Gå til innhold
Arkivverket

[#51461] Barn av Peter Olssen og Oline Lorentsdatter, Beitstad


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Peter Daniel Olssen fra Glasø (i Sverige?) og Oline Lorentsdatter fra Sørsæter, Beitstad, giftet seg den 5. april 1875 i Solberg, Beitstad. De fikk flere barn: Anne, Gunelle, Justine og Olise, men jeg har ikke greid å finne kirkebokoppføringer for fødsel/dåp eller konfirmasjon for disse. Det er mulig familien ble bosatt i et annet sogn. Kjærlighetsforholdet mellom Oline og Peter var nemlig uønsket av Olines familie, Oline var datter på gården og Peter dreng, og de ble visstnok jaget hjemmefra. Noen som har opplysninger om denne familien?Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Glasø (Gladsø) er etter FT 1865 gård i Solberg sogn. Der skulle Peter Danielsen Olsen være født ifølge vielsen, videre var hans oppholdssted Mork og faren er oppgitt som Ole Thomassen.Jeg tror du finner Peter Olsen 17 år på Mork i Aas sogn i 1865:LenkePetter Mork og Oline Lorentsdatter bodde på Mork i 1900. Dermed må du muligens til et annet kirkesogn enn Solberg for å finne barna født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Datteren Martine Gunele er døpt i Beitstad (Solberg). Du finner henne som nr. 37 her Lenke.Inga Pauline (innlegg 2) er nok et feilspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for respons. Etter nærmere funderinger er jeg kommet til at jeg nok har anført feil Oline, og dermed feil vielse. Beklager. Den riktige Oline er sannsynligvis Oline Ovesdatter fra Sæter, Beitstad, som ble viet til Iver Eriksen den 27. oktober 1874 i Solberg, Beitstad. Det er dette parets barn jeg har vært på leting etter. Følgelig er det også disse to som måtte flytte hjemmefra på grunn av kjærlighetsforholdet. Iver skal visstnok ha hatt svensk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.