Gå til innhold
Arkivverket

[#51494] Peder Beck\Bech, Kongsberg


Gjest Geir Beck-Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Beck-Andersen

Søker opplysninger om\evt dåp for Peder Bech\Beck, gift for 2.gang i Kongsberg 28\2 1764 med Johana Brodina Johan Hendricsdtr. Han er nevnt som fadder i 1749 jfr tema 14191, nr 151. 'Viktige' etterkommere er kjent, men hvor kom han fra, mon tro....? Hilsen Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et skfte der Peder Bek er nevnt som fader: LenkeMulig du kan finne flere opplysninger under skifter Kongsberg, her under digitale kilder.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok et skifte der Peder Bek blir nevnt: LenkeSkal kikke litt i Avskjedigelsesmantallet for kongsberg Sølvver i 1805, om det kan finnes spor her etter Peder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes flere muligheter til at Peder Beck kan ha norsk opprinnelse: LenkeMen i både Tyskland og Danmark finnes disse navnvariantene, så om du ikke finner innflytterlister, så er det ingen lett oppgave å finne hans opphav er jeg redd. Har ikke funnet flere opplysninger i skifter. Vielsen på Fam. s. viser ingen alder på ektefallene, heller ikke fedres navn.Har ikke greid å finne vielsen i kirkeboka, men den burde være mulig å lese der.Dessverre tror jeg ikke du finner fedres navn der heller?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk igjen, Gunn. Jeg får ta tålmodigheten til hjelp. Familien han var fadder for i 1749 er vel heller ikke nødvendigvis familie. Jeg finner vielsen hans 28\2 1764 i kirkeboka for Kongsberg, men der stopper også alle spor.Lurer litt på hva det står foran fornavnet hans der... mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 finnes det ganske mange som bruker Beck som etternavn. Her er noen i Arendal: LenkeSkal se om jeg greier å finne vielsen i Kongsberg kirkebok, fant den ikke ved rakt gjennomsyn.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenke til kirkeboka: nr 5 ovenfra i spalte lengst til venstre. LenkeJeg tror det står Mester-Skrædder foran hans navn.(ikke helt sikker)Bakom hennes står det Bauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Endelig fant jeg også vielsen. Heller til samme tolkning som Astrid. Lurer litt på hva som står etter hans navn og før hennes. Ikke så lett lesbart dette.Om han var skredder så har han vel ingen tilknytning til bergverksdriften.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, enkemand kan passe bra. Ellers finner jeg flere skreddere og skreddermestere som bruker Pedersen som etternavn i 1801.Flott at du fant det skiftet Astrid. Det passer jo bra til opplysningen i kirkeboka.Mulig det finnes noen lister over utdannede skreddere på den tiden?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Anne! Skifter er nyttige saker. Det skulle være mulig å finne flere opplysninger under Bragernes da tenker jeg?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Gjett om! Og stadig nye mysterier fødes! Nettopp derfor er vel dette så facinerende.... forts mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.