Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut Sandblost

[#51499] Anna Rasmusdatter Waage (1787/89 - 1834), Oppdal

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Anna, som også skrives Vaage, kan ikke være født i Oppdal. I hvertfall finner jeg henne ikke som døpt der. Hun finnes heller ikke i folketellingen 1801. Kjenner noen denne damen? Opphavet hennes? Hvor kan hun ha kommet fra? Dette er det jeg vet om henne foreløpig:1808 fikk hun sønnen Ingebrigt (døpt 27. november) med John Othinsen Hevle.1815 (folketelling) bodde hun som Inderst, Daglejer på Gottem sammen med sønnen. Hun var da 26 år gammel (f 1789)1817 (10. april) fikk hun sønnnen Ole med Arnt Roaldsen Brenden. Hun var da Pige, bosatt som Inderst på Gottem.1818 (10. februar) døde sønnen Ole.1819 (11. januar) ble hun gift med Inderst og Haandværker Knud Johnsen Risehagen. Hun var da Dagleierske, 30 år (født ca 1789)1834 (14. oktober) døde hun, 47 år gammel (f 1787) Bodde da på en Plass under Engen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Samme problemet har vi vel med Peder Ivarsen Lien som i 1803 får barn med Karen Dovre. Jeg vil anta at Karen var tjenestepike som kom fra en plass i Dovre, og at Anna kom til Oppdal som tenestepike fra Vaage (Vågå). Dersom Anna var vokst opp hos moren, og hun hadde tjent på forskjellige gårder i Vågå, kunne det være vanskelig å feste et gårdsnavn til henne. Og særlig da hvis hun også tjente på forskjellige gårder i Oppdal. Jeg kan ikke dokumentere at dette er riktig verken for Anna Vaage eller Karen Dovre, men synes selv jeg har funnet en sannsynlig forklaring. Lykke til videre.Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive