Gå til innhold
Arkivverket

[#51460] Hemmingine Christina Foss, Trondheim?


Gjest Inge Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Hildrum

Lurer på om det er noen som kjenner forfedrene til Hemmingine Foss, f. 1776, Kristiansund, d. 1847 i Trondheim.? Gift 9.11.1797 med Johan Schjelderup Lund, f. 1761 - d. 1826 i Trondheim.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Inger! Jeg har brukbar kontroll på hennes manns forfedre, samt deres barn. I og med at deres eldste barn het Hemming, har jeg forsøkt å finne en forbindelse til Hemming Foss(1737-1793) gift i 1767 i 'Surendalen', med Abelone Dorthea Irgens(1740-1817). De har barn som er født på samme tid, men ingen anetavler på nettet har med Hemmingine som deres barn, og kirkebok for hennes fødsel har jeg ikke fått sjekket.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei! Nei henne har jeg ikke fått med meg, men kan ikke hun være identisk med Abelone D. Irgens, gift med Hemming Foss, selv om det er et sprik på 3 år i forhold til hennes fødsel i 1740, kontra 64 år i henhold til folketellingen i 1801? Hemming Foss ble født i Kristiansund, og døde 1793 i Flensburg ifølge Munthe.net.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå ser det ut til at kirkebøkene fo Tr.hjem ikke er skannet for det aktuelle året 1797 - hvis de ble gift der? Men har du sett i skannet kirkebok for Kristiansund? Vet du hvor de ble gift forresten?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XVIII - hefte 2 1961:Foss, Abelone Dorthea Irgens, E. efter skipskpt. F., død Thm. 26/11-1817, 75 år, Sv.mor til J.S.Lund.Foss, Hemming, skipskpt. død Flensburg 6/3-1793, avt. fra Ksund av E.: Abelona Dorothea Irgens, hun arver 1/2 boet, resten arver hans barn av 1.ekt.: 1) Johan Friderik F. (mynd. i Skotland), 2) Eberhard F. (mynd. i Ksund), 3) Anna Skilling F. (ug., nu i Thm), 4) Anna Dorthea F. (g., i Nordland), 6) Gjertrud Catharina (ug., i Nordland) 7) Hemminga Christina (ug., hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fint, der kom løsningen på problemet.Tør jeg spørre om hvem som var foreldrene til Johan Schelderup Lund? Takker på forhånd for svar.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Carsten! Tusen takk! Da var mine antakelser riktig, godt å få bekreftet::))Foreldrene til Johan Schjelderup Lund var: Simon Olufsen Lund, f.1719, Nykøping/Falster/Danmark - d. 30 mai 1769 i Trondheim, og Karen Petronelle Arctander Borch, f. 5 jan. 1731, Sunndal, Møre og Romsdal - d. 6 sep. 1810.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

Dette var mine tipp-tippoldeforeldre, og jeg har også hatt problemer med å finne noe om hennes opphav,så det var fint å få oppklart.Når det gjelder Johan`s far så er dette nevnt på flere nettsider, men er det noen som har sett primærkilder til dette?Dersom det er den riktige Simon Lund så er hans far iflg. ministerialboka for Nykøbing, Klejnsmed Oluf Simonson Lund, morens navn er ikke nevnt, men på noen nettsider er det oppgitt å være Elisabeth Hansdtr. Bølling, kilder ikke oppgitt. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?Vil gjerne utveksle data om etterkommere. e-post: har.johnsen at gmail.comMvh Harald

bilete3198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei! Informasjonen om foreldrene til Simon Lund fikk jeg først fra Dagny Madsen, i tillegg har jeg hentet endel fra Simon Ellefsen og Per Nermos websider, så er også litt usikker på kilden til ekteskapet mellom Oluf Lund og Elisabeth Hansdatter Bølling. Nermo har bryllupsdato på de 2 også.En annen ting som jeg lurer på angående besteforeldrene til Hemmingine C. Foss, er hvorfor så mange har ført opp Marthe Sophie Meldal som mor til Abelone D. Irgens, når de fleste har Marthe død 1724, mens Abelone ble født 1740?MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

