barn som hører til i 1. ekteskap. Litt pussig at det ikke finnes en klar kandidat til Nicolai Nilsen i 1865-telling i Søndre land. Han blir jo konfirmert der 1. oktober, så både han og foreldrene burde finnes, om ikke begge døde tidlig?Mvh. Gunn Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg dåpen til Hans Anton Nikolaisen i Lardal i 1878: LenkeTenkte barndåpene kunne gi svar på noe.Skal kikke litt på de andre barndåpene også for å se om jeg kan finne hvilke barn som hører til i 1. ekteskap. Litt pussig at det ikke finnes en klar kandidat til Nicolai Nilsen i 1865-telling i Søndre land. Han blir jo konfirmert der 1. oktober, så både han og foreldrene burde finnes, om ikke begge døde tidlig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ble det litt dobbelt innlegg i farten ser jeg.Fant også dåpen til Lars Olaf f. 189o. døpt 2. juni 1891 i Lardal. Dåp nr. 12 LenkeOgså han var sønn i 1. ekteskap.Fortsetter å lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg datter Gudrun f. 3 des 1896 dpt 1897. Dette var datter av hustru nr. 2.LenkeKan hende det er mulig å finne dåpen til det forrige barn fra 1900-tellingen, Johan A.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her er Johan Arnts dåp i 1894, nr 4. sønn av hustru nr. 2. LenkeDa skulle det være mulig å lete etter vielse nr. 2. og hustru nr. 1 død.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg hustru Elen M.Hansdatter registrert død i 1892. nederste del venstre , nr. 6. Hun døde av tæring. LenkeVielse nr 2 burde vel da være før neste barn ble født? Vet ikke om vi burde lete i Hvarnes etter den vielsen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Johanne Maries dåp i Hedrum: LenkeSkulle nesten tro at vielsen foregikk i dette området, men har ikke funnet noe i kirkebøker til nå.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Gunn!Tusen takk for iherdig leting! :-) Spesielt fint var det å få Elen Martine Hansdatter's dødsfall. Dvs. at Nicolai må ha giftet seg igjen med Johanne Marie Mikaelsen, mellom 1892 og 1894. Jeg finner dem ikke i Lardal, så mest sannsynlig har de giftet seg i Hvarnes kirke. Dessverre så er ikke kirkebøkene i Hvarnes filmet ennå.mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tilbake til far Nils Johannesen og om Nicolai muligens har vokst opp hos mor og stefar ? se mitt innlegg 3 med lenke til 1865-telling.Jeg tenkte at om far Nils Johannesen var død mellom 1850 og 1865 så kunne mor godt ha giftet seg igjen.Ta en titt på dette dødsfallet i Søndre land i 1861. En Nils Johannesen 29 1/2 år dør her: Dødsfall nr. 38:LenkeI så fall blir det å prøve å finne ekteskap nr. 2 for mor Anne M. Nilsdatter.Prøver å lete litt i digitale kirkebøker for å se om jeg finner en vielse som kunne passe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Gunn!Takk igjen for hjelpa. Jeg tror at du er inne på noe der med at Nils Johannesen muligens døde i 1861, og at enka giftet seg igjen. Men jeg føler at dette er litt usikkert, så jeg får prøve å finne Anne Marthe's 2 ekteskap.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.