Gå til innhold
Arkivverket

[#51497] Postmester i Ski 1930-37 R.S.Willumsen


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Oplysninger søges om Ragnvald Severin Willumsen, f.1879, postmester i Ski 1930-37. Han var gift med Gudrun Malmfrid Holm, f.1885, + september 1925, og havde 2 døtre, Aslaug og Randi.Mvh. Annelise Brahtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel  Moe

I 1900 bodde R.S.Willumsen i Christiania. Han var da portassistent. Født den 24-11 1879 i Langesund. Foreldrene var Gunerius Willumsen og Anne Johanne født Nilsen.I 1878 og i 1879 ble Wilhelm Martin Willumsem og Birgitte Marie Willumsen begge viet i Langesund, begge to med samme far, Rasmus Willumsen. I 1875 flyttet Simeon Reiholt Willumsen dit ('Fulgt med Broderen'). Disse personene finnes igjen i F.T. for Mandal i 1965, da med etternavn Wilhelms. Gunerius navn er her Necolai Gunerius, som stemmer med dåpen 1304 1851 (I K.B. for Kristiansand). Familien reiser vel så til Mandal, hvor de andre barna blir født. Faren, Rasmus Willumsen, dør den 0212 1864.(K.B. for Hasle, Vest-Agder). Men--jeg har ikke funnet Gunerius og Anne Johannes vielse !Kan dette være noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Sidsel Tak for dit svar. Er det i Bamble kirkebog du har fundet disse oplysninger, eller er der flere kirker der hører under Langesund sogn? Jeg synes ikke, at jeg kunne finde Ragnvald Willumsens dåb der i 1879-80?Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Gunn. Tak for din store hjælpsomhed. Jeg trænger vist til et kursus i at finde oplysninger. Folketællingerne kan jeg slet ikke finde ud af at bruge, selv om jeg synes at jeg udfylder rubrikkerne korrekt, kommer der aldrig et resultat (:-()Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Moe

Langesund har sin egen kirke. Du slår opp på Telemark fylke, så Langesund,så kirkebok 1878-1892 (Mini), Født og Døpt. Der finner du Ragnvald Severin på Folio (eller side) 007 No.13. Som du ser er en av fadderne Styrm. Vilhelm Villumsen. Jeg mener han var en bror av Snedker Gunerius Villumsen. Gunerius og Anne Johanne fikk 4 barn : Hans Gunerius døpt 2209 1878 Ragnvald Severin døpt 2612 1879 Einar døpt 0904 1882 Johannes døpt 2809 1884 Alle født og døpt i Langesund. Ved den siste dåpen skriver presten at ekteparet har fire barn, og har vært gift i 10 år. Kanskje du finner deres vielse ? Det skulle da ha skjedd ca. 1874. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Moe

Jeg fant vielsen.Kirkeboken for Kristiansand, ektevigde for 1874, folio 405 No.52. Her står at brudgommens navn er Nicolai Gunerius Petersen (jeg tror det står Petersen, og her var nok ikke presten helt stø!), men så stemmer alt det andre. Farens navn,(som er det viktigste), er Rasmus Willumsen. Brudens navn, Anne Johanne Nilsen med far Syvert Nilsen. Så bruden hører hjemme i Kristiansand. Og Gunerius hører hjemme i Mandal, Halse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Sidsel Mange tak for de fine oplysninger! Jeg var inde på Langesund kirke - den præst havde en noget gnidret skrift må jeg sige. I dag vil jeg prøve at gå ind i Kr.s.S.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Moe

Hei Annelise ! Jeg håper jeg ikke har tatt fra deg gleden ved og finne ut dette selv, men jeg trøster meg med at det er mye, mye mer som bare ligger der og venter på deg. Det er så veldig moro!! Nå sier jeg takk for meg, og ønsker deg lykke til!Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Moe

Hei igjen. Jeg kan ikke gi meg! Du skriver at du har vanskeligheter med Folketellingene. Prøv med å søke bare etter de tre fødste bokstavene, og bruke 'børjar på'. Vil du finne Gunerius familie i Mandal, gjør du slik :Vest-agder, Mandal, 'etternavn' 'børjar på' 'Wil' så vil det komme opp 34 persjoner. Blar du til 'neste' vil du finne Necolai Gunerius Wilhems, som du klikker på, og hele familien kommer opp (faren døde året før). En finner frem, til tross for at Nicolai er skevet med e, og etternavnet skrevet Wilhelm. istendenfor Willumsen. En må prøve seg frem.Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Sidsel Jeg er m e g e t glad for din hjælp! Som du selv siger, er der rigeligt at tage fat på, og jeg er ikke overvældende god til selv at finde rundt. Uden alle jer dejlige hjælpsomme mennesker ville jeg nok hurtig køre fast.Jeg prøvede at gå ind på folketællingerne efter din opskrift, men har nok svipset et eller andet sted, dog som det bliver sagt:'Øvelse gør mester', så det er bare at gå på igen.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.