Gå til innhold
Arkivverket

[#51465] Mons Sjursen, d. før 1719, bosatt på Hestad i Herøy ?


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Enl. et skifte i 1719 på Hestad i Herøy, (S. Edvardsens skifter) - fremgår det at en Mons Sjursen har en sønn som bor på Hestad. - Likeså noen av hans 1/2 søsken. - Er det noen som har tilg. til manntallet for 1701, som kan si noe om dette ? - Evt. om noen kan gi ytterligere opplysninger om denne fam. -- Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jo av skiftet du nevner i 1719 at ektefelle til Mette Nilsdatter som det var skifte etter var Jacob Olsen, og Jacob Olsen var oppsitter i Hestad i Herøy i 1701. Han er da oppgitt å være 40 år. Blant tjenestekarler og drenger står en Johan Simensen på 64 år. Det kan jo også være halvbror av Mette som det var skifte på i 1719, og hvis Johan ikke hadde etterkommere ble han vel ikke nevnt i skiftet i 1719. Jeg finner ikke Mons sin sønn Jacob Monsen i Hestad i 1701, men jeg skal se om han kan dukke opp på annen gård i Herøy i 1701.Andre som er nevnt under Hestad er tjenestekarlene Jens Jonsen 12 år og Nils Hansen 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ikke noe mer i manntallet 1701 for Herøy, men finner noen i et skifte i 1759 på Træna som kan være etterslekt på den Siur Siursen som er nevnt i skiftet i 1719. Siur Monsen(nr 196 i skiftet i 1719) var jo død, og han hadde bodd på Træna. Blant annet har han sønnen Siur.Det er et skifte etter en Mons Siursen på Sanna i Træna i 1759, som da var gift med Synnøve Ellefsdatter. Hans søsken arvet: Berethe Siursdatter som var gift med P.Pedersen Huusøen, og Methe Siursdatter som var enke i Huusøen. Jeg syns navnene på de 3 søsknene i dette skiftet Mons,Methe og Berethe her tyder på oppkalling i forhold til de som er nevnt i skiftet i Hestad i 1719. Når vi også vet at Mons Siursen som nevnes i 1719 holdt til på Træna, så kan det være forbindelse mellom de som er nevnt i 1719 og skiftet i 1759 her. Jeg gjetter på at dette kan være barn av Siur Siursen.Jeg har prøvd å finne Siur Monsen på Træna i 1701, men jeg har ikke greid å finne han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Johan Simensen kan selvfølgelig ikke være halvbror av dem du spør etter. Jeg leste og skrev Simensen, og tenkte Siursen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner en Siur Monsen som tjestedreng i Nord-Herø i 1701, og han var 36 år da. Kanskje flyttet Siur til Træna etter 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det høres logisk ut. - Snodig med at det ikke var spor etter faren noe sted. - Men, han kan jo ha flyttet til kommunen og gården fra et helt annet sted. - Vel, vi får se om noe dukker opp. - Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mette Nilsdatter var selvfølgelig gift med Jacob Eriksen, og det var han som var oppsitter i Hestad i 1701 og som var 40 år. Altså ikke Jacob Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.