Gå til innhold
Arkivverket

[#51449] Andreas Jeronimus Olsen Guldjord


Gjest Leif Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Andreassen

Andreas ble født i Lofoten (Vågan ?) 1829-01-25 og ble konfirmert og gift i Hammerfest i Finnmark. Ved vielsen til Anne Albrigtsdatter i 1850, er far til Andreas Ole Arntsen Guldjord. Hvor kommer navnet Guldjord fra ? Kan finne plassen Guldjord i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heiHvis Andreas er fra Lofoten er dette den ene Ole Arntsen, som du finner gift i Vågan.ungkarl Ole Arntsen Grundførfjord i Hassel 34 år ble gift 1843 med pige Gurine Gabrielsdtr Delp 30 år han levde ikke lenge og i 1848 finner en.Ole Arntsen huusmand i Grundførfjord i Hassel 40 år død 15 Juni og begravet 24 Juli 1848Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Det er nok en annen. 'Min' Ole flyttet til Hammerfest med kona Anne Gundersdatter. Han døde i Hammerfest i 1852 og var da 70 år. Hvor han kom fra, er ennå en gåte men navnet Guldjord går igjen i familien. mvh. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det finnes sikkert flere muligheter her. Vi finner bl.a. gardsnavnet Gulljord i Vefsn og i Evenes. Med de kilder jeg har tilgang til, har jeg kikket nærmere på Gulljorda i Vefsn uten å finne noen åpenbare forbindelser dit.I og med at så mange vefsninger reiste til bl.a. Vågan på lofotfiske på denne tida, ville det ikke være usannsylig om noe slo seg ned der eller avlet avkom.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.