Hei! Grunnen til at jeg stiller spørsmål ved Simon`s opphav er dette 'fynd' på svenske Rötter sine sider. LenkeDen Simon Lund som var gift med Karen Borch skal ha vært parykkmaker, som hennes 2.dre ektemann Jørgen Sægler.Denne Oluf og Maria kan jo også ha hatt en sønn ved navn Simon, jeg har ikke funnet noe mer om dette paret.Det å være parykkmaker var kanskje ikke så uvanlig yrke på den tiden og jeg vet ikke hvorvidt det var vanlig at det gikk i arv, men dersm man ikke har sikre kilder er det ihvertfall grunnlag for å stille spørsmål om Simon virkelig var fra Nykøbing.. (Dette burde kanskje vært tatt i en ny tråd.)Hemmingea`s besteforeldre har jeg heller ikke kjennskap til.mvh Harald

bilete3202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei! Da har jeg funnet noen av papirene jeg fikk av Dagny Madsen, og en interessant link angående Oluf Simonsen Lund og Elisabeth Bølling, med blant annet sønnen Simon er denne: http://rtiedeman.tripod.com/locksmith.htmlI tillegg var jeg så heldig å få en oversikt over noe av slekten til Simon Lund og Karen P. Borch som Dagny hadde fått fra Statsarkivet i Trondheim.Ingen av disse løser problematikken rundt opphavet til Simon Olufsen Lund, om da ikke Tiedeman eller Nermo har kilder som bekrefter at han kom fra Nykøping.Det er visst flere teorier på hvem opphavet til Simon er, selv om flere har havnet på Oluf Simonsen Lund fra Danmark.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

......og Oluf`s død. Han står her med tittelen klejnsmed, en slags smedkunstens altmuligmann, Lenke mens Tiedeman kaller ham 'locksmith' det må vel være låsesmed?

bilete3210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

Simon Lund og Karen Borch skal iflg. Nermo [url="http://nermo.org/slekt/d0008/g0000025.html#I8796>http://nermo.org/slekt/d0008/g0000025.html#I8796 være viet 10.aug 1758, men HVOR? Er det ikke litt seint for ei prestedatter å gifte seg når hun er gravid i 7.de mnd?Deres eldste sønn Peder Borch Lund -senere sogneprest i Øksnes- ble iflg A.Erlandsen født 29.okt 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddmund Jessen

