Gå til innhold
Arkivverket

[#51468] Oline Ovesdatter og Iver Eriksen, Beitstad


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Dette temaet er en rettelse til mitt tidligere innlegg med spørsmål om barn av Peter Olssen og Oline Lorentsdatter. Som det fremgår av den tråden er jeg kommet i skade for å oppgi feil Oline, hvilket jeg beklager. Det har nemlig vært vanskelig å finne den riktige. Jeg tror nå at den korrekte Oline er Oline Ovesdatter fra Sæter, Beitstad, som den 27. oktober 1874 ble viet til Iver Eriksen i Solberg, Beitstad. Det er da dette parets barn jeg har vært på leting etter, og det er disse to som måtte flytte hjemmefra på grunn av sitt kjærlighetsforhold. Jeg har nå en datter Olise Berthine født 17. juli 1881, paret er da bosatt på Sætersplass, Beitstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Etterat jeg fant riktig Oline, var det ikke så vanskelig å finne barna. De er i tillegg til Olise Berthine som er nevnt ovenfor: Gunelle Albertine f. 1879, Anna Kristine f. 1886 og Justine Charlotte f. 1889. Det er mulig det kan være flere, men det er iallefall disse jeg har oversikt over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei.Jeg samler opplysninger om navn i Settersgrenda.Her er det jeg har om denne familien: Folketellinga 1875 bor de på plassen Hauggje under Sør Setter. De har 3 faar og lam, 3 gjeder og kid. Utsed: 1/8 tønner byg, 3/4 tønne havre, 2 tønner poteter.Husmand Iver Andreas Eriksen, f. 1844 i Vik i Sogn. Oline Ovesdatter, kone. f. 1846Jonette Ingebrigtsdatter, moder, f. 1911 (f. 1815 i Høyfætten på Namdalseid, død 1899) bur også der da.Ellers har jeg: Husmand Iver Andreas Eriksen og hustru Oline Kristine Ovesdatter Sitterplads (f. 1840). Barn:1879 Gunille Albertine 1886 Anna Kristine 1889 Justine CharlotteI 1901 er det dåp Frida. Foreldre: Pige Gunhilde Iversdatter Siter, f. 1880, og Peter Peterson, f. 1831. Begges bosted Korsen på Namdalseid. hvorfta faderen flyttet, hun flyttet til Eldenplads.Hilsen Inger som bur på Setter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

1865 bur Iver på Sør Sitter. Han er da f. 1843 i Fosnes (Kanskje Vik i Flatanger?) Sogn er sikkert feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Fant dette: Dåp 1845 Oline Christine, konfirmert 1862 bopel Kolstad. Foreldre Gurine Olsdatter Nordseter og Ove Olsen Vengstad.oline Christine gift 1874 med inderst Iver Andreas Eriksen fra Otterøen. (Her er rett fødested. Fosnes sogn)Hans far Erik Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for nyttig info. Jeg er ikke istand til å finne Ivers fødsel i kirkebøkene. Har du mere om hans slekt? Jeg ser at disse gårdene har forskjellige stavemåter opp gjennom årene: Zither, Sitter, Sæther, Setter (eller det forskjellige gårder?). Har du opplysninger om disse gårdene, hvor de ligger, hvor mange de er, hva de heter nå, etc., evt. hvor slike opplysninger er å finne. Har ikke klart å få noe eksakt informasjon i bygdebøkene for Beitstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Alle gårdene med navn Setter, Sitter, Sitter Sæther ol. på Namdalseid (gamle Beitstaden) er i den samme grenda, Settersgrenda.Jeg bor på en av Nord Settersgårdene. Det er 3 av dem. 2 Sørsettersgårder og en god del husmannsplasser.Når det gjelder Olines slekt så er den noenlunde grei. Har desverre ikke noen samla oversikt liggende på PCen. Men den kommer fra Nord Setter. Foreldra er Ole Setter og kona Anne Arnfindsdatter Skjerpmo.For å finne dåpen til Iver Eriksen må du til Otterøya i Fosnes kommune tror jeg.Mora som er oppgitt i folketellinga er fra Namdalseid og trulig fra den gamle Brørsslekta her. Det var to brødre som flytta til Høyfætten herfra. Finner du dåpen så kan en være sikrere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Har konfirmasjonen til Iver Andreas.: 1862 Iver Andreas, bopel Mork. Foreldre:Erik Andreas Olsen og pige Jonetta Ingebrigtsdatter.Konfirmert på Namdalseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk igjen. Men når det gjelder Oline, har vi forskjellige foreldre. Hun som er gift med Iver Eriksen heter Oline Ovesdatter, det er også det som står anført i kirkebøkene ved barnas fødsler. Og jeg har at hun ble født utenfor ekteskap den 11. september 1845 av mor Gurine Olsdatter og far Ove Olsen Vengstad(?). Jeg finner også at de to gifter seg den 21. juni 1848. Hans far er Ole Olsen og hennes far er Ole Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg hadde tastet inn mitt innlegg før jeg så ditt innlegg 9, så derfor snakket vi litt forbi hverandre. Har du mer materiale om denne familien/slekten ville jeg være svært takknemlig for å få del i det. Dette er nemlig en gren av min kones slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Har opplysninger om Ole Nilsens slekt og også kona Anne. Det er min slekt også, svært langt bak.Har det desverre ikke i noe system enno. Det skal bli med tid og stunder. Holder på å lage bok/hefte om arbeidsfolket på Aasnæs Glasværk, dessuten anna inn og utflytting herfra.Skal ta for meg og få system på egen slekt etter det.Når det gjeldet Høyfætten/Brørs slekta så har jeg også endel. Dessuten har jeg e,postadressen til en fra den slekta.Send meg en e-post så skal jeg sende deg hans adresse.Dessuten kan jeg lage en liten slektsoversikt utover høsten.Har du opplysninger om Iver Eriksen og Olines slekt.e-post: setter krøllalfa start.noInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.