Gå til innhold
Arkivverket

[#51466] Stian Sandaaker til Amerika fra Aust-Agder - når?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Stian Sandaaker, født 1876 og hans kone Kari Helene Ammundsdatter, født Rød i 1878, samt deres adoptivdatter Randi Karoline, født 1905 flyttet til Amerika i 1907/08, til byen Boston. Jeg mener de flyttet rett fra Fevik - Fjære i Aust-Agder, hvis de da ikke mot formodning var innom fødebygda Gjerstad rett før de dro. De bodde ihverfall i Fevik i 1906. Kan noen hjelpe meg å finne dem, eller fortelle hvor Fevik eventuellt er registrert med utflyttede i denne perioden. Jeg har et bilde fra Boston, ca. 1908, og der er Randi ca. 3 år. De skal ha kommet tilbake i 1909. Vet ikke om dette var til Gjerstad, for like etter skal de ha flyttet til Tromøya, hvor de bodde noen år, vet ikke hvor mange. Masse løse antagelser, men håper noen kan hjelpe meg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Her reiser Stian. Det var en bra setning. :-)Tusen hjertelig takk. Visste ikke at det var egne lister for dette på digitalarkivet.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Etter det jeg vet, finnes det ikke lister over nordmenn som reiste heim igjen.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Svendsen Stian Sandåker Arrival Date: 26 Jun 1906 Estimated birth year: abt 1876 Age: 30 Years 2 Months Gender: Male Port of Departure: Christianssand S, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Hellig Olav Port of Arrival: New York, New York Line: 27 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_732 Page Number: 19PÅ image blir det oppgitt at Stian 'final destination' er New York. Han skal til sin bror Sven Svendsen, Brooklyn, New York. 'Last residence' er oppgitt å være Fevig, Grimstad. - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Hanne Line. Men det er noe jeg ikke forstår. Hele tiden er det snakk om Stian Svensen Sandåker alene. Vil det si at han dro alene og ikke hadde med seg familien sin. Da tyder jo det på at de kom etter, for jeg vet at de var der. Det har jeg bilde som beviser. Kan noen forklare meg om Stian dro alene da og familien kom etter, eller om det generellt kun er far i huset som nevnes ved departure.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg legger denne opp igjen. Jeg har fremdeles ikke funnet noen forklaring på det jeg spør om i innlegg nr. 6.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kan dette vera Randi Karoline sin konfirmasjon i Gjerstad 18 1919?LenkeVisst dette er rett, så har du iallefall rett i at dei kom attende til Noreg.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Marianne. Dette var kjempeflott. Har aldri hørt om at de reiste hver for seg over til Amerika, men her kom beviset for det. Da har jeg fått kartlagt alle de av morfars søsken med familier som dro over. Dette er det ingen andre i slekta som vet.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.