Gå til innhold
Arkivverket

[#51457] ernst skaug, født 1849 i larvik


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Ernst Skaug (Schou) født 1849 i larvik, bodde gardsnr 17, Langestrand, hvor ble det av ham? Finnes ikke i 1900 tellingen. Har søkt i tilgjengelige kirkebøker for Larvik/Langestrand og i emigrantlister, kan noen hjelpte meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Takk for interessen. Jeg har saumfart digitalarkivet og kirkebøkene til jeg blir grå i øynene, og har utsrkifter i fleng. Men hvor er han mellom 1865 og videre? Ikke i 1900 tellingen, ikke emigrant, og såvidt jeg kan forstå ikke død og begravet i de nærmeste kirkesokn. Han er sunket i jorden. Hans bror skiftet navn til Frederiksen, det var jo på moten, men jeg finner heller ingen Ernst Fredriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vet du når foreldrene døde? Og har du sjekket eventuelle skifter eller dødsmeldinger etter dem? Jeg vet ikke vilket Statsarkiv Vestfold ligger under, men en henvendelse til rette instans kan kanskje fortelle deg om han var i live ved foreldrenes død, og eventuelt hvor han oppholdt seg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Ernst Skaug likevel emigrerte. Pussig nok finner jeg en familie Skaug som emigrerer fra larvik i 1904. Her er en sønn som kan være oppkalt etter den Ernst Skaug du søker?LenkeKan det tenkes at Ernst Skaug f. ca 1850 giftet seg og fikk en sønn med samme navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da er det vel ikke den rette Ernst Skaug, men her fant jeg en Ernst Skaug som fikk en sønn med Anette Corneliussen i Larvik? LenkePussig med så mye navnlikhet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Takk igjen for tips. Jeg vet mye om familien, også når foreldrene døde. Jeg har grunn til å tro at Ernst levde da moren døde som enke i 1871, men jeg er ikke sikker. Det kan hende at han som eldste sønn ble 'famileoverhode' 17 år gammel da faren døde i 1866, og fikk ansvaret for disposisjon av eiendommen. Jeg har nemlig noen (bilde)tekster som kan tyde på at han overdro/solgte eiendommen i 1869/1876, men jeg vet ikke om jeg kan stole på disse kildene. Jeg har ikke søkt på skifteprotokoller, men jeg har søkt i kirkebøker tilbake til 1869.Jeg har også gransket den andre familien Schou, fra Brunlanes. De emigrerte altså i 1904, hustruen Anette, oppgis til å være gift, ikke enke, kan selvfølgelig ha ha giftet seg igjen, men hvor er den tidligere ektemannen (eventuelt Ernst)? Har han reist tidligere, og ikke blitt registrert? Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er fødselen i 1877 hentet fra de skannede kirkebøkene. I følge dette var Ernst født i 1850 og styrmann. Det er vel trolig rett mann som er funnet, og da finnes han også i sjømannslistene. Se post nr.57.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er nokså forvirrende opplysninger å finne om Ernst Skaug. Her er nevnt en Ernst gift med Anette Andersdatter og ikke corneliusdatter som i den andre kilden jeg fant?se innlegg nr. 9 LenkeKan det være to Ernst Skaug, gift med hver sin Anette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her har du nok sett litt skjevt Gunn. Denne Anette er gift med Emil Schau og de fikk sønnen Ernst Trygve i 1987. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var nettopp samme barn som Rune har funnet døpt , nr. 11 . som jeg fant i nr. 9? Her kalles hustru Anne Corneliusdatter? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Fødselsåret skal selvsagt være 1897. Og for å holde tungen rett i munnen, Ernst Schau fikk et barn i 1877 med Anette Corneliussen, mens Emil Schau fik barn med Anette Andersen 20 år senere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Takk og takk, som nybegynner i forumet er jeg helt imponert. Jeg har mange spørsmål på lager. Kanskje jeg skal slutte å grave og begynne å spørre? Det er synd de ikke hadde oftere folketellinger, og at det begynner å bli lenge siden 1900 tellingen. Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Siden foreldrene døde så tidlig som 1866 og 1871, er det trolig ikke mye hjelp å hente i skifte/dødsmeldinger.Det måtte i så fall være etter moren i 1871. Jeg tror heller jeg ville ha fått sjekket sjømannsrullene. Der bør det finnes opplysninger som kan hjelpe deg videre. Og all den tid han var sjømann, så vil du neppe finne ham i emigrasjonslistene. Da var det mer vanlig å mønstre/hoppe av i en eller annen havn. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende arkivet i Kongsberg kan hjelpe deg både med skifter og sjømannsruller.Lykke til med søkingen i alle fall.Tror det finnes noen ekstra folketellinger i historisk avd. biblioteket i Larvik. Noe er på papier og noe på filmer, om jeg ikke husker feil. Det går an å høre der hvilke kilder de har. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Hei, jeg har allerede hatt kontakt med Statsarkivet på Kongsberg, og bedt om hjelp, dels har jeg fått det, men de har ellers 'ikke ressurser til å gjøre tidkrevende letearbeide i forbindelse med slektsgranskning' - og det kan jeg godt forstå. Og jeg er for langt avgårde til å dra nytte av arkivet. Det gjelder også biblioteket i Larvik. Men takk for tipset. Mvh SPH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Helt konkret, Larvik folkebibliotek har folketellingen for 1875. Den er mikrofilmet, kan muligens fjenlånes. mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.