Gå til innhold
Arkivverket

[#51455] Kiddel Torgersen Christiansand f: ca. 1765


Gjest Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bergesen

Jeg søker noen som har opplysninger om Kiddel Torgersen og Siri Tellefsdatter f: ca 1762, gift i Odderneskirke 12 mai 1794 og får en datter Gunhild døpt i Oddernes kirke 31 august 1794, de er i Christiansand i 1801. Hvor kommer disse fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ved dåpen til Gunnhild, fant du navn på noen faddere?Kan ikke se at hverken Kiddel eller Siri kommer fra Oddernes.Navnet Kiddel og Torgie(Torgue)finnes endel bl.a. i Bjelland. Har du dåp på evt. flere barn? Skal innom SAK en dag i uken, og da kan jeg alltid sjekke kirkeboken.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Har ingen faddere da KB for Oddernes/Kristiansand ikke er lagt ut ennå, og jeg ser i 1801 er det bare Gunhild som lever. Det som er rart er at de gifter seg i Oddernes og at ingen av de er født der, men jeg er jo ikke lokalkjent, så jeg vet ikke akkurat hvor Oddernes ligger i forhold til Kristiansand. Det hadde vært fint om du kunne sjekke KB og se hvem som er faddere. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ser du har funnet familien ved ft i Christiansand i 1801, det har ikke jeg klart. Kan du ligge denne inn som en lenke, slik at jeg kan få med meg eventuelle opplysninger?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

DØD i CHRISTIANSAND: 11.april 1826, SIRI TELLEFSDATTER 73 ÅR, gift KIDDEL TORGERSEN BIORAA.Da tenker jeg Rune vi må mot Evjetraktene. Kansje en eller annen sitter inne med bygdeboken for Evje, ellers tror jeg faktisk jeg skal ha endel notater derfra, gi meg noe tid. Et steg nærmere.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Spørsmålet blir da, hvem er denne Siri Tellefsdatter tro? Siden paret er viet I Oddernes,er det mest trolig at bruden kommer derfra. Jeg våger å satse på Siri Tellefsdatter fra Gjel(Gill)datter av Tellef Jonsen f. 1722- 1778, gift med Gunnhild Willemsdatter Gjusnes. 1722-1801.Da er jeg ganske sikker på at presten har slengt på noen år ekstra ved hennes død, trolig fødd , kansje 10 år senere.Om dette er løsningen havner denne slekten tilbake til Leesland i Iveland i Aust Agder.Men jeg tror dette kan være et meget bra spor å sjekke utMvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

oops - døpt 1756, - eg bomma litt meir enn dei gjorde med alderen i folketellinga og ved begravelsen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Hun var alså født på 50 tallet(1756) Harald ? Da var ikke 73 år så langt av lei, selv om hun bare var 70.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

I flg kirkeboken er Siri fødd på gården Gill i Oddernes sogn.Gill skulle da se omtrent slik ut: avskrift Oddernes bygdebok.Tellef Johnsen 1722-1778 Gunnhild Willhelmsdater Gjusnes 1722-1801. Barn:Jon d.1778, Guri,Gunhild,Inger Kristine, Wilhelm,Gunhild,Ånon,Anders, Siri.Jon Kristensen Leesland d. 1730, trolovet julaften 1717 med broren stedatter Siri Tolisdatter Gjel, d. 1735. barn: Guri, Toli (Tellef)Kristen,Steffen,Gunder.Med tid og stunder skal jeg prøve å finne forbindelsen til Leesland i Iveland Aust Agder til deg.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Du snakker om en annen Siri Tollidatter(Tellefsdatter) da Harald, og jeg tror vi sier det var hennes farmor, se mitt innlegg nr.15.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Går en så videre bakover på Leesland etter Jon Christensen. Da blir de Christen Andersen 1638-1713 g.m. Gurj Søfrensdtr. SkaioAnders Christensen f.kr. 1610- d.ca.1660 g.m. Ingri Olsdatter.Christen Leezland nevnt i 1610, garden er nevnt i Akershus lendsregnskaper av 1593-95, og en kan vell annta at det var Christen som da var bonde. g.m. Søgne Andersdatter.Om Bjorå har jeg ingen ting.Det er vistnok en bygdebok for Evje under arbeid f.t.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Hei Torleif - beklager at eg mistenkte deg for å surre like mye som eg sjøl gjer det -Eg fant et gammelt spørsmål om samme familien Lenke - og så fant eg dette på Familysearch:GUNNILD KIDDELSDR Spouse: OLUF PEDERSEN Marriage: 25 FEB 1813 Kristiansand, Vest-Agder,Elling Christopher Birth: 14 Dec 1815 Christening: 26 Dec 1815 Place: Kristiansand, Vest-Agder, - - Father: Ole PEDERSEN Mother: Gunnild KIDDELSDR - - LDS VRI Batch Number: C424722 Source Dates: 1778 - 1818 Kristiansand; Den Norske KirkeEr Elling Ellingsen Sunde stefar til Elling Christoffer? - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Såg ikke ditt innlegg før i dag Harald,om jeg hadde gått feil, så hadde jeg vært glad om du hadde korrigert meg. Ja det kan jo faktisk tyde på det.Nå kikket jeg ikke i kirkeboken etter Gunnild sine etterkommere, men jeg tror du har rett.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.