Gå til innhold
Arkivverket

[#51456] Ingeborg Jørgine Kristensen født i Gjerstad 23/2 1881


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Ingeborg Jørgine giftet seg med stenarbeider Svennung (Sveinung) Knutsen. De bosatt seg i Risør, og barna ble født der. Hvor giftet de seg, og hvem var Svennung Knutsen. Det første barnet jeg har registrert på dem er Gudrun Marie, døpt 29/11 1908 i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Sveinung i Risør ved FT 1900 og faren heter Anders Knutsen og er oippført som fadder ved dåpen i 1908. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Svennings mor, Kjersten Svenningsdtr. er i ft. 1865 angitt f. i Gjerstad. Jeg har ikke relevante notater for hånden, og må derfor ta det litt etter hukommelsen. Jeg tror hun var datter til hammersmed Svenning Thorsen (samme husholdning i 1865), som en periode var ved Egelands verk (og dattera ble antakelig født da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Fantastisk. Da gjenstår vielsen mellom Svennung og Ingeborg Jørgine som jeg hittil ikke har funnet. Med sommerhilsen, Terje. PS Her er himmelen blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Terje! Dersom det er interessant, kan jeg nok finne noe mer om Svenning Knutsens aner. Det må i så fall bli i kveld en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg ta med vielsen mellom Svenning Knutsens foreldre 21/5 1861 i Holt: Lenke (den 2. vielsen ovenfra).Som vi ser, var Kjersti Svenningsdatter IKKE datter til Svenning Thorsen, men til Svenning Jørgensen - og hun var f. på Ljøstad i Vegårshei. Knut Andersen har fått feil far i kirkeboka. Faren het IKKE Hans Knutsen, men Anders Knutsen (og var bror til forloveren Samuel Knutsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ny korreksjon: Anders Knutsen var riktignok bror til Samuel Knutsen, men forloveren var selvsagt Samuel Madsen (som for øvrig også var en slektning av Anders Knutsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Svennung var enkemann når han giftet seg med Ingeborg Jørgine. Jeg ser ved FT 1900 at han da har en hustru ved navn Marie født 1867. Finner ikke denne vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har foreløpig heller ikke funnet den vielsen, og pussig nok heller ikke barnas dåp i Risør.Her er i hvert fall litt mer bakgrunnstoff vedrørende Svenning Knutsens slekt. Dessverre er den kun fra sekundærkilder (først og fremst bygdebøkene for Holt og Vegårshei), men dere får i det minste noe å gå videre med.Svenning Knutsen var altså sønn til verksarbeider Knut Andersen (f. 1834 på Nes Verk i Holt) og Kjersti Svenningsdtr. (f. 1836 på Ljøstad i Vegårshei).Litt om Knut Andersens slekt:Han var sønn til verksarbeider Anders Knutsen, Nes Verk (1803-1858) og hans 1. hustru (gift 1831) Inger Olsdtr. Rosstøl (født i Holt 1806, datter til Ole Gunleksen Rosstøl). Anders Knutsen var igjen sønn til Knud Madsen og Siri Andersdtr. (1768-1843). Knud Madsen var igjen sønn til Mads Halvorsen Kil (Vegårshei) og Berte Samuelsdtr. Storck (f. 1737 i Vegårshei, datter til lensmann Samuel Johannessen Storck). Mads og Berte flyttet til Stormo ved Nes Verk i Holt.Litt om Kjersti Svenningsdatters slekt:Hun var datter til Svenning Jørgensen Bråten u/Ljøstad, Vegårshei (f. 1807) og Berte Madsdtr. Kleiva (datter til skredder Mads Pedersen Kleiva). Svenning Jørgensen ble senere gift med Berte Giliusdtr. fra Nes Verk - og ca. 1878 flyttet han til Søndeled, der den eldste sønnen (Jørgen Svenningsen) bodde. Svenning Jørgensen var igjen sønn til Jørgen Svenningsen Bråten (1777-1813) og Rannei Jonsdtr. Ei søster av denne Jørgen Svenningsen, Elen Svenningsdtr., var for øvrig gift med Thor Gustavsen på Nes Verk - og de var foreldre til hammersmed Svenning Thorsen som Svenning Knutsens foreldre, Knut Andersen og Kjersti Svenningsdtr., bodde hos på Nes Verk i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg dåpen til ei av Svenning Knutsens og Maries døtre i Risør i 1897: Lenke (se den første av jentene).Hun ble altså kalt Margit Signora, og foreldrene er presentert som Værftsarbeider Sveinung Knudsen og Gunhild Marie f. Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Dette blir jo bare bedre og bedre. Begynner å få litt mer oversikt over denne greina nå. Har du funnet fødselen (dåpen) til Knud i Holt 1834. Jeg finner ham ikke i kirkeboka, MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Knut Andersen, f. 21. nov. 1834 (døpt 7/12): Lenke (se dåp nr. 6). Det står 1835 øverst på sida, men det refererer til kirkeåret, ikke kalenderåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.