Gå til innhold
Arkivverket

[#51495] Slekta Beck, Bech, Kongsberg


Gjest Geir Beck-Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Beck-Andersen

Er det noen der ute som vet hvor Beck\Bech-slekta på Kongsberg egentlig stammer fra? FS gir nærmere 200 navn i Norge, min tidligste kjente er er Peder Bech\k, gift 1764 (tema 51494). Det er kanskje naturlig å tenke gruvedrift og arbeidsinnvandring fra Tyskland, men også skandinaviske land har flere Bech\k i FS. Noen som vet mer...? Hilsen Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er mest nærliggende å tro at Bech'ene innvandret fra Danmark, og de kan selvfølgelig ha røtter tilbake til Tyskland.Min kone har aner til en garnisonssmed Willum Larsen Bech, født 1656 i Elverum. Mange av hans etterkommere ble offiserer og embedsmenn rundt omkring i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Her er en liten sak fra Brunlanes. Du finner det i Gjallarhorn, tidsskrift for Vestfold slektshistorielag og Buskerud slektshistorielag, nr. 32, juli 2003, side 67-70. En artikkel av Kristian Hunskaar 'Nye bidrag vedrørende Pøtten i Brunlanes'.Nils Madsen Bech, nevnt 1675-død1710. Han var gift med Mette Olsdatter, nevnt 1710-1718. Datter til Ole Anfinsen og Barbro Rasmusdatter på Pøtten i Brunlanes. Denne Bech bodde på Tanum og Bergane i Brunlanes.Vet ikke om det var noen barn her, men her er iallefall navnet.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Det finnes jo minst fem, seks varianter av navnet, og alle er vel ikke linka sammen. Navnene i disse innleggene så langt er nye for meg, men Rasmus dukker jo opp igjen, jfr tema 51494. Takk igjen. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg blander meg en smule inn i denne debatten også, siden Geir i sin tid var svært behjelpelig i forbindelse med en annen Bech. Ole Bech var sønn av Peder Isachsen Bech, som igjen var sønn av Isach Pedersen Bech. Det var to Pedersen Bech i Bragernes på begynnelsen av 1700 tallet, nemlig Rasmus og Isach. Vi kan kanskje anta at de var nær knyttet til hverandre, kanskje endog brødre.En 1701 telling for Bragernes kunne kanskje gitt noen svar, så også militærrullene for området rundt 1700.Og der må altså også ha vært en Mads Bech , eller i det minste en sønn av ham i området på samme tid. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg sitter her med et hefte som heter. 'Beiträge zur geschichte des deutschtums in Norwegen die Deutsche einwanderung in Kongsberg. Den er fra 1944Her nevnes en Andreas Beck. I tillegg står 'Vogt, 1636 Pflichtvogt am K. S. (Kongsberg?)Karl Beck, war 1870-1920 Pochwerkarbeiter. Sein Bruder Nils Petter Beck hat eine grosse Nachkommenschaft in Eiker und Kongsberg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Ja...min oldefar Karl G. J. Beck 1856 - 1927 var sølvverksarbeider hele sitt arbeidsliv, såvidt jeg vet... Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Var din oldefar sønn av Johan Pedersen Bech og Sara Halvorsdtr.? Jeg ser at de fikk en sønn Carl Gustav på Kongsberg 27.03.1858. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Til Gunn og Rune: jada dette er mine folk, litt usikker på plasseringa til Rasmus og Ragna i 1900, men Sara og Johan er mine tipper. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei, ser dere leter etter personer ved navn Bech, kan navnet og ha vært skrevet Buch ?? Har flere ved navn Buch i Nordfjord. Nevenes en Peder Buch, borger av Bergen i ca 1660. Så har vi Mons Buch, Haldor Monsen Buch. Har lurt på ofte om hvor desse kommer fra. Mvh Jan Petter Hoddevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Er litt usikker på stavelsen med u, men har f.eks sett i FT 1801 at Johan Pedersen Boch (1768 - 1819) altså har fått en o istedenfor e... Har ellers foreløpig ikke reg. vestlendinger. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.