Gå til innhold
Arkivverket

[#51477] Bygdebok for Haus


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Noen som har nevnte bygdebok og kan slå opp på gården Løtvedt. Har fulgt en slekt der ved hjelp av kirkebøker, tilbake til Ole Siursen Løtvedt f 1755 g. 24 okt 1784,Haus m Brithe Olsdatter f 1769. Lurer på om det er mere å hente i bygdeboken. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner ingen gård ved navnet Løtvedt i Haus. Kan det være Løtveit i Bruvik;Vaksdal bygdebok, band 1 - Gards- og ættesoge - Bruvik Sokn; Forfatter: Brita og Ivar Skre. Gårder: Boge, Indre - Boge, Ytre - Bruvik, Indre - Bruvik, Ytre - Hana - Hekland - Herfindalen - Jamne - Kyrkje-Bruvik Og Seilæ - Kyrkjeteigen - Langhelle - LØTVEIT - Olsnes - Rødberg - Sandvik - Sedalen - Skaftå - Skreiæ - Stavenes - Stokke - Vaksdal - Vassdal - Vik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Vielsen i 1784 er innført i kirkeboka under 'Brudvig' sokn, så det sannsynlig at Arnfrid har rett mht gårdsnavnet her.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld;Løtveit ligger på Osterøt, og hører i dag til Osterøy kommune, men hørte til Vaksdal, Bruvik sogn, tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for hjelpen. Da blir det, slik jeg forstår det, Vaksdal bygdebok bind 1 jeg må låne inn i morgen. Takk for hjelpen. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Terje. Jeg har vert inne på temaet og sett. Har boka Haus i soge og segn ,Ætt og æle for bind III Ådna sokn, og IV Ytre Arna.Så hvis du trenger kopi av noen sider, kan jeg scanne noen og sende over. Skal se om jeg får tak i Vaksdal bygdebok idag. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det finnes en Ole Sjursen, f. 1752, på Løtveit i Hosanger, men siden han er g.m. Marta Eilevsd. Toft, er antagelig den her omtalte Ole Sjursen en navnebror. I så fall er nok Løtveit i Bruvik hjemstedet. Denne gården er omtalt i Stamnesbindet av Vaksdalboka. De to Løtveit-gårdene ligger i hver sin ende av Storavannet på Osterøy, men har utover det ikke noe med hverandre å gjøre. I Bergen og Lindås finnes også et par gårder til med samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Odd Roar. Jeg har allerede fått tak i boka, og funnet forbindelsene. De jeg har fulgt, er vel blandt de som har bygslet Løtvedt og Vik fra ca 1650, og eierne var i den tiden Formann slekten. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Trenger du flere data fra strøket ang. dette, så har jeg de fleste nabobøkene (ikke Hausbindet av Hausboka), men mangler dessverre den her aktuelle. Ætter selv fra Magne Olsen Løtveit (Bruvik), f. 1668 og bosatt i Hosanger, i likhet med broren Fabian. Så vidt jeg husker er de sønner av Ole Fabiansen på Løtveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Ja det er den Olav Fabiansen jeg og fant tilbake tilgjennom søster til Magne, Brita. Men lurer litt på om ikke denne slekta går inn i Dale slekta gjennom Hallstein Hallsteinson Dale på Hekland 1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Mangler som nevnt Hausbindet, så jeg får dessverre ikke sett nærmere på det nå. Er denne Hallstein Dale i så fall ætling eller forfar her? Slekten interesserer meg, siden opphavet videre bakover er uvisst.Det er vel grunn til å anta at det fremmedartede Fabian-navnet her kan ha forbindelse med enkelte andre Fabian'er i Haus på denne tid. Hvorfor dette navnet brukes der er vel uvisst, men jeg har sett en gjetning på at det kan være en helgen som kirken i Haus eller Gjerstad har vært vigslet til. En annen mulighet er jo at det kan dreie seg om en fortidig innvandrer (hollender?) med etterslekt spredt utover i Haus. Navnet Willum (Velom) finnes brukt i nærheten, og det høres i alle fall hollandsk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Vet ikke helt hva som evt skal slås opp i Haus-bindet, men jeg har det og kan gjøre oppslag.Det jeg umiddelbart ser er at Anders Sjursen Løtveit (1757-1848) ble gm med enken etter bonde Jon Mikkelson Furnes fra Dale, bosatt Votlo, nemlig Magdeli Hansdtr Dale. Anders kan vel være bror til Ole Sjursen Løtveit. Videre står det at Magdeli og Anders bosatte seg på Løtveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Var litt hastig med det Fabiannavnet.Hadde stokket litt på et par Sjurer her. Men synes Hallstein Hallsteinson Dale som bygsler Hekland 1 i 1721 (f. 1699) høres litt 'sunnhordalandslekter' ut ? Slekten Dale .Datteren Marta f 1723 ble gift med Sjur Andersson Løtveit på Løtveit 3.g m Anna Jensdatter Mele. Skal sjekke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Navnet Hallstein brukes litt spredt i Nordhordland litt før denne tid, f.eks. lensmann Hallstein Hopland og Hallstein Hjelmtveit, begge i Alenfit (nå Lindås). På Osterøy finnes det på Tysse og som patronym på Hole, begge i Hosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Er det noen som har Vaksdal bygdebok nr 2 og 3 for hånd og kan slå opp på gården Dale og Stamnes og se hvem som er foreldre til Hallstein Hallsteinsen Dale f 1699 som gifter seg med Dorthe Monsdatter på Hekland. Han er ant bror av Johannes Hallsteinson Dale som og ble gift på Hekland. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Gude Småge

I vaksdal bygdebok 2 står der bl.annet følgene;1686 byksla Hallstein Johannesson eit bruk av Munkelivsjorda hjå magister Nils Smith Denne bygselsetelen vart lagt frem på tinget 1699.Hallstein f. 1660-, er oppført som postbonde i major Storms rulle 1711. han er da 50 år gamal. Kona hans heitte Ingeborg Andersdatter.Born Johannes 1692,- brukar på Hekland. Kari 1693-1698. Ingeborg 1695 g.m Olav Torbjørnson Tysso, Nils 1697-, Hallstein 1699-, g. 1721 med Dortea Monsdatter.Hekland, brukar der. Kari 1705-, Anders f.og d. 1709. Kari f. og d. 1711. anders 1712-1714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.