Gå til innhold
Arkivverket

[#51471] Aaste Aanonsdatter, muligens fra Vegårshei/Holt/Gjerstad, gift til Birkenes.


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Søker opplysninger om Aaste Aanonsdatter som giftet seg i Vegårshei kirke 6.7.1804 med Erich Kiddelsen Lauve. De bodde først på Klepp i Øyestad før de kom til gården Aardalen i Birkenes i Aust-Agder. De opplysningene jeg har om Aaste er at det må være henne som er tjenestejente på gården Espeland på Vegårshei i 1801, 26 år gammel. Blir ikke noe klokere av giftemålet (kirkeboken ikke indeksert enda). Lurer på om det er noen med god kjennskap til slekter i Vegårshei/Gjerstad/Holt eller deromkring som har vært borti dette navnet. Hun har vært en nøtt lenge og har ikke mye opplysninger, men håper på hjelp her i dette forumet.Hilsen Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med Aaste Aanonsdatters bakgrunn, men jeg tror ikke hun var fra Vegårshei. Antakelig har du rett i at det er hun som i 1801 er tjenestejente på Espeland. Bonden på gården, Grunde Tjøstelsen Espeland, var i hvert fall firmenning til Erik Kjetilsen Lauve. Aaste kan vel muligens ha vært søster til den 18 år gamle tjenestegutten Clemet Aanensen samme sted i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Benn!Jeg sjekket også trolovelsen og vielsen i kirkeboka i dag, og ble heller ikke særlig klokere. Erik Kiddelsen ser ut til å være bosatt på Klepp i Fjære sogn allerede da. Forloverne er Grunde Tjøstolsen Espeland (Aastes arbeidsgiver og Erichs fjerne slektning) og Ola Eriksen Uberg (Eriks noe nærmere slektning). At ingen av Aastes slektninger befinner seg blant forloverne, svekker ikke antagelsen av at hun var innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Takk for hjelp, nei den er ikke lett den her. Av barna til Erik og Aaste fikk den første navnet Kiddel, den neste Karen (oppkalt etter mor til Erik, Kari Joensdtr. Moland), så følger Aanon, deretter Bent og Inger. Kanskje Bent og Inger kan være et spor dersom oppkalling er holdt i hevd. Farmor til Erik hette Ingerid Erichsdatter Ljøstad, men det kan også være at mor til Aaste hette Inger, og at Bent-navnet kommer fra den familien. Problemet er at når de var i tjeneste så kan de nok være kommet et godt stykke vekk fra. Virker som Espeland var en storgård på Vegårshei. Jeg gir meg ikke, og det hadde vært moro å løse denne gåten.Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et skudd i halvblinde: Dersom vi skulle anta at den Clemmet Aanensen, som er tjenestegutt på Espeland samtidig med Aaste Aanonsdatter, er hennes yngre bror, har vi en IGI-registrert dåp på ham her: LenkeEtter å ha lett litt videre i mormonerbasen, har jeg sett at hans foreldre muligens var tilflyttere fra Lardal i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Tusen takk for at der prøver. Da Aaste døde i 1837 var hun ifølge kirkeboka 62 år gammel, og det stemmer med at hun var født i 1775. Har kikket litt på oppkallingen og søkt på Aanon Bentsen i folketellingen 1801 og kom over en aktuell kandidat på Græbstad i Fjære. Han var 51 år i 1801 og gift for 2. gang med Karen Jansdtr. 29 år. Hun kan ikke være mor til Aaste, men 1. kona er en mulig kandidat. Dessverre er ikke de eldste kirkebøkene for Fjære lagt ut enda så jeg har ikke noe navn på henne, eller søkt på dåp omkring 1775. Dette kan også være et spor i blinde, men en plass må man lete. Håper disse bøkene kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det sporet er det vel ikke så dumt å prøve å følge opp. Som nevnt tidligere, ser det altså ut til at Erik Kittelsen allerede ved trolovelsen hadde Klepp som bosted. Han KAN jo da ha truffet Aaste der i traktene, og så ha skaffet henne tjeneste på Espeland (hos hans bekjente/slektninger) en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Hei!IGI Batch Number C421101 gir fødte barn i Fjære 1775. Men jeg kan ikke se at Aaste Aanonsdtr. er blant dem. Har også sett på fødte 1774/1776 uten resultat.- Hva med avganger Vegårshei/tilganger Fjære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Benn Johan Rislaa

Tar opp igjen dette temaet.Har funnet en mulig bror til Aaste Aanensdtr. Nemlig Biørn Aanonsen, gift med Siri Olsdtr. han var fadder til Aastes barn som ble døpt i Birkenes, og selv døpte han to barn i Birkenes, Aanen i 1806 og Anne i 1808. I folketellingen 1801 er der en mulig kandidat på gården Qvifte på Vegårshei der han er tjenestegutt, 30 år gammel. Noen med gode kunnskaper om Vegårshei som kan lokalisere ham. Har heller ikke funnet ut hvor Siri Olsdr. kom fra.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror du kan være på sporet av noe her. En Bjørn Aanonsen giftet seg (ifølge IGI) 16/6 1805 i Vegårshei med Siri Olsdtr. Dessverre får jeg ikke opp de skannede kirkebøkene akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Fant vielsen i kirkeboken for Vegårshei. Der står Bjørn med etternavn Lindtvet og Siri med Løve (Lauve). Forlovere var Ole Ultvedt og Thore Olsen Moe. Ultvedt og Moe er vel gårder i Gjerstad. Muligens kan Thore være en bror til Siri Olsdr. Må undersøke det når kirkebøkene er oppe å går igjen. Men Bjørn-navnet, hvor er det mest vanlig mon tro, kanskje det kunne lede meg inn på noe?Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bjørn er ikke blant de vanligste navnene i Vegårshei. Jeg har nå lett under Lindtveit og Lauve i Vegårsheiboka - uten å finne 'dine' folk. Mest sannsynlig har de da bodd på husmannsplasser og kanskje flyttet litt rundt. Jeg har selv en del slekt fra Vegårshei, og noen av dem har det vært svært krevende å finne opplysninger om, siden de flyttet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Etter det jeg har funnet i Gjerstadboka har Thore Olsen Mo ingen søster ved navn Siri. Thore Olsen Mo f 1764 gm Berte Gislesdatter Trydal f 1768. Hennes mor Ingeborg Larsdatter Bjorvatn, Vegårshei f.ca.1731 Thore Olsen Mo hadde en bror Bent f 1742. Ole (Sveinumsen) Ulltveit f 1758 sin farfar: Anders Eriksen skulle være fra Dalane i Vegårshei.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ser at farfar til Ole (Sveinumsen)Ulltveit har fått feil navn, Anders Eriksen fra Dalane i Vegårshei. Korrekt er: Anders Kittilsen ca 1671-1757 , født på Romundstad . Hans søsken skulle være bosatt på bl.a. flg. gårder: Romundstad, Olimstad,Mjåvatn, Kvifte, Homme, Skoratøl, Søndre Mo.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.