Hei Inge Hildrum: Jeg her lenge forsket på min 3xtipoldefar Peter Jessen som giftet seg i Kristiansund i 1776 med Cisilie Schjelderup. Peter var oppført som kjøbmann og negosient i Kristiansund, de får 3 barn og flytter til København mellom 1782 og 1787. Han jobber i det Guineiske Compagnie som bokholderass i København før han blir toller i Hammerfest og flytter dit i 1788. Jeg finner hans personalkort med registrering i Enkekassen i Riksarkivet i Oslo. På den måten finner jeg at han er født i Sörup/Flensborg og har funnet hans dåpsoppføring i kirkeboken der. Har derfor også navnet på hans mor og far, men strever videre for å finne min Jessenslekt i Flensborg. Men, jeg har lurt på hvem han kunne kjenne i Kristiansund siden han kom dit. Jeg har funnet han første gang oppført i kirkeboken i Kristiansund som en av fadderne til Søren Eberhart Foss, 3 april 1776. Søren Eberhart er sønn til Hemming Foss og Inger Kristina Marselius. Det er før han (Peter)gifter seg. Jeg antar at Peter kanskje kjente Hemming.Senere ser jeg at Inger Kristina er fadder til et av Peters barn. Jeg har funnet at Hemming Sørensen Foss gifter seg med Inger Kristina Marselius i 1764. De får sønnen Johan Frederik 21 juli 1765. Deretter Anna Dorothea i august 1768, Gjertrud Catrine 15 juli 1770, Mille Marie 16 des 1772, Søren Eberhart 3 april 1776, og Hemminga Christina 8 april 1779. Jeg har forsøkt å finne ut når Inger Kristina Marselius dør, og kan kanskje lese av en dårlig kopi at hun døde i 1782, kanskje i barsel?? I 1783 finner jeg at Jacob Peter Marselius (bror til Inger Kristina)og Martha Sofia Wisløf døper sin sønn Thomas Wisløf. Der er skipper Hem.Fosses hustru? Abelone Dorothea Irgens oppført som fadder. Jeg ble intressert i Hemming Foss fordi jeg fant ut at han døde i Flensborg i 1793. Kanskje han var den som 'førte skuta' da min 3xtipoldefar reiste til Kristiansund?? (Litt fantasi må man ha.) Kanskje Hemming av den grunn tok han som fadder?? Håper at mine 'dykk' i kirkebøkene kan være til nytte. Hilsen Oddmund Jessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei igjen: jeg fant giftemålet for skipper Hemming Foss og jomfru Apollona? Dorothea Irgens i kirkeboken for Surnadal 22 januar 1783. Jeg har prøvd å se etter om de fikk noen barn, men jeg har ikke funnet noen barndåp i Kristiansund mellom 1783 og 1776 med Hemming og Apollona (Abelone)som foreldre. Hilsen Oddmund Jessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Her i innleggene nevnes både familiene Foss og Lund. Er det tenkelig at den Erik Johan Lund, f. 1767, bosatt i Sømna, Vik i Helgeland, kan være sønn av nevnte Johan S. Lund? I tillegg er det noen som kjenner Anna Catharina Foss, f. 1745 og som også oppholdt seg og var gift på Alstahaug, fra Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Oddmund! Mye godt arbeid av deg her::)) Hadde registrert giftemål mellom Hemming og Abelone i 1767?? Du har derfor rettet opp mange feil i min database nå::))Thor: Johan S. Lund var født i 1761 i Trondheim ifølge mine notater, så skal det være noe slektsskap der så må de eventuelt være brødre, selv om jeg ikke har ham registrert som det. Forøvrig så er det plass til Erik J. Lund i slektsrekka, da Johans søsken Sophia og Simon var født 1763 og 1769. Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Fra Smøla bygdebok bind 9. Der har jeg skrevet:Johan Peter f. ca. 1716, d. 1749 i Kristiansund (Johan Peter Marcellis, sønn av Peter Marcussen Marcellis f. ca. 1685, død på ein tur til Bergen i 1716, bodde på Veiholmen (Innergår'n), og kona Inger Kirstina Johansdotter Hoff f. 1687 på Verdalsøra, d. 1739) I 1739 budde han hjå stefar sin her på Veiholmen. Gift 1741 i Kristiansund med Maria Fredericha Jacobsdotter Messel f. 1719, d. 1764. (Ho var dotter til Jacob Fredrikson Messel og kona Riborg Bertelsdotter f. Kongel frå Steinsvika på Averøya). Johan Peter og Maria Fredericha busette seg i Kristiansund, der Johan var kjøpmann. Dei fekk barna:1. Inger Kirstina f. 1742, gift 1764 med borgar og skipsførar Hemming Sørenson Foss, Kristiansund, d. 1783. Foreldra hans var Søren Foss og kona Anna Schilling. Inger og Hemming kjøpte i 1765 Sander Kaasbølls hus på Nordlandet og busette seg der. Dei fekk barna Johan Fredrik f. 1765, Anna Schilling f. 1766, Anna Dorothea f. 1768, Gjertrud Catharina f. 1770, Mille Maria f. 1772, Søren Eberhard f. 1776, Hemminga Chirstina f. 1779 og Andreas Sundbech f. 1781, d. 1781. Tar ikke med de andre barna til Johan Peter her for det er vel ikke relevant stoff i denne sammenhengen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Ja, selvsagt brødre. Hadde jo håpet at det var mulig å finne denne Erik Johan, men foreløbig har det vært fåfengt. Som du sier så kan jo fødselsår passe bra til å være innenfor samme søskenflokk. Finnes det ikke noe arveoppgjør etter Simon Lund? Vet at også andre tidligere har vært på leit, men uten resultat. Det samme gjelder Anna C. Foss. Hadde jo håpet at det var noen som ser dette som kan vite noe om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei Kjell: Jeg fant Ane Schilling, døpt 26 nov. 1766, i kirkeboken for Kværnes-Kristiansund. Men sidene i kirkeboken for 1781/82 er vanskelig å lese. Kona til min 3xtipoldefar, Cisilie Schjelderup, som vi tror vokste opp hos sin onkel Peder Krog Bonsach og Anne Dorothea Mühlenport, var opprinnelig fra Hamarøy. I folketellingen for København i 1787 bor familien på Kongens Nytorg 166, og da er Peter enkemann. Vi har ikke klart å finne ut om hun døde i Kristiansund eller i København. Jeg får hjelp til å søke i kirkebøkene i København. Hun dør antagelig mellom 1782 og 1787. Peters yngste barn med Cisilie, Peter Krogh Bonsach Jessen, er født i Kristiansund i 1782 og dør i København i 1828. Dette har lite med Hemming Foss og gjøre, men bare en liten orientering om hvorfor jeg leter i kirkebøkene for Kristiansund. Hilsen Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Oddmund! Har sett etter i Kristiansund kirkebok, døde for årene 1782 til 1787, men fant ingen aktuelle kandidater (Cecilie) for dette tidsrommet, desverre! Dersom hun døde i dette tidsrommet, KAN hun selvsagt være død i 1782 (lengst nede på den siden er det jo vanskelig å se hva som står). Men jeg fant at 'Hem. Foss' Kone, Inger Christina (hun var døpt Chirstina) Marsellis' døde av 'Brysts.' (brystsvakhet, trolig tub.) en gang på febr./mars i 1782. Alder og dødsdato er vanskelig å tyde.